۱۱ خرداد ۱۴۰۳، ۲۱:۴۶

بایدن اعلام کرد:

پیشنهاد جدید و سه مرحله‌ای «اسرائیل» برای آتش‌بس و مبادله اسرا

پیشنهاد جدید و سه مرحله‌ای «اسرائیل» برای آتش‌بس و مبادله اسرا

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از پیشنهاد جدید و نقشه راه سه مرحله‌ای اسرائیل برای آتش‌بس در نوار غزه و آزادی اسرا خبر داد و گفت که این پیشنهاد از طریق قطر به حماس تحویل داده شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی درباره تحولات خاورمیانه گفت: زمان شروع مرحله جدیدی در خاورمیانه فرا رسیده است که در آن اسرای اسرائیلی به خانه‌های خود باز گردند تا این جنگ پایان یابد و مرحله بعد از آن آغاز شود.

بایدن در ادامه افزود: اسرائیل پیشنهادی جامع در مورد آتش‌بس در غزه و آزادی همه اسرا ارائه کرده است. پیشنهاد اسرائیل کاملا جدید و شامل ۳ مرحله است. این پیشنهاد نقشه راه آتش‌بس و آزادی اسرا است و از طریق قطر به حماس منتقل شده است.

بایدن تصریح کرد: مرحله اول پیشنهاد اسرائیل شامل توقف فراگیر درگیری‌ها به مدت شش هفته، عقب‌نشینی اسرائیل از مناطق مسکونی غزه و مبادله محدود اسرای اسرائیلی زن و سالخورده و صدها اسیر فلسطینی است. طبق مرحله اول، ساکنان نوار غزه به منازل خود از جمله در شمال نوار غزه بازمی‌گردند و روزانه ۶۰۰ کامیون کمک به نوار غزه وارد خواهد شد. در طول این شش هفته، اسرائیل و حماس برای ورود به مرحله دوم مذاکره خواهند کرد. در مرحله دوم و سوم این پیشنهاد، تمامی اسرای زنده از جمله سربازان اسرائیلی مبادله خواهند شد و طرح بازسازی گسترده نوار غزه عملیاتی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اسرائیل می خواهد اطمینان حاصل کند که حماس قادر به انجام یک حمله دیگر به سبک هفتم اکتبر نیست. می‌دانم که برخی‌ها در اسرائیل از جمله شماری از وزرای کابینه با این طرح موافقت نخواهند کرد، ولی من از مقامات اسرائیل می خواهم که از پیشنهاد جدید توافق حمایت کنند. اگر حماس پیشنهاد جدید اسرائیل را رد کند، اسرائیل به جنگ خود در غزه ادامه خواهد داد.

بایدن با تکرار اینکه «اسرائیل از حق دفاع از خود برخوردار است»، ادامه داد: این توافق به اسرائیل اجازه می دهد تا در منطقه پذیرش شود و به توافق عادی سازی تاریخی با عربستان سعودی دست یابد. خطر افزایش انزوای اسرائیل در سطح جهانی وجود دارد و این توافق، اسرا و صلح را به اسرائیل باز خواهد گرداند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت که کشورش به تدوین راه‌حلی برای وضعیت مرزهای لبنان کمک خواهد کرد.

کد خبر 6124253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha