۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۰۶

راه اندازی فارم تولید ورمی کمپوست

راه اندازی فارم تولید ورمی کمپوست

ورمی کمپوست کودی آلی و کاملا ارگانیک است که خواص اعجاب انگیزی دارد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، ورمی کمپوست کودی آلی و کاملاً ارگانیک است که خواص اعجاب انگیزی دارد. تولید ورمی کمپوست از شغل‌هایی پر سود است که مانند هر کسب و کاری نیاز به دانش و تخصص است و می‌توان با مشاوره صحیح آن را اجرایی نمود.

ورمی کمپوست چیست؟

این محصول افزودنی مجاز و کاملاً طبیعی است که از فضولات کرم خاکی به دست می‌آید که مطرح ترین گونه آن نژاد ایزینیا فتیدا است. این کرم‌ها با تغذیه از بقایای کودهای دامی و انواع کاه و کلش و سایر مواد مشخص و طبیعی، مدفوعی از خود به جا می‌گذارند که برای گیاهان و اصلاح خاک بسیار پر فایده است. این کود حاوی بسیاری از ریز مغذی‌های حیاتی برای رشد و نمو گیاه است. آهن، روی، مس و منگنز که از مواد مهم هستند به میزان کافی در این محصول یافت می‌شود. ورمی کمپوست در زمره کودهای ارگانیک است.

تولید ورمی کمپوست خانگی

کرم‌های ورمی کمپوست زباله خوار هستند! کافیست مقداری از این کرم‌ها را به سطل بزرگ درب داری که راه هواکش دارد و مواد غذایی درون آن است اضافه کنید تا کرم‌ها شروع به خوردن بقایای غذایی کنند. این کرم‌ها دائم در حال تولید مثل و اضافه شدن هستند، پس طبیعتاً زمان زیادی نخواهد گذشت تا محتویات ظرف شما تمام شود و نیاز به شارژ مجدد سطل باشد. تفاله چای و قهوه، بقایای میوه و سبزیجات نظیر هویج، کاهو، کلم، کرفس، سیب، پوست موز و سیب زمینی و شاخ و برگ، دانه‌های روغنی، نیشکر، ساقه ذرت از مواردی هستند که مطلوب کرم کمپوستر است. کرم‌ها از نور گریزان هستند پس بهتر است که نور ملایمی بر روی سطل قرار داده تا مانع از فرار آنها شوید. برای تأمین رطوبت محیط نیز ماهیانه دو بار کاغذهای مرطوب شده (مثلاً روزنامه باطله) به سطل اضافه نمائید. لایه‌های رویی ظرف بعد ۲ هفته تبدیل به کود شده و می‌توان آنها را جدا کرد. فراموش نکنید دمای مطلوب محیط بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد باشد.

تولید ورمی کمپوست صنعتی

برای ورود به پیشه تولید ورمی کمپوست در مقیاس بازاری و صنعتی می‌بایست ضمن بررسی شرایط مکانی و محیطی، آموزش‌های لازم را دریافت کنید. تولید در فضای بسته و باز، روش‌های تولید، نحوه برداشت کود، آماده سازی نهایی محصول از موارد مهمی هستند که نیازمند دریافت مشاوره تخصصی است.

روش‌های تولید ورمی کمپوست متنوع است که با توجه به مقیاس کار و هزینه شروع می‌بایست به درستی انتخاب شود. شاید روش پشته ای در فضای باز بهترین انتخاب و ارزان‌ترین حالت در تولید ورمی کمپوست در مقیاس تناژی باشد. در این روش غذای اصلی کرم‌ها کودهای دامی کنترل شده هستند که به صورت پشته هایی با طول ۳-۴ متر و ارتفاع ۵۰ سانتی متر با فواصل ۱ متری دپو می‌شوند. کرم‌ها به بستر اضافه شده تا فرآیند کمپوست شروع شود. باید رطوبت بستر به اندازه تأمین شود تا کرم‌ها از بی آبی تلف نشوند. بعد از حدود ۷ الی ۱۰ روز زمان برداشت اولین لایه کود از بستر است. کرم‌ها آرام آرام از لایه‌های رویی مواد خوراکی را خورده و به لایه‌های زیرین پشته حرکت می‌کنند و این چرخه با برداشت لایه رویی ادامه پیدا می‌کند.

C:\Users\EngPC\Desktop\03.jpg

خرید کرم و بستر تولید ورمی کمپوست

اولین چالش اساسی در راه اندازی کارگاه تولید ورمی کمپوست تهیه کرم کمپوستر است. این کرم‌ها می‌بایست با بستر یا محل زندگی خود تهیه شوند. کرم‌ها با جدا شدن از این محیط خیلی زود از بین می‌روند. بسترهای پر تراکم از کرم، ظرف مدت زمان کوتاهی با تولید مثل، چندین برابر شده که به راحتی می‌توان با تزریق به بستر جدید برای تولید مجدداً از آن استفاده نمود. استفاده از نژاد اصیل ایزینیا فتیدا در بسترها، سبب می‌شود ضمن تولید مثل زیادتر مقاومت بالاتری هم نسبت به عوامل محیطی از خود نشان دهد که در نتیجه آن بازدهی کار بیشتر خواهد شد. قبل از تهیه کرم و بستر حتماً آموزش‌های لازم را داشته باشید تا از هدر رفت سرمایه جلوگیری نمایید.

مشاوره تولید ورمی کمپوست

ما در شرکت آرویج کود البرز / ورمی کمپوستینگ (شماره ثبت ۵۰۹۴) مفتخریم تا برای اولین بار آموزش تولید ورمی کمپوست صنعتی را به متقاضیات این حرفه ارائه دهیم.

C:\Users\EngPC\Desktop\01.jpg

هزینه سنجی، تامین مواد اولیه، کرم و بستر، آماده سازی مکان، ادوات تولید، آموزش‌های تخصصی، مشاوره میدانی، بازاریابی و پاسخ به سوالات در هنگام تولید بخشی از این پروسه است که توسط مشاورین با تجربه برای شما انجام می‌گیرد. کافیست با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۶۸۷۵۴۲ تماس حاصل کرده و به صورت رایگان توضیحات ابتدایی را دریافت نمایید. برای مشاهده فارم های تاسیس شده توسط این مجموعه به وبسایت https://vermicomposting.ir مراجعه نمایید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6125958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha