۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۴

امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه مذاهب و پژوهشگاه میراث فرهنگی

امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه مذاهب و پژوهشگاه میراث فرهنگی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در نشست انعقاد تفاهم‌نامه با پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: ایران با اتکا به پشتوانه هویتی و میراث فرهنگی خود ظرفیت تبدیل به قطب گردشگری تقریبی در جهان اسلام را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی، تفاهم‌نامه همکاری علمی، پژوهشی و آموزشی با حضور سید عباس صالحی؛ رئیس دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی و مصطفی ده‌پهلوان؛ رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در محل دفتر ریاست دانشگاه به امضای طرفین رسید.

صالحی در نشست انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتکای به پشتوانه هویتی و میراث فرهنگی خود این ظرفیت را دارد که تبدیل به قطب گردشگری تقریبی در جهان اسلام شود.

رئیس دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی گفت: نباید برای پاسداشت میراث فرهنگی و هویت ملی صرفاً نگاه گذشته‌گرایانه داشته باشیم، بلکه ضرورت دارد میراث فرهنگی خود را در چارچوب گذشته، حال و آینده فهم کنیم.

وی افزود: اگر با چنین رویکردی سراغ میراث برویم، راه‌حل‌هایی که برای معضلات این عرصه پیشنهاد می‌شود، کارآمدتر خواهد بود. تعامل با میراث و حل مشکلات آن برآمده از فضای معرفتی و دانشی باشد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی، گفت: ما به صفت دانشگاه مذاهب اسلامی می‌توانیم با مدنظر قراردادن هویت ترکیبی مذهبی، در ایران و جهان اسلام، فرصت‌های مشترک همکاری علمی و پژوهشی، ایجاد کنیم. تجربه زیسته متفکران مسلمان هم حاکی از این مسئله است و به اتکای آن در پی راه‌حل‌های مشترک بوده‌اند.

صالحی با اشاره به اینکه مباحثی مانند میراث مذهبی مشترک، مسئله خانواده، میراث متفکران مسلمان و مانند آن، دست ما را در حل مسائل مشترک بازتر می‌کند، تصریح کرد: بخشی از حوزه تقریب معرفتی _ دانشی، مسائل مشترک و رسیدن به راه‌حل‌های مشترک است. در این چارچوب می‌توان از فرصت‌های مختلف و متنوع گردشگری مذهبی سخن به میان آورد و کشور ما با اتکا به پشتوانه میراثی خود، این ظرفیت را دارد که تبدیل به قطب گردشگری تقریبی در جهان اسلام شود.

وی اضافه کرد: بازخوانی تجربه‌های زیسته در فضای متنوع و متکثر میراث فرهنگی ما می‌تواند دستمایه زیست اجتماعی اکنون ما قرار گیرد. زیست تقریبی و حوزه‌ها و فضاهای مشترک می‌تواند فرصت مناسبی برای زیست مشترک ایجاد کند و در محیط ایران و جهان اسلام میراث مشترک زیادی داریم. برای نمونه حوزه گردشگری، شرایط مناسبی برای گردشگری تقریبی دارد که می‌تواند جهان اسلام را به ایران جذب کند. زیرا مشایخ علمی، عرفانی و تصوفی بزرگ و معتبری که در جهان اسلام دارای جایگاه و احترام هستند، متعلق به میراث فرهنگی ایران هستند و همه اینها در جهان اسلام جایگاه ویژه دارند.

در ادامه این نشست، مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هم ضمن ابراز خوشحالی از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی بیان کرد: فهم و درک درست از مسئله میراث بین مردم و مسئولان از اهمیت والایی برخوردار است؛ درک درست از میراث، باعث خواهد شد میراث فرهنگی ما پشتوانه مردمی پیدا کند و پاسداشت هویت ملی ما وابسته به همین درک و فهم درست از میراث فرهنگی است.

کد خبر 6124562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha