۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۴

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

خردورزی سیاسی امام رضا (ع) توطئه مامون را خنثی کرد

خردورزی سیاسی امام رضا (ع) توطئه مامون را خنثی کرد

مشهد- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: خردورزی سیاسی امام رضا (ع) تمام دسیسه‌ها و نقشه‌های مامون برای قطع جریان امامت و ولایت را خنثی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در مراسم روز زیارتی امام رضا (علیه‌السلام) که در حرم مطهر رضوی برگزار شد در خصوص نام‌گذاری روز ۲۳ ذی‌القعده به عنوان یکی از روزهای زیارتی ایشان اظهار کرد: مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح‌الجنان و سید بن طاووس در کتاب اقبال روز ۲۳ ذی‌القعده را به عنوان روز زیارتی امام هشتم (علیه‌السلام) معرفی کردند، بر حسب این موارد برخی از افراد حدس زدند که به روایتی امروز روز شهادت حضرت رضا (علیه‌السلام) باشد؛ درحالی‌که روایت‌های متعدد دیگری وجود دارد که شهادت امام رضا (علیه اسلام) را در ماه رمضان و ماه صفر نقل کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: البته چون برای روایت ماه مبارک رمضان نقل از معصوم (علیه‌السلام) وجود ندارد و مورد اعتماد بزرگان نیست، شهادت ایشان در ماه صفر قطعیت بیشتری دارد و ما روز آخر صفر را روز شهادت امام رضا (علیه‌السلام) می‌دانیم.

وی با بیان اینکه آنچه در خصوص سفر امام رضا (علیه‌السلام) از مدینه به خراسان قطعی است، وقوع این اتفاق در ماه ذی‌القعده است، ادامه داد: مأمون با توجه به شکست پدران و خلفای قبلی بنی‌عباس و بنی‌امیه در از بین بردن جریان امامت برنامه‌ای را طراحی کرد که حضرت رضا (علیه‌السلام) از مدینه به سمت خراسان تشریف بیاورند تا خط امامت به‌کلی قطع شود و جریان امامت براندازی گردد.

علم الهدی با اشاره به آغاز این سفر در روز ۲۳ ذی‌القعده عنوان کرد: ابتدا امام هشتم (علیه‌السلام) قرار بود در این روز به سمت خراسان حرکت کنند که به دو دلیل به عقب افتاد، نخست اینکه وقتی مردم متوجه عزیمت ایشان شدند با خود گفتند هر زمان که فرزندان پیامبر (صل الله علیه و اله و سلم) از دروازه‌های مدینه به اسم امامت بیرون رفتند به شهادت رسیدند، پس مردم شروع گریه و التماس کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: از طرف دیگر حضرت به اهل‌بیت خودشان نیز اطلاع داده بودند که این آخرین دیدار ماست و دیگر بازگشتی از این سفر نخواهد بود، بنابراین اعضای خانواده نیز بی‌تابی بسیاری می‌کردند و خانه حضرت تبدیل به ماتم خانه شده بود.

وی با بیان اینکه فضای اندوهناک و ماتم‌زده شهر مدینه علتی شد که برخی فکر کنند روز ۲۳ ذی‌القعده روز شهادت امام رضا (علیه‌السلام) بوده است، اضافه کرد: به همین دلایل حضرت رضا (علیه‌السلام) تصمیم گرفتند ابتدا با خانواده به مکه سفر کنند و بعد از ادای اعمال حج، اعضای خانواده به مدینه برگردند و ایشان راهی سفر خراسان شود، بنابراین ایشان در روز ۲۵ ذی‌القعده که روز دحو الارض است به سمت خراسان حرکت کردند.

غربت و مظلومیت امام رضا (ع) نسبت به بسیاری از معصومین (ع) سنگین‌تر است

علم الهدی بیان کرد: غربت و مظلومیت امام رضا (علیه‌السلام) نسبت به بسیاری از معصومین (علیه‌السلام) سنگین‌تر است زیرا مدت زمانی که ایشان از مدینه به سمت خراسان حرکت کردند تا روز شهادت قریب به یک سال و سه ماه طول کشید و ایشان می‌فرماید «بدترین چیزی که در زمان من خلق شده این است که مرا با زهر می‌کشند و در دیار غربت دفن می‌کنند».

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به دوران سختی که امام رضا (علیه‌السلام) در خراسان پشت سر گذاشتند، ابراز کرد: زمانی که ایشان وارد مرو شدند، مأمون ملعون تشکیلات مفصلی را فراهم کرده بود تا تمام حرکات و رفتار امام هشتم (علیه‌السلام) را زیر نظر داشته باشد به همین ترتیب تمام خدمتکارانی که در منزل ایشان بودند، در واقع مأموران اطلاعاتی مأمون بودند که به او گزارش می‌دادند.

وی با بیان اینکه عده‌ای سعی می‌کردند تا وضعیت زندگی امام رضا (علیه‌السلام) را مملو از دنیاپرستی، تجمل، تزویر و جاه‌طلبی نشان دهند و به مردم معرفی کنند، گفت: ایشان برای از بین بردن این نیت و برهم زدن نقشه دشمنان خود جهت دیدار با مردم خارج از خانه و بر روی سکو می‌نشستند و پاسخ آن‌ها را می‌دادند.

علم الهدی اضافه کرد: مأمون که این رفتار امام هشتم (علیه‌السلام) را دید، دستور داد تا حضرت از خانه خارج نشده و هیچ‌کس نیز حق دیدار با ایشان را نداشته باشد، وقتی این خبر به گوش امام رضا (علیه‌السلام) رسید، فرمودند «خدا لعنت کند هرکس را که بین من و دوستان من جدایی بی اندازد».

امام‌جمعه مشهد مقدس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در کنگره بین‌المللی امام رضا (علیه‌السلام) عنوان کرد: ایشان تعبیر بسیار عجیبی برای سیاست ورزی امام رضا (علیه‌السلام) در مقابل مأمون داشتند و فرمودند «یک جنگ فوق‌العاده غیرنظامی، یعنی جنگ سیاسی بین حضرت و مأمون راه افتاده بود و در این جنگ مأمون را خرد و خمیر کرد به‌نحوی‌که مأمون مجبور شد حضرت رضا (علیه‌السلام) را به شهادت برساند».

وی به یکی از سیاست‌های مهم امام رضا (علیه‌السلام) در خصوص محل دفن اشاره و توضیح داد: حضرت وصیت کرده بودند تا بدن مبارک ایشان را در نقطه خاصی دفن کنند که فاصله آن تا خانه حضرت رضا (علیه‌السلام) نزدیک به ۳۰ کیلومتر بود، اگر چنین تشییعی برگزار می‌شد، در خراسان انقلاب بزرگی در خصوص به شهادت رسیدن ایشان رخ می‌داد.

علم‌الهدی ابراز کرد: به همین منظور دستور داد تا پیکر مطهر ایشان شبانه و بدون هیچ مراسمی حمل و دفن شود، مردم با این شرایط جرأت نمی‌کردند تا پیکر امام رضا (علیه‌السلام) را تشییع کنند، در این موقعیت بود که زنان نوغان مهریه‌های خود را به همسرانشان بخشیدند و به سمت طوس راه افتادند تا پشت پیکر بی‌جان علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) عزاداری کنند.

کد خبر 6124825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha