وزیر دفاع چین:

پکن هرگز هیچ تسلیحاتی به طرف‌های جنگ در اوکراین نداده است

پکن هرگز هیچ تسلیحاتی به طرف‌های جنگ در اوکراین نداده است

وزیر دفاع چین اعلام کرد پکن تاکنون هیچ تسلیحاتی به اوکراین یا روسیه نداده و صادرات کالاهایی که استفاده نظامی دارند را به‌شدت کنترل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در «مجمع گفتمان شانگری لا» در سنگاپور اعلام کرد که در جنگ اوکراین، چین به مسکو یا کی‌یف تسلیحات نظامی نمی‌دهد و صادرات کالاهای چندمنظوره (با کاربرد نظامی) را به‌شدت کنترل می‌کند.

وی دراین‌باره گفت: ما هرگز به هیچیک از طرفین درگیری تسلیحاتی نداده‌ایم. ما کنترل دقیقی بر صادرات کالاهای چندمنظور ایجاد کرده‌ایم و هرگز کاری انجام نداده‌ایم که تنش‌ها و اوضاع را تشدید کند»

وزیر دفاع چین همچین افزود که پکن همیشه موضع قابل‌اعتمادی در مسئله اوکراین داشته و از مذاکرات صلح حمایت می‌کند.

‌روز جمعه خبرگزاری رویترز مدعی شد که چین اعلام کرده است که در کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس در ماه ژوئن که روسیه به آن دعوت نشده است، شرکت نخواهد کرد. رویترز مدعی شد که پکن با اشاره به اینکه شرایط حضورش در این کنفرانس برآورده نشده است، در این اجلاس حاضر نخواهد شد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین پیش‌تر در واکنش به درخواست کی‌یف برای حضور شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در این اجلاس گفته بود که «پکن از تشکیل کنفرانسی بین‌المللی برای حل بحران اوکراین حمایت خواهد کرد که هم مسکو و هم کی‌یف آن را به رسمیت بشناسند.»

سوئیس قرار است در اجلاسی دو روزه (۱۵ و ۱۶ ژوئن -۲۶ و۲۷ خرداد) در شهر «لوسرن» میزبان سران کشورهای اروپایی باشد. سفیر مسکو در سوئیس در ماه آوریل گفت که روسیه به این اجلاس دعوت نشده است و حتی اگر دعوت هم می‌شد، در آن شرکت نمی‌کرد.

کد خبر 6125485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • M IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
      0 0
      این چه مزخرف است تمام سیستم تسلیحاتی چین روسی است، روسیه در جهان دارای سبک بخصوص نظامی است هزاران کارخانه تولید نظامی دارد شصت در صد جهان سلاح روسی دارد بعد روسیه گیرمانده، چین قطعات الکترونیکی، کره شمالی گلوله توپ و،،،،،، ما زیاد تر داده و بیشتر گرفته دوجانبه بوده همچنان کره شمالی،، روسیه میتواند ص