۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۰

فینال لیگ قهرمانان اروپا؛

رئال - دورتموند؛ جام ربایی در لندن/ زنبورها در رویای فتح کهکشان

رئال - دورتموند؛ جام ربایی در لندن/ زنبورها در رویای فتح کهکشان

در شبی که قرار است قهرمان بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران تعیین شود دیدار نهایی سی و دومین دوره لیگ قهرمانان فوتبال اروپا برگزار خواهد شد و رئال مادرید و دورتموند با هم مصاف می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۲۳ به ایستگاه پایانی خود رسیده است و شامگاه شنبه از ساعت ۲۲:۳۰ تیم های فوتبال رئال مادرید و دورتموند در ورزشگاه ومبلی لندن به مصاف هم خواهند رفت تا قهرمان سی و دومین دوره این بازی ها مشخص شود.

اسلاوکو وینچیچ از اسلوونی این بازی را قضاوت خواهد کرد. او پس از فینال لیگ اروپا ۲۰۲۲ بین اینتراخت فرانکفورت و رنجرز، دومین فینال مسابقات باشگاهی یوفا را قضاوت خواهد کرد.

رئال مادرید و دورتموند تاکنون ۱۴ بار در رقابت های اروپایی به مصاف هم رفته اند که ۶ برد برای رئال مادرید، ۳ پیروزی برای دورتموند و ۵ تساوی حاصل کار این دو تیم بوده است.

آخرین قهرمانی دورتموند که تنها قهرمانی این تیم هم محسوب می شود در فصل ۱۹۹۶ رقم خورد و آخرین قهرمانی رئال مادرید در فصل ۲۰۲۱ بود.

اخرین دیدار تیم های رئال ماردید و دورتموند در فصل ۲۰۱۷ بود که در مرحله گروهی و در دو دیدار رفت و برگشت به مصاف هم رفتند که رئال با نتایج ۳ بر یک و ۳ بر ۲ از از سد حریف خود گذشت.

آخرین باری که دورتموند توانسته است برابر رئال مادرید به برتری برسد در دیدار برگشت مرحله یک چهارم نهایی فصل ۲۰۱۳ بود و در حالی که در دیدار رفت رئال مادرید با نتیجه ۳ بر صفر به برتری رسیده بود در دیدار برگشت دورتموندی ها توانستند با نتیجه ۲ بر صفر به برتری برسند اما از راهیابی به مرحله بعد ناکام ماندند.

رئالی‌ها برای رسیدن به فینال در مراحل حذفی از سدهای تیم‌های لایپزیگ، منچسترسیتی و بایرن مونیخ گذشتند و دورتموند که حضورش در فینال بسیار غیرقابل تصور بود نیز در مراحل حذفی تیم‌های آیندهوون، اتلتیکو مادرید و پاری سن ژرمن را حذف کرد.

در حال حاضر تیم رئال مادرید با ۱۴ قهرمانی بهترین تیم فوتبال اروپا است و زنبورها نیز با یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی در جایگاه هجدهم قرار دارند. رئال مادرید ۶ عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا و هشت عنوان لیگ قهرمانان اروپا را در کارنامه دارد. این تیم با کسب پنج عنوان قهرمانی متوالی جام باشگاه‌های اروپا رکورددار قاره سبز است.

یکی از مهم‌ترین نکات این ورزشگاه حضور دورتموند در آخرین میزبانی ومبلی از فینال لیگ قهرمانان اروپا بود. در سال ۲۰۱۳ دورتموند با شکست ۲ بر یک برابر بایرن به عنوان نایب قهرمانی رسیدند. رئال تاکنون در این ورزشگاه جشن قهرمانی برگزار نکرده است.

کارلو آنچلوتی با ۴ عنوان قهرمانی در این مسابقات (میلان ۲۰۰۳، ۲۰۰۷ - رئال مادرید ۲۰۱۴، ۲۰۲۲) رکورددار است و تلاش دارد با برتری در این بازی برای پنجمین بار به جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا برسد و نامش را در تاریخ فوتبال جاودانه سازد.

رئال - دورتموند؛ جام ربایی در لندن/ زنبورها در رویای فتح کهکشان

تقابل رویس و کروس

این بازی برای برخی بازیکن های دو تیم هم حساسیت و هیجانی مضاعف دارد. مارکو رویس پس از ۱۲ سال و ۴۲۸ بازی برای باشگاه محبوبش دورتموند، در پایان فصل به دوران حرفه‌ای‌اش در این تیم پایان خواهد داد و این دیدار آخرین بازی او با پیراهن دورتموند است. ادن ترزیچ، سرمربی تیم آلمانی، رویس را «افسانه زنده» توصیف کرده است. این بازیکن پس از پیوستن به دورتموند از گلادباخ در سال ۲۰۱۲، با ثبت ۱۷۰ گل و ۱۳۱ پاس گل درخشان ظاهر شد.

برای تونی کروس از رئال مادرید نیز این بازی، آخرین بازی دوران باشگاهی او خواهد بود. کروس تصمیم گرفته است پس از یورو ۲۰۲۴ از فوتبال خداحافظی کند. او با رئال مادرید چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان را به دست آورده و به دنبال پنجمین قهرمانی در این رقابت‌هاست.

دو ستاره نوظهور

اولین فصل جود بلینگام در مادرید پس از جدایی او از دورتموند چشمگیر بوده است. این بازیکن ۲۰ ساله در ۱۳۲ بازی برای دورتموند ۲۴ گل به ثمر رسانده ولی تنها در ۴۰ بازی در اسپانیا، ۲۳ گل به ثمر رسانده است. او در ورزشگاه ومبلی با یک ستاره انگلیسی دیگر روبه‌رو می‌شود که در دورتموند نیز با هم بازی کرده‌اند: جیدون سانچو.

جیدون سانچو اکنون ۲۴ ساله است و و قبل از رفتن به منچستریونایتد ۵۰ گل در سه فصل برای تیم آلمانی به ثمر رساند. دوران حضور او در یونایتد به دلیل اختلاف با تن‌هاخ خوب پیش نرفت و او تصمیم به بازگشت به آلمان و دورتموند گرفت.

از تهران تا لندن

این دیدار در حالی برگزار خواهد شد که ساعاتی پیش از آن قرار است قهرمان بیست و سومین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران تعیین شود و یکی از دو تیم پرسپولیس و استقلال جام قهرمانی را در ورزشگاه آزادی و یا پاس بالای سر خواهند برد تا هیجان هواداران فوتبال در این شب مضاعف شود.

کد خبر 6124366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha