۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۴

مستندنگاری تدفین‌ها؛

آغاز گمانه‌زنی به منظور ساماندهی گورهای محوطه کوه خواجه سیستان

آغاز گمانه‌زنی به منظور ساماندهی گورهای محوطه کوه خواجه سیستان

پروژه گمانه‌زنی به منظور ساماندهی گورهای محوطه کوه خواجه سیستان به منظور مستندنگاری تدفین‌ها و ارائه گاهنگاری دقیق برای آنها در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، رضا مهرآفرین سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: گمانه‌زنی به منظور ساماندهی گورهای محوطه جهانی کوه خواجه سیستان با حمایت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان و مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تیمی متشکل از پنج باستان‌شناس در سطوح فوقانی کوه خواجه آغاز شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بابلسر با اشاره به اهداف و فرضیات مطروحه در این پروژه تصریح کرد: کوه خواجه مهم‌ترین عارضه برجسته دشت سیستان است که در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب زابل به شکل جزیره‌ای کوچک در دریاچه هامون واقع شده و حداکثر ارتفاع این کوه از سطح دشت ۱۲۰ متر و قطر آن حدود دو و نیم کیلومتر است.

مهرآفرین افزود: این کوه با نام اوشیدا در اوستا آمده است. این کوه حداقل در سه دین زرتشتی، مسیحیت و اسلام از تقدس ویژه‌ای برخوردار است و همین عنصر تقدس همواره آن را به یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق مذهبی سیستان برای زیارت و خاک‌سپاری تبدیل کرده است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی افزود: علاوه بر عامل تقدس، موقعیت ژئوپولیتیکی این کوه از ایام باستان سبب شده که همچون پناهگاهی امن و قابل دفاع باشد و حداقل از سده سوم پیش از میلاد بر سطح و دامنه‌های آن بناهای قابل توجهی چون قلعه کافرون، قلعه چهل دختر، قلعه کک کهزاد و … ساخته شود.

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه کوه خواجه پس از شهر سوخته دومین محوطه باستانی سیستان است که هدف بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی قرار گرفته، افزود: تاکنون باستان‌شناسان و پژوهشگرانی چون استاین، هرتسفلد، گولینی، سیدسجادی، محمود موسوی، سرور عنیمتی، سیده لیلا بنی جمالی، کوروش محمدخانی و … به مطالعه و تحقیق پیرامون کوه خواجه و بناهای آن پرداخته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بابلسر اظهار کرد: در طرح بررسی فشرده باستان‌شناسی دشت سیستان در سال ۱۳۸۵، هفده محوطه باستانی در سطح و دامنه کوه خواجه شناسایی شد که با توجه به گاهنگاری نسبی انجام شده، دو دورۀ استقراری اشکانی / ساسانی و سده‌های میانی اسلامی برای استقرار آن پیشنهاد شده است. علاوه بر بناهای شاخص تاریخی کوه خواجه، آثار و یافته‌های شاخصی چون آتشگاه، نقاشی‌های دیواری، گچ‌بری، گل برجسته، آتشدان سنگی و عناصر و تزئینات بی‌نظیر معماری بر اهمیت تاریخی این کوه افزوده است.

مهرآفرین گفت: یکی از آثار شاخص کوه خواجه که به‌فراوانی در بخش‌های مختلف کوه به چشم می‌خورد، تدفین‌های سنگ‌چین است که تاکنون پژوهش مستقلی در ارتباط با آنها انجام نشده و تاریخ‌گذاری آنها همواره مورد اختلاف باستان‌شناسان بوده است. بنابراین انجام یک پروژۀ میدانی به‌منظور ساماندهی و مستندنگاری این تدفین‌ها و همچنین ارائه یک گاهنگاری دقیق برای آنها امری ضروری بود.

کد خبر 6125697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha