۱۱ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۸

در گفتگو با مهر اعلام شد؛

آخرین وضعیت آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی دانشگاه‌ها

آخرین وضعیت آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی دانشگاه‌ها

رییس شورای صنفی کارمندان آموزش عالی کشور آخرین وضعیت آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی دانشگاه‌ها را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی هر۳ سال یکبار باید منطبق با مصوبات مجلس و مصوبات مرکز هیات های امنا بروز رسانی و ابلاغ شود، اما از مهر ۹۷ آیین نامه کارمندان وابسته به وزارت علوم بازنگری و اصلاح نشده است و به گفته لعیا میزبان رییس شورای صنفی کارمندان آموزش عالی کشور در دوره قبل، مصوبات امنایی و تبصره‌های مانع زایی در مقابل قوانین جاری کشور در آیین نامه فوق قرار داده و موجب تضییع حق و حقوق کارمندان شده اند بطوریکه اعتراض کارمندان به دیوان عدالت اداری موجب لغو ۷۰درصد این آیین نامه شده بود.

برهمین اساس شورای صنفی مرکزی کارمندان وابسته به وزارت علوم همه تبصره‌های مانع زای آیین نامه مذکور را در برابر اجرای قانون به صورت پاورپوینت تهیه و ماده‌هایی که با بخشنامه‌های دولتی و رأی دیوان عدالت اداری مغایر بودند، مشخص و بصورت پیشنهادی به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارائه کردند.

وزیر علوم نیز این اصلاحات را برای رسیدگی به هیأت امنا و معاون حقوقی این وزارتخانه ارائه داد.

دکتر سلیمانی قائم مقام وزیر علوم و رییس هیات امنا و هیات ممیزه وزارت علوم نیز در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها درخواست کرد تا دانشگاه‌ها موانع مغایر با اسناد بالادستی آیین نامه را تا روز شنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱ به وزارت علوم ارسال کنند.

سلیمانی همچنین در اجلاس اخیر رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با موضوع نظام ارتقا بهره‌وری در آموزش عالی (ناب)، که در هفته اول بهمن ۱۴۰۲ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد درباره آخرین وضعیت آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی دانشگاه‌ها گفت: «آیین نامه استخدامی یاوران علمی» تدوین و اصلاح شده و به معاونت حقوقی وزارت علوم برای بررسی جنبه‌های حقوقی ارائه شده و تا آخر امسال ابلاغ می‌شود.

لعیا میزبان رییس شورای صنفی کارمندان آموزش عالی کشور درباره آخرین وضعیت بازنگری آیین نامه در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: امیدواریم در آیین نامه جدیدی که تهیه شده است احکام دائمی تقویت وموانع مغایر با قوانین مصوب مجلس رفع شود.

وی ادامه داد: البته ما به وزیر علوم کتبا نامه زده و به عنوان نماینده کارمندان خواستار بررسی آیین‌نامه شدیم ولی به من اجازه بررسی آیین نامه داده نشد و معاون مدیرکل سابق بودجه و تشکیلات وزارت علوم بررسی آیین نامه جدید را انجام داده و نظرات خود را مکتوب به امور حقوقی وزارت تقدیم کردند.

وی ادامه داد: در چندین مورد به آیین نامه اشکال وارد بود که از امور حقوقی وزیر علوم اعلام کردند ۸۰ درصد مواردی که به آن اشکال وارد بود، رفع شده است ولی با این وجود، بازهم نمی‌دانیم که چه مواردی در آیین نامه نهایی و به وزیر ارائه‌شده است.

میزبان افزود: همچنین مطلع شدیم فرصت‌های تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی در ماده ۹ در این آیین‌نامه از بین رفته است با توجه به این موضوع اعضای کارمندان مطرح کردند، آیین‌نامه اگر فرصت‌ها را تقویت کرده و موانع و محدودیت‌ها را لغو کند از آن پیروی می‌کنیم اما اگر فرصت‌های ما را بگیرد و دوباره محدودیت‌هایی بر کارمندان ایجاد کند ما کارزار خواهیم گذاشت و درخواست برگشت به خدمات کشوری را خواهیم داد .

وی افزود: از نکات مثبت آیین نامه جدید طبق نظر وزیرعلوم ارتقا پایه های تشویقی در داخل آیین نامه اداری استخدامی اعضای غیرهیات علمی از۷ پایه در سال به ۳۰ پایه پیش بینی شده است و همچنین اعمال مدارک تحصیلی همکاران که سالها بر اساس محدودیت‌های آیین نامه فعلی تضییع کننده حقوق همکاران بود، رفع شده است.

در همین راستا محمد سلیمانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت آیین نامه ارتقای اعضای غیر هیات علمی و پایه های تشویقی گفت: آیین نامه ارتقا فقط برای اعضای هیات علمی است و پایه های تشویقی نیز حدود یک سال است که برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها اجرا می شود و پایه های تشویقی برای غیرهیات علمی ها نیز در دست بررسی است و امیدواریم به زودی بتوانیم آن را ابلاغ کنیم.

به گزارش مهر، با توجه به گذشت بیش از دوسال از زمان ابلاغ آیین نامه جدید هنوز این آیین نامه برای اجرا به دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری ابلاغ نشده و کارمندان در انتظار رفع تبعیض و موانع اجرایی قوانین خود هستند زیرا طبق بند ۹ اصل سوم قانون اساسی تبعیض ناروا ممنوع است.

کد خبر 6123662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha