۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۰

در محدوده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛

صدور گواهینامه اماکن بدون دخانیات برای ۶ بیمارستان

صدور گواهینامه اماکن بدون دخانیات برای ۶ بیمارستان

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، از اعطای گواهینامه اماکن بدون دخانیات به ۶ بیمارستان و مرکز بهداشت شرق تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید تاجیک گفت: از ابتدای ابلاغ شیوه‌نامه اماکن بدون دخانیات تاکنون ۶ بیمارستان و مرکز بهداشت شرق تهران و ۵۲ واحد اقماری آن موفق به اخذ گواهینامه از معاونت بهداشت دانشگاه شدند.

وی به تبلیغات روزافزون در خصوص محصولات دخانی و تبعات مصرف دخانیات در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه نوجوانان، جوانان و زنان اشاره کرد و افزود: ضمن اجرای قانون کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، فرهنگ‌سازی و استقبال از محیط‌های بدون مواد دخانی و زندگی عاری از دخانیات از راه‌های پیشگیری و کاهش و کنترل مصرف دخانیات است.

تاجیک ادامه داد: صدور گواهینامه اماکن و وسایل نقلیه عمومی بدون دخانیات از فعالیت‌های فرهنگی است که از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت با هدف فراهم کردن بستر مناسب برای گسترش اماکن عاری از دخانیات و نسل بدون دخانیات برنامه‌ریزی شده و تیرماه ۱۴۰۰ شیوه نامه آن ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد که اطلاع رسانی شیوه نامه به مسئولان و متصدیان اماکن عمومی (سازمان‌ها، ادارات، رستوران‌ها، سینماها، مساجد، بیمارستان‌ها و…) توسط کارشناسان بهداشت محیط صورت گرفته است و متقاضیان در صورت اجرای ضوابط شیوه نامه مذکور و کسب امتیاز کامل چک لیست، گواهینامه اماکن بدون دخانیات را دریافت می‌کنند.

به گفته تاجیک، اعتبار گواهینامه صادر شده برای اماکن بدون دخانیات به مدت یک سال است و در صورت رعایت شرایط ابلاغی بر اساس بازرسی‌های انجام شده، گواهینامه برای دوره‌های یک ساله تمدید می‌شود.

وی گذراندن دوره آموزش عمومی، کاهش و کنترل مصرف دخانیات توسط تمام کارکنان، عدم تبلیغات مواد دخانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اماکن مذکور، امضای تعهدنامه کتبی مدیر امکنه در خصوص عدم دریافت حمایت‌های مادی و معنوی از تولیدکنندگان و وارد و صادرکنندگان و فروشندگان و توزیع کنندگان محصولات دخانی، اطلاع رسانی آموزشی عمومی در خصوص مضرات استعمال دخانیات و دود دست دوم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در محل را برخی از معیارهای اخذ گواهینامه امکنه بدون دخانیات عنوان کرد.

تاجیک با اشاره به پیشگامی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مسیر حمایت از محیط‌های بدون دخانیات، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قبلاً نیز در مسیر ایجاد محیط‌های عاری از دخانیات گام برداشته است.

وی یادآور شد: با ابلاغ این شیوه نامه به بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تحت پوشش دانشگاه، تعدادی از بیمارستان‌ها موفق به اخذ این گواهینامه شدند و برخی واحدها نیز در حال فراهم‌سازی مقدمات اجرای شیوه نامه مذکور هستند.

کد خبر 6124711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha