۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۴

مهر گزارش می‌دهد؛

جزئیات اولین آزمون استخدامی معلولان/ آموزش و پرورش؛ مهم‌ترین مقصد

جزئیات اولین آزمون استخدامی معلولان/ آموزش و پرورش؛ مهم‌ترین مقصد

بخش عمده‌ای از برگزیدگان در وزارت آموزش و پرورش خصوصاً در سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان کارشناس آموزشی یا کارشناس امور اداری مشغول به کار خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پنج شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳، قرار است برای اولین بار آزمون استخدامی ویژه معلولان در سراسر کشور برگزار شود.

در سال‌های اخیر و با آغاز به کار دولت سیزدهم سکان سازمان بهزیستی هم به علی محمد قادری سپرده شد. در این دوران از سازمان بهزیستی، اگر چه مددجویان همچنان با مشکلات عدیده ای که از قبل وجود داشت؛ مواجه بودند؛ اگر چه سازمان بهزیستی در میان انبوه معضلات اجتماعی نتوانست قدم بزرگی را بردارد؛ با این حال در دوره اخیر سازمان بهزیستی در دو موضوع آزمون استخدامی ویژه معلولان و رسیدگی به درخواست همه پشت نوبتی‌های این سازمان توانست برای اولین بار اقدامات خوبی را اجرایی کند.

اولین آزمون استخدامی ویژه معلولان در حالی روز پنج شنبه این هفته برگزار می‌شود که ۱۲۸۰۸ داوطلب دارای معلولیت از سراسر کشور و از تمامی استان‌ها برای شرکت در این آزمون نام نویسی کرده‌اند.

۴۶ دستگاه اجرایی در راستای عمل به تعهدات خود در قانون حمایت از حقوق معلولان، ۴۳۳۶ موقعیت شغلی را برای معلولان در نظر گرفته‌اند که روز پنج شنبه در اولین گام، آزمون کتبی استخدامی به منظور جذب و بکارگیری این افراد در نظر گرفته شده است.

پیش از این قانونی به تصویب رسیده بود که باید ۳۰ درصد از ظرفیت مشاغلی همچون اپراتوری، تلفنچی و مسئول دفتری در دستگاه‌های دولتی به معلولان اختصاص یابد؛ ارگان‌ها و سازمان‌ها با این بهانه که دیگر کمتر از قبل چنین مشاغلی وجود دارد از عمل به آن سر باز زدند.

پس از آن قانونی به تصویب رسید که دستگاه‌ها باید ۳ درصد از ظرفیت استخدامی خود را به معلولان اختصاص دهند؛ در عمل به این قانون و به منظور تحقق وعده ۳ درصدی دستگاه‌های دولتی و اجرایی آزمون روز پنج شنبه برگزار خواهد شد.

آموزش و پرورش مهم‌ترین مقصد برگزیدگان آزمون استخدامی معلولان

در حقیقت ۴۳۳۶ فرصت شغلی از همان ۳ درصد مشاغل وعده داده شده باقی مانده بود که قرار است آخر این هفته تکلیف آن مشخص شود.

بخش عمده‌ای از این برگزیدگان در وزارت آموزش و پرورش خصوصاً در سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان کارشناس آموزشی یا کارشناس امور اداری مشغول به کار خواهند شد. بخش دیگری از این افراد در سازمان بهزیستی با عنوان کارشناس امور بهزیستی یا کارشناس امور توانبخشی استخدام خواهند شد.

سازمان امور اراضی کشور، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان پزشکی قانونی کشور، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان ثبت احوال و سازمان حفاظت از محیط زیست از جمله نهادهای دیگری هستند که از برگزیدگان این آزمون استفاده خواهند کرد.

شرایط شرکت در آزمون

علاوه بر شرایط اختصاصی برای هر یک از رشته‌های مندرج در دفترچه این آزمون، همه شرکت کنندگان باید شرایط عمومی لازم را برای شرکت در آزمون داشته باشند.

داشتن سلامت جسمانی و روانی، توانایی برای انجام امور محوله، عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر، نداشتن سابقه محکومیت جزایی مؤثر، عدم وجود هرگونه ممنوعیت استخدام و بازنشسته یا بازخریدی نبودن داوطلب از جمله شرایط عمومی اصلی برای شرکت در آزمون استخدامی است.

در این آزمون سه دسته امتیازات و سهمیه‌های قانونی هم برای داوطلبان در نظر گرفته شده است:

- برای حافظین قرآن ۱۰ درصد به امتیاز آزمون کتبی آنان اضافه خواهد شد.

- برای داوطلبان بومی شهرستانی به استثنای شهرستان تهران و شهرستان مراکز استان‌ها نسبت به سایر داوطلبان غیربومی اولویت در نظر گرفته شده است. بر این اساس نمره مکتسبه داوطلب بومی شهرستانی در آزمون کتبی با ضریب ۱.۴ محاسبه و ملاک عمل قرار می‌گیرد.

- امتیاز سوم در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. در این راستا، به ازای تأهل ۲ درصد و نیز هر فرزند ۲ درصد و مجموعاً حداکثر تا ۱۰ درصد به امتیاز مکتسبه آزمون کتبی فرد داوطلب اضافه می‌شود.

ثبت نام در این آزمون بهمن و اسفند ماه سال گذشته و از طریق سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس hrtc.ir انجام شد.

برای مشاهده جزئیات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای شرکت در اولین آزمون استخدامی معلولان اینجا کلیک کنید.

کد خبر 6125917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha