۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۳

دستیار معاون علمی رییس جمهور مطرح کرد؛

راه اندازی مرکز هم‌آفرینی برای توسعه فناوری‌های حوزه امنیت غذایی

راه اندازی مرکز هم‌آفرینی برای توسعه فناوری‌های حوزه امنیت غذایی

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از راه‌اندازی مرکز هم‌آفرینی امنیت غذایی و زیستی پایدار با هدف اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها برای تولید فناورانه محصولات دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دکتر محمدجواد صدری مهر در حاشیه مراسم امضای توافق‌نامه همکاری ایجاد «مرکز هم آفرینی امنیت غذایی و زیستی پایدار» بین معاونت علمی و بنیاد مستضعفان با اشاره به حمایت جدی معاونت علمی از توسعه زیرساخت‌های تکامل زنجیره ارزش صنایع راهبردی همچون غذا و کشاورزی عنوان کرد: توافق‌نامه ایجاد این مرکز هم‌آفرینی با توجه به اهمیت بالای توانمندی و توسعه ظرفیت‌های ایده تا بازار حوزه غذا به امضا رسیده است و بسترهای لازم برای توسعه پایدار فناوری‌ها و توسعه محصولات و خدمات این حوزه را فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که حوزه فناوری‌های کشاورزی و غذایی، یکی از عرصه‌هایی به شمار می‌رود که با توجه به اهمیت راهبردی آن، نیازمند ایجاد بسترهای ساخت نمونه‌های اولیه و توسعه محصولات و خدمات است، ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در توسعه فناوری، ساخت نمونه اولیه و آزمایش‌ها، کمبود امکانات بزرگ و پیشرفته به صورت مجزا و تعریف پروژه‌های بزرگ است، راهکار مناسب و عملی برای رفع این چالش، هم افزا کردن امکانات، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود، در قالب مراکز ساخت و آزمایش به صورت اشتراکی است. مراکز هم‌آفرینی این کاستی را رفع می‌کنند و فرصتی فراهم می‌آورند تا بر روی یک زیرساخت اشتراکی ساخت و تولید اولیه، امکان رسیدن ایده به مرحله محصول فراهم و فرآیند دسترسی ایده‌پردازان و فناوران به امکانات مورد نیازشان، تسهیل شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی «مرکز هم آفرینی امنیت غذایی و زیستی پایدار» گفت: این مرکز هم‌آفرینی که با هدف تامین نیازهای نوآورانه و تولید و تامین سرمایه در حوزه امنیت غذایی زیستی راه‌اندازی می‌شود، ماحصل همکاری خوب بین معاونت علمی و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است.

صدری مهر با اشاره به محورهای همکاری و تعامل این موافقت‌نامه همکاری عنوان کرد: در قالب این موافقت‌نامه، ایجاد مرکز هم آفرینی امنیت غذایی و زیستی پایدار و ایجاد آزمایشگاه ملی زیست فناوری برای تحقیق و توسعه در لبه فناوری در موضوعات زیستی و حرکت به سمت تولید محصولات با عمق بالای فناوری مورد تصویب قرار گرفته است.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور ادامه داد: راه اندازی زیست بوم فناوری مرتبط با تکمیل زنجیره ارزش امنیت غذایی کشاورزی و دامپروری با هدف ارتقای عمق توانمندی فناورانه داخلی از دیگر محورهای توافق‌نامه همکاری «مرکز هم آفرینی امنیت غذایی و زیستی پایدار» است.

صدری‌مهر با اشاره به هدف افزایش مقیاس تجاری سازی تولید محصولات دانش بنیان عنوان کرد: از جمله مأموریت‌های این مرکز می‌توان به تولید اقلام راهبردی اولویت دار و محصولات فراسودمند، سرمایه گذاری در فناوری‌های دیرباز و پرریسک به ویژه در حوزه های اولویت دار کشور، مشارکت و همکاری با شرکتهای دانش بنیان و فناور در ایجاد عملیات تکمیل زنجیره ارزش و استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی برای تحقیق و توسعه در مدیریت امنیت غذایی اشاره کرد.

کد خبر 6124919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha