۱۱ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۵

رییس جامعةالمصطفی در دیدار سفیر واتیکان در تهران:

رژیم صهیونیستی مظهر بی عدالتی در جهان است

رژیم صهیونیستی مظهر بی عدالتی در جهان است

اسقف اعظم و سفیر واتیکان در تهران با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی العالمیه، با حجت الاسلام عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسقف اعظم و سفیر واتیکان در تهران با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی العالمیه، با حجت الاسلام عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.‌

رئیس جامعةالمصطفی ضمن خوشامدگویی به اسقف یوزوویچ، اظهار امیدواری نمود این دیدار به گسترش همکاری‌های دوجانبه میان مراکز علمی واتیکان و جامعةالمصطفی العالمیه بیانجامد.

وی با اشاره به ارتباطات علمی میان المصطفی و مراکز علمی و دانشگاهی ادیان مختلف، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی یک دانشگاه بین‌المللی اسلامی است که بیش از ۹۵ درصد از فراگیران آن را دانشجویان غیرایرانی از بیش از ۱۳۰ ملیت مختلف تشکیل می‌دهند.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به تحصیل دانشجویان از مذاهب و ادیان مختلف در جامعةالمصطفی، ابراز داشت: حدود دویست رشته، گرایش و مقطع در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ شناسی در جامعةالمصطفی ارائه می‌گردد که ضمن بهره‌گیری از روش‌های جدید، بر اساس مبانی غنی علوم اسلامی شکل گرفته‌اند.

وی با تأکید بر عضویت المصطفی در اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی جهان، اظهار داشت: المصطفی علاوه بر بخش حضوری، از دانشگاه مجازی برخوردار است که هزاران نفر از سراسر جهان در آن مشغول به تحصیل هستند. همچنین مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی، میزبان دانش‌پژوهان و اساتید مراکز علمی و دانشگاهی جهان است که می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری مشترک علمی باشد.

رئیس المصطفی در ادامه به بیان برخی راهبردهای جامعةالمصطفی پرداخت و گفت: همراه سازی علوم به ویژه علوم انسانی با نگاه الهی و معنوی نخستین راهبرد المصطفی به شمار می‌آید. به لحاظ فلسفه علم، معتقدیم علوم انسانی می‌تواند با مبانی دینی ارائه شود و المصطفی این روش را در ارائه علوم انسانی دنبال می‌نماید. البته این رویکرد در برخی دیگر از دانشگاه‌های جهان وجود دارد و مراکز علمی واتیکان نیز می‌توانند به این رویکرد توجه داشته باشند.

وی ارتباط و گفت‌وگو توأم با احترام با ادیان و مذاهب مختلف را دومین راهبرد المصطفی برشمرد و خاطرنشان کرد: این سیاست در همه ارتباطات علمی میان جامعةالمصطفی و دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان دنبال می‌شود. همچنین توجه ویژه به علوم عقلی و فلسفی یکی دیگر از راهبردهای المصطفی به شمار می‌آید که به صورت جدی در نظام آموزش این مجموعه لحاظ شده است.

حجت الاسلام عباسی در بخش بعدی به زمینه‌های همکاری میان جامعةالمصطفی و مراکز علمی و دانشگاهی واتیکان پرداخت و گفت: امروز مسائل جهانی مشترکی وجود دارد که برای همه باورمندان و پیروان ادیان الهی، دغدغه مشترک به شمار می‌آید و می‌تواند به عنوان زمینه همکاری مدنظر قرار گیرد. مسئله ایمان و خداباوری، به عنوان یک پدیده معنوی باید به همه انسان‌ها ارائه شود.

وی وضعیت خانواده در نظام امروز جهان را نگرانی مشترک بشری دانست و افزود: مسئله مشترک بعدی، تحقق صلح و عدالت جهانی است که نیاز امروز جهان و جامعه بشری به شمار می‌آید. همه مراکز علمی و دینی نسبت به این موضوعات مکلف هستند و جامعةالمصطفی نیز به عنوان یک مرکز علمی و دینی این مسائل را با جدیت دنبال می‌نماید.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در فلسطین اشغالی، اظهار داشت: ما امروز در منطقه خود نیاز به صلحی عادلانه داریم که منافع مظلومان را تضمین نماید. مظهر این ناعدالتی در منطقه ما رژیم غاصبی است که با قتل و کشتار سرزمینی را اشغال نموده است و حامیان این رژیم از سویی در برابر اشغالگری و جنایات اشغالگران سکوت کرده و از سویی دیگر دم از صلح و حقوق بشر می‌زنند. امیدواریم با همکاری یکدیگر بتوانیم در این عرصه‌ها اقدامات ارزشمندی را به نفع جامعه بشری و تحقق صلح عدالت‌محور رقم بزنیم.

ایجاد صلح و عدالت آرمان مشترک ماست

سفیر واتیکان در تهران نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جامعةالمصطفی و دیدار با آیت الله دکتر عباسی، خاطرنشان کرد: ایجاد صلح و عدالت در کنار یکدیگر آرمان مشترک میان ماست. سرزمین‌های مقدس در فلسطین سالیان طولانی است که از صلح برخوردار نبوده است و جامعه جهانی باید برای دسترسی به صلح در این منطقه تلاش نماید.

اسقف یوزوویچ در ادامه با استقبال از برقراری همکاری علمی میان دانشگاه‌های پاپی واتیکان و جامعةالمصطفی، ابراز داشت: در این عرصه ما به عنوان سفارت واتیکان در تهران، آماده تشویق مراکز دانشگاهی در واتیکان برای تعامل علمی با دانشگاه‌های ایران به ویژه جامعةالمصطفی هستیم که می‌تواند به همکاری‌های علمی ارزشمندی منجر گردد.

کد خبر 6123718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha