۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۰

اردبیلی مطرح کرد

جریان نوآوری زنانه در تهران/توجه ویژه شهید رییسی به حوزه زنان

جریان نوآوری زنانه در تهران/توجه ویژه شهید رییسی به حوزه زنان

مشاور امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به اینکه رویکرد شهید رئیسی در حوزه زنان شعاری و تشریفاتی نبود به نقش شهید رئیسی در به سرانجام رسیدن لایحه تأمین امنیت زنان تاکید کرد.

مریم اردبیلی مشاور امور بانوان شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن عرض تسلیت به مردم ایران به دلیل شهادت آیت الله رئیسی و تیم همراهشان بیان داشت: با حکم آقای رئیسی من عضو ستاد ملی زن و خانواده بودم و این ستاد عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری حوزه زنان و خانواده کشور است که مصوبات آن معادل مصوبات هیأت دولت محسوب می‌شود.

شهید رئیسی شخصاً در ستاد ملی زن و خانواده حضور می‌یافت

مشاور امور بانوان شهرداری تهران افزود: این ستاد با بی توجهی دولت‌های قبلی سال‌ها برگزار نمی‌شد. البته در دوره ۸ ساله آقای روحانی دو مرتبه بدون حضور رئیس جمهور و فقط با حضور معاون اول رئیس جمهور و نمایندگان دستگاه‌ها برگزار شد و ناگفته نماند این نوع نگاه دست دومی به حوزه زنان منجر به تغییر و تحول جدی در این حوزه نمی‌شد.

رویکرد شهید رئیسی در حوزه زنان شعاری و تشریفاتی نبود

وی گفت: در دوره آقای رئیسی این ستاد دو بار با حضور شخص ایشان و وزرای عضو برگزار شد و مصوبات خوبی در حوزه زنان مانند مبحث ارتقای ساختار زنان در همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، پیشگیری از طلاق، حمایت زنان سرپرست خانوار و… داشتیم و رئیس جمهور ساعت‌ها وقت گذاشت و در واقع این ستاد شعبه‌ای از هیأت دولت بود که فقط به موضوع زنان اختصاص داشت. رویکرد شهید رئیسی در حوزه زنان شعاری و تشریفاتی نبود و عمیقاً و شخصاً برای زنان احترام، کرامت و ارزش قائل بود. همچنین ایشان به توانمندی زنان و ضرورت استفاده از این توانمندی در عرصه‌های مختلف آگاه بود.

اردبیلی بیان داشت: موضوع خانواده برای ایشان مهم بود همچنین در سند تحول دولت مردمی یکی از اصول چهارگانه اصل خانواده مداری بود. در برنامه توسعه هفتم یک فصل زنان و خانواده داشتیم و هم بندهای کنشگری، هم افزا کردن ارزش‌ها و خانواده داشتیم. در سازمان ملل هم مبحث اصلی شهید رئیسی خانواده و نهضت تعهد به خانواده بود. رویکرد ایشان در سیاست بین الملل هم همین بود.

نقش شهید رئیسی در به سرانجام رسیدن لایحه تأمین امنیت زنان

وی بیان داشت: زمانی که ایشان رئیس قوه قضائیه بودند لایحه تأمین امنیت زنان که ۱۲ سال بلاتکلیف بود بعد از ۳ ماه به نتیجه رسید و لایحه را به دولت رساند و بعد خودشان رئیس جمهور شدند و در دولت هم کار را ادامه و این لایحه را به مجلس رساند.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران در ادامه به فعالیت شهرداری در حوزه زنان اشاره کرد و اظهارداشت: دو موضوع محوری شتابدهی کنشگری زنان و دختران در حل مسائل شهر و عاملیت خانواده و چگونگی تأثیر در تغییرات مثبت شهر در مدیریت شهری تهران مورد توجه قرار گرفته است.

جریان نوآوری زنانه در شهر راه انداختیم

وی افزود: بر همین اساس یک سلسله برنامه همچون مثل ریحان شهر اجرایی شد و مجموعه طرح‌های زنان در محلات را حمایت کردیم جریان نوآوری زنانه در شهر را راه انداختیم. به طوری که ۶‌۰ طرح ریحان شهر اضافه شده و هر طرح ۲۰۰ زن در محلات را در بر می‌گیرد.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران ادامه داد: همچنین طرح هزار امید برای کنشگری دختران در موضوعات مختلف زیست محیطی، نوآوری اجتماعی و… اجرایی شد که چندین هزار دختر نوجوان درگیر این حوزه شدند.

نونوار شدن بوستان‌های ویژه زنان

اردبیلی بیان داشت: همچنین در حوزه زنان زیرساخت‌هایی را بهش هر تهران اضافه کردیم تا سرانه فراغتی ویژه زنان افزایش یابد. لذا نهضت بهسازی و بروز کردن تجهیزات را با اعتبار نیم همت مصوب شورای شهر در حال انجام داریم و ۹ بوستان ویژه بانوان، ۲۲ شهر بانو و ۷ شهر دختر با وسعت یک میلیون و ۶۰۰ هزار مربع سرانه ویژه بانوان در شهر در حال نونوار شدن و تجهیز کردن است.

حمایت شهرداری تهران از ۲۰ هزار زن سرپرست خانواده

وی ادامه داد: زنان سرپرست خانوار تحت حمایت شهرداری تهران ۲۰ هزار نفر است که ۱۵ هزار فرزند زیر ۱۵ سال آنها با مدل رویکردی حمایت می‌شوند و این حمایت شامل ایجاد فضای کارآفرینی، مولد سازی و مهارت آموزی و همچنین مشاوره و مددکاری است در همین راستا ۶۰ مجموعه کوثر به ۹۷ مجموعه رسیده که کارگاه ویژه حوزه این زنان است.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران خاطر نشان کرد: در حوزه زنان زندانی با رأی باز، زنان دارای پابند الکترونیک و مراقبت پس از خروج از زندان تفاهم نامه‌های مختلف داشته‌ایم و برای باز جامعه پذیری آنها برنامه داشته و اتفاقات خوبی رخ داده است.

کد خبر 6124314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha