۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۴۶

با علی دایی زوج خوبی می‌شدیم؛

پایان رافت: «علی پروین» پیراهن پرسپولیس را ۱۰ میلیون به من فروخت!

پایان رافت: «علی پروین» پیراهن پرسپولیس را ۱۰ میلیون به من فروخت!

بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس از زمانی گفت که برای عقد قرارداد به دفتر علی پروین رفت و او یک پیراهن پرسپولیس را به او داد و گفت این ۱۰ میلیون تومان!

به گزارش خبرنگار مهر، پایان رافت مهاجم سابق تیم فوتبال پرسپولیس که سابقه قهرمانی با این تیم را دارد امیدوار است سرخپوشان تهرانی بتوانند با پیروزی برابر مس رفسنجان عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهند. او در مورد شرایطی که پرسپولیس دارد و اتفاقاتی که در سالهای اخیر برایش رخ داده گفت و گویی انجام داده است.

* لیگ دارد روزهای اوج خودش را تجربه می کند. پرسپولیس پس از هفته ها آن چیزی را که دنبالش بود برایش اتفاق افتاد؛ یعنی لغزش استقلال و رسیدن به صدر جدول. حالا هم که در مسیر قهرمانی است.

- الان بیست سومین دوره ای است که لیگ برتر برگزارمی شود اما سیاست همچنان همان بوده که بوده. با این حال امسال دو هفته پایانی خیلی جذاب و هیجانی شد؛همه استرس دارند از بازیکن ها گرفته تا کادر فنی و حتی تماشاگران. من بازی استقلال خوزستان و پرسپولیس را دیدم در نیمه اول ناامید شدم. از زمان برانکو و چه قبل تر از آن پرسپولیس همیشه برگشت های خوبی داشته است ولی واقعا فکرش را نمی کردم در یک نیمه سه گل بخوریم. از طرفی استقلالی ها هم فوق العاده منطقی بازی می کردند و خیلی اصولی هر آنچه که سرمربی شان به آنها گفته بودن را انجام می دادند.

* شما به جای نکونام بودید در بازی با نساجی برای مساوی می رفتید؟

- جواد از دوستان خوب من است و مربی خوبی هم است. یک واقعیت را باید قبول کرد که دست او واقعا خالی بود. نگاهی به نیمکت ذخیره هایش بیاندازید و آن را با پرسپولیس مقایسه کنید. جواد بازیکن ندارد. من این حرف ها را به دور از تعصب می گویم چون قرار نیست همه حرف های من را پرسپولیسی ها بخوانند. اینجا ایران است و سیستم های خاص خودش را دارد. اینجا یک پیشکسوت نمی تواند به ورزشگاه برود.

* مثلا خود شما آخرین بار کدام بازی پرسپولیس را در ورزشگاه دیده اید؟

- ۱۶ سال پیش بود؛ بازی پرسپولیس و صبا فکر کنم.الان دیگر صبایی وجود ندارد.انگار دوستان دلشان نمی خواهد ما باشیم و به ورزشگاه برویم اما باید شان پیشکسوتان حفظ شود.

* شاید به این دلیل است که خود شما خیلی اهل حاشیه نیستید. یک بازیکنی که فقط یک سال در پرسپولیس بوده چنان بروبیایی دارد که ...

- چه بگویم واقعا؟ این پرسپولیس هیچ چیزی ندارد. نه زمین تمرین، نه ورزشگاه، نه یک ساختمان درست و حسابی و ...الان بازیکنی که ۵ سال در این باشگاه بازی کرده امکاناتش از پرسپولیس بیشتر است! پول این باشگاه به بازیکن و مربی و دلال ها می رسد و هیچ فکری برای زیرساخت ها نمی شود. من فصل ۷۷ – ۷۸ هم به این تیم آمدم اوضاع همین بود.

* شما از غیرت حرف زدید به نظرتان الان پول حرف اول را نمی زند؟

- الان پول حرف اول را می زند. چند وقت پیش در بازی پیشکسوتان کناز زمین لباس های مان را عوض کردیم.به حمید خان درخشان گفتم زمانی که بازی می کردیم اوضاع همین بود الان هم همین است.شک نکنید اگر الان بازی می کردم باز به پایان رافت چیزی نمی رسید و پول ها را به نور چشمی ها می دادند.

* آخرین قراردادت با پرسپولیس چقدر بود؟

- ۲۵ میلیون که ۵ میلیونش را هم ندادند. سال ۸۲ – ۸۳ بود فکر کنم.

* آپشن نداشتید؟

- مگر می شد جلوی علی آقای پروین حرفی از آپشن زد؟کدام آپشن؟

* اصلا از روزی بگو که با تو تماس گرفتند تا به پرسپولیس بروی.

- خب من که آن زمان موبایل نداشتم. به غفورخان جهانی گفته بودند و ایشان هم به خدا بیامرز جاوید جهانگیری گفته بود که علی پروین پایان را می خواهد. علی آقا سیستم بازیکن فیزیکی و غیرتی دوست داشت. آن زمان هم اردویی نبود و علی آقا می گفت مثلا روز بازی ساعت ۳ در رختکن باشید. فقط برای بازی مقابل استقلال بود که ۲ روز به اردو می رفتیم. خلاصه علی آقا بازی های من را دیده بود. من هم دنبال فوتبال بودم و می خواستم به تیم ملی برسم.

* از بچگی که پرسپولیسی نبودی؟

- نه! من می خواستم به تیم ملی برسم. آن زمان در ملوان بودم و اولین گلم را هم به امید هرندی زدم. باو رکنید آرزویم این بود که روی نیمکت ذخیره های ملوان بنشینم. اینقدر این تیم ابهت داشت و البته هنوز هم دارد. در شمال فقط یک ملوان بود و بس. البته نساجی هم بود اما مثل ملوان نمی شد. در بین این آرزوها سرباز شدم و رفتم منطقه جنگی در سردشت. من عضو لشگر ۲۵ نیرهای مخصوص و کماندو بودم.

* آن زمان اگر استقلال تماس می گرفت ممکن بود استقلالی شوی؟

- بله ممکن بود. من از سپاهان هم پیشنهاد داشتم. احمد مومن زاده از سپاهان رفته بود استقلال و آنها به دنبال من بودند. ۱۵ میلیون تومان هم می دادند اما من با ۴ میلیون رفتم پرسپولیس. من می خواستم به تیم ملی برسم.

* که هرگز نرسیدی.

- من انتخاب شدم و یک سری ها نخواستند باشم. نصرت ایراندوست یک بار گفت بیا دفاع وسط بازی کن. شانست برای رسیدن به تیم ملی بیشتر است. من هم قبول کردم اما آن زمان یک مدیرعامل داشتیم که با نصرت خان به مشکل خورد. او می گفت پایان را آورده ام که برای ما گل بزند و نباید دفاع بازی کند. خلاصه دوباره مهاجم شدم و آن سال آقای گل استان. سال ۲۰۰۰ به تیم ملی دعوت شدم اما حقم را خوردند و تمام.

* به نظرت اگر در تیم ملی بازی می کردی با علی دایی زوج خوبی در تیم ملی می شدی؟

- قطعا. چه ایرادی داشت که دو مهاجم قدرتی و سرزن در تیم ملی باشند؟ مثل تیم ملی آلمان که بیرهوف و کلینزمن با هم در خط حمله بودند.

* داشتی از سورتمه و ملاقات با علی پروین می گفتی.

- رفتم از پله ها بالا و قرارداد سفید جلویم گذاشتند. من تا آن زمان پروین را ندیده بودم.

* راست می گفتند که آن سال ها نمی شد توی چشمانش نگاه کرد؟

- والا من که تا آن زمان ایشان را ندیده بودم. قرارداد را گذاشتند جلوی من دیدم سفید است. گفتند امضا کن و امضا کردم. بعد از امضا علی آقا در گاو صندوق را باز کرد و یک پیراهن پرسپولیس را به من داد. گفت این ۱۰ میلیون تومان، بقیه را هم با هم حساب می کنیم. من پول رضایت نامه ام را هم خودم دادم. انزلی چی ها بدانند که ۵ سال در این تیم بازی کردم و ۲ میلیون تومان گرفتم که همان دو میلیون را دادم برای رضایت نامه به باشگاه.

* بعدا قراردادت را چقدر نوشتند؟

- ۴ میلیون که ۲ تومان هم گذاشتند رویش و شد ۶ میلیون. آن سال عابدزاده،م حمدخانی و پیروانی که از جام جهانی برگشته بودند قراردادشان بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان بود. آن افزایش قراردادم هم بعد از گلی بود که استقلال زدم.

* دربی سال ۷۸ بود درست است؟

- بله، یکی من زدم یکی مهدی هاشمی نسب.

* آن موقع مهدی خیلی محبوب پرسپولیسی ها بود.

- من با مهدی هم بازی بودم. او بچه خوب و غیرتی ای است. پرسپولیس را هم دوست دارد اما در این چند سال خیلی اذیت شده است.البته مقصر هم خودش است. نباید این اتفاق ها می افتاد. مهدی برای پرسپولیس زحمات زیادی کشیده و در دربی ها ۵ گل زده است(یک گل برای استقلال). فکر می کنم اگر هاشمی نسب ازدواج کرده بود این مشکلات برایش پیش نمی آمد چون در هر صورت تشکیل خانواده باعث می شود تا آدم یک سری کارها را انجام ندهد. الان هم ته دلش ناراحت است اما پرسپولیس را دوست دارد.

* می دانید چرا اخراج شد؟

- من حرفی نزنم بهتر است.

*حرف های بهروز رهبری فرد را تایید می کنید؟

- سر میز شام من هم بودم و آن اتفاق ها افتاد اما بهتر است بازش نکنیم. مهدی هم بازیکنی تاثیرگذاری بود، هم گلزنی می‌کرد و عاشق گلزنی بود.

* یک شایعه‌ای هم بود که علی پروین نمی‌خواست کسی را محبوب‌تر از خودش ببیند و هاشمی‌نسب را کنار گذاشت.

- خب مهدی خیلی محبوب بود ولی استقلال هم پول زیادی داد و فکر کنم مسائل مالی هم تاثیر گذاشت. به هاشمی‌نسب حق می‌دهم و باید هم می‌رفت چون زندگی او از همین راه می‌گذرد.

* اگر استقلال به شما ۱۰۰ میلیون پیشنهاد می‌داد قبول می‌کردید؟

- الان نمی‌دانم ولی شاید من هم می‌رفتم. الان همه می‌روند. بیرانوند هم گفت می‌خواهم به استقلال بروم. خب دلیل این موضوع پول بود و در نهایت یک نفر از جای دیگر کمک کرد او بماند و نوش جانش و همین بازیکنان خیلی هم به پیشکسوتان احترام می‌گذارند. این همه بازیکن بین ۲ تیم جابجا شدند.

* دوست نداشتید در این دوره بازی کنید؟

- نه راضی هستم. من همین الان هم می‌توانم مربیگری کنم. من مربیان بزرگی مثل بهمن صالح‌نیا و علی پروین داشتم و افتخار می‌کنم. ما جرات نداشتیم موقع بلند شدن صندلی‌مان را سر بدهیم و فرهنگی هم با ما کار می‌کرد. سختی‌های زمان خیلی زیاد بود با اتوبوس بدون کولر به کرمان می‌رفتیم.

* در حال حاضر چه کار می کنید؟

- من زمانی که فوتبالم تمام شد به سمت مربی گری رفتم و A آسیا را گرفتم و با افرادی مثل یحیی، علی منصوریان، دایی و.... با هم بودیم، یه عده به هر حال کار می کنند یه عده بیکارند، یه عده با پولی که از زمان فوتبال به دست آوردند کار اقتصادی می کنند. ما هم ۴،۵ سالی با زحمت مربیگری کردیم در آستارا هم قهرمانی به دست آوردیم اما در آخر دیدم انتظاری که من از این شهر دارم بیهوده است، آنجا شهری سیاسی است و ورزشی نیست و برایشان ورزش مهم نیست. پول آنجا زیاد است اما برای فوتبال و بهداشت و اقتصاد آنجا چیزی هزینه نمی شود و فقط به سیاست علاقه دارند.

* پیش بینی شما از بازی هفته آخر استقلال و پرسپولیس چیست؟

- از همان اول من گفتم پرسپولیس مدعی اصلی قهرمانیه، استقلال پرسپولیس و سپاهان همیشه برای قهرمانی بسته می شوند، نیمکت استقلال به نظرم ضعیف تر از پرسپولیس است و این نقطه ضعف آنهاست. می بینیم که فردی مثل وحید امیری از نیمکت به زمین می آید و چطور به تیم کمک می کند. اگر پرسپولیس قهرمان نشود تقصیر خودش است. همه چیز برای قهرمانی آماده است و خودش باید قهرمانی خودش را قطعی کند.

کد خبر 6124472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha