۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۲۹

لندر ژاپنی روی ماه خواب ماند

لندر ژاپنی روی ماه خواب ماند

سازمان فضایی ژاپن  اعلام کرد لندر ماه این کشور به نام SLIM به سیگنال های ارسال شده پاسخی نداده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ژاپن تایمز، این لندر که برخلاف انتظارات توانست چند شب سرد ماه را پشت سر بگذارد، بالاخره به پایان عمر خود رسیده است. سازمان فضایی ژاپن در حساب کاربری رسمی SLIMدر پلتفرم ایکس اشاره کرد که احتمالا تاثیر شرایط نامساعد و بد آشکار شده است.

این کاوشگر سفر خارق العاده ای را پشت سر گذاشت. SLIM در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی روی ماه فرود آمد و یکی از دماغه ۲ موتور آن به سمت پایین بود به این ترتیب پنل های خورشیدی آن به سمت این ستاره نبودند.

با این وجود سازمان فضایی ژاپن توانست برخی داده ها و تصاویر را از لندر به دست بیاورد و با امید به آنکه با تغییر زاویه تابش خورشید، نیروی برق کافی برای کاوشگر تامین کند، آن را خاموش کرد.

SLIM برخلاف تمام احتمالات در اواخر ژانویه از خواب بیدار شد و فعالیت هایش را از سر گرفت. با پایان یافتن روز در ماه کاوشگر دوباره به خواب رفت اما قبل از آن اطلاعات را همراه عکسی به زمین فرستاد. این لندر دوباره در ماه های فوریه ، مارس و آوریل از خواب بیدار شد و چند شب متوالی روی ماه را پشت سر گذاشت. اما این بار با وجود تلاش های مهندسان سازمان فضایی ژاپن لندر از خواب بیدار نشد و سیگنال های ارسالی به آن در هفته گذشته بی پاسخ ماند. دوشنبه هفته گذشته سازمان فضایی ژاپن در حساب کاربری ایکس اعلام کرد عملیات های آن در ماه جاری میلادی پایان یافته است.

این سازمان ماه آینده هنگامیکه روز در ماه شروع شود، دوباره سعی می کند با لندر ارتباط برقرار کند.

کد خبر 6124979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha