۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۰۳

معاون میراث فرهنگی بوشهر خبر داد؛

اجرای فصل دوم کاوش و مطالعه باستان‌شناسی در آثار تاریخی دشتستان

اجرای فصل دوم کاوش و مطالعه باستان‌شناسی در آثار تاریخی دشتستان

بوشهر- معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر از اجرای فصل دوم کاوش و مطالعه باستان‌شناسی در کاخ چرخاب برازجان به عنوان آثار تاریخی دشتستان خبر داد.

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر از افزایش ۴ برابری اعتبارات مرمت اماکن تاریخی استان خبر داد و گفت: این اعتبارات از ۲۶۰ میلیارد ریال سال قبل، امسال به بیش از یک‌هزار میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نصرالله ابراهیمی عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اعتبارات مرمت و بازسازی اماکن تاریخی استان بوشهر با افزایش خوبی روبرو شده و با افزایش حدود ۴ برابری از ۲۶۰ میلیارد ریال به بیش از هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی اضافه کرد: از اقدامات مهمی که در دستور کار قرار دارد، ساماندهی کاروانسرای مشیرالملک دشتستان، کاروانسرای دالکی مربوط به دوران قاجار و پل مشیر مربوط به دوره صفوی است.

توسعه موزه منطقه‌ای خلیج فارس

ابراهیمی خاطرنشان کرد: توسعه موزه منطقه‌ای خلیج فارس و موزه رئیس علی دلواری، مرمت امامزاده عبدالمهیمن علیه‌السلام و ساماندهی آثار تاریخی جزیره خارگ امسال در دستور کار قرار گرفته است.

وی از آغاز فصل دوم کاوش و مطالعه باستان‌شناسی کاخ چرخاب برازجان خبر داد و خاطرنشان کرد: این اثر تاریخی از کاخ‌های زمستانی کورش همراه با کاخ‌های سنگ سیاه و بردک سیاه کاخ‌های سه‌گانه هخامنشی این منطقه را تشکیل می‌دهند.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به راه‌اندازی انجمن خیرین مرمت آثار تاریخی استان تصریح کرد: ساماندهی بافت تاریخی بوشهر در کنار ساحل بوشهر از برنامه‌های مهم امسال است که از مصوبه اعتبار هزار میلیارد ریالی مرمت آثار و اماکن تاریخی استان بوشهر حدود ۳۰ درصد آن به بافت تاریخی بوشهر اختصاص دارد.

ثبت ۳۳۸ اثر غیرمنقول

وی تعداد آثار تاریخی منقول ثبت شده استان بوشهر را ۲۸ اثر اعلام کرد و اظهار داشت: در این راستا ۳۳۸ اثر غیرمنقول شامل عرصه و سایت‌های تاریخی استان بوشهر به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

وی از ثبت ۱۰۵ اثر تاریخی ناملموس استان بوشهر در فهرست آثار ملی شامل آئین‌ها، سنت‌ها، تمدن‌ها، غذاهای سنتی و محلی، بازی‌های بومی خبر داد و بیان کرد: در این راستا ۱۲ اثر طبیعی استان بوشهر از جمله درختان کهنسال، کلوت‌ها، گنبد نمکی، چشمه‌های آب گرم ثبت آثار ملی شده است.

کد خبر 6123613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha