۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۰

حجت الاسلام فقیه با مهر مطرح کرد؛

تبدیل اندیشه مقاومت امام خمینی به یک سازمان قدرتمند

تبدیل اندیشه مقاومت امام خمینی به یک سازمان قدرتمند

یک استاد حوزه و دانشگاه معتقد است نهال اندیشه مقاومتی که امام خمینی (ره) در زمان تاریک و ظلمانی خود کاشت امروز به یک سازمان قدرتمند تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ الناز رحمت نژاد: مقاومت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) بر اصول توحید و نهراسیدن از غیر خدا، سنت‌های الهی، قرآنی و اسلامی، عقل و تجربه تاریخی استوار است. هندسه مقاومت در اندیشه سیاسی امام راحل بر اساس سیاست مستقل نه شرقی، نه غربی و تقابل و مبارزه دائمی، بی‌امان و تمام عیار دوگانه‌های حق و باطل، فقر و غنا، مستضعفین و مستکبرین، استقامت و سازش، کاخ نشینی و کوخ‌نشینی، اسلام ناب محمدی و اسلام امریکایی و خائن و خادم شکل گرفته است.

از نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مقاومت و مبارزه محدود به زمان و مکان نبوده و فراتر از شرایط جنگ ترسیم شده است؛ چنانچه ایشان پس از پایان جنگ نیز تصریح می‌کنند که ادامه مسیر انقلاب با راحت‌طلبی ممکن نیست.

پیام‌ها و نامه‌های سال پایانی زندگی امام به ویژه سه پیام و نامه ایشان پس از پذیرش قطعنامه، نشان می‌دهد که شور انقلابی و خوی مبارزه‌جویی حضرت امام در مقابل مستکبران، که ناشی از دیدگاه اسلامی‌شان بود، به هیچ وجه کم نشده و اصول آن پابرجا مانده است.

به بهانه سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) با حجت الاسلام محمدجواد فقیه مدرس حوزه و استاد دانشگاه در مورد «مقاومت در اندیشه امام خمینی (ره)» به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه می‌آید:

حجت الاسلام فقیه در ابتدای گفتگو گفت: مقاومت در اندیشه سیاسی امام راحل بر چند اصل استوار است. توحید به منزله قیام برای خدا و نهراسیدن از غیر خدا اولین اصل از این اندیشه است.

وی افزود: دومین اصل در اندیشه مقاومت امام به سنت‌های الهی، قرآنی و اسلامی نیز اختصاص دارد. قرآن بیش از آنکه کفر ستیز باشد، استکبار ستیز است. استکبار ستیزی وظیفه‌ای است که قرآن بر دوش هر مسلمان به خصوص علما قرار داده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود گفت: عقل سومین اصل مقاومت در اندیشه سیاسی امام (ره) است. عقلای عالم مقهور عظمت پوشالی قدرت‌های حاکم نمی‌شوند و همیشه راهی را پیدا می‌کنند تا زیر بار ظلم نروند. عقلا نقاط آسیب پذیر استکبار را پیدا می‌کنند و از همان جا ضربه می‌زنند. مقهور نشدن عقلا در برابر قدرت‌های مستکبر نتیجه مقاومتی است که از اصل عقل پیروی می‌کند.

حجت الاسلام فقیه در ادامه گفت: تجربه تاریخی چهارمین اصل از مقاومت در اندیشه سیاسی امام راحل است. پیروزی‌های به دست آمده در تاریخ به خاطر مقاومت بوده است. چنانچه در بیانات مقام معظم رهبری این معنا به این صورت آمده است: «ما هر جا مقاومت کردیم، پیش رفتیم و هر جا تسلیم شدیم، ضربه خوردیم.» نمونه‌های تاریخی فراوانی را در جهان و تاریخ مبارزاتی ملت‌های مختلف می‌توان به عنوان شاهد مثال آورد که با مقاومت به پیروزی رسیده است. امروز مقاومت طرفداران زیادی پیدا کرده، ملت‌ها را به حرکت درآورده و به موضوع و چالش اصلی استکبار جهانی تبدیل شده است. قطعاً مقاومت به ضرر تام استکبار خواهد بود.

وی افزود: پنجمین اصل مقاومت در اندیشه سیاسی امام این است که بر فطرت استوار است. فطرت سلیم، وجدان انسان ظلم ستیز را ستایش و حمایت از مظلوم را تقدیس می‌کند. منطق مقاومت که از ایران شروع شده است با زبان فطرت، دل‌های آزادگان جهان از هرگونه ملت را با خود همراه کرده منطق مقاومت که از ایران شروع شده است با زبان فطرت، دل‌های آزادگان جهان از هرگونه ملت را با خود همراه کرده که نمونه‌های آن در حمایت دانشجویان جهان از مردم غزه و بیداری ملت‌های غیر مسلمان عیان است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مقاومت در اندیشه سیاسی امام به زمانی بر می‌گردد که ایشان در پاسخ به کتاب «اسرار هزار ساله» که بر علیه اسلام نوشته شده بود، کتاب «کشف الاسرار» را نوشتند. بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با نوشتن این کتاب مسلمانان جهان را به مقاومت دعوت کردند. امام در ایام قبل از انقلاب در سخنرانی‌ها همیشه خطابشان به علما و مردم مسلمان جهان بود تا بر علیه ظلم قیام کرده و مستکبرین و دست نشانده‌های آن‌ها را از کشورشان بیرون کنند. امام راحل در بحبوحه انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و در پیامی که هر ساله برای حجاج صادر می‌کردند این دعوت را به صورت واضح و آشکار انجام می‌دادند. از مردم و علمای کشورهای منطقه توقع داشتند. حکام وابسته را نصیحت می‌کردند که در مقابل استکبار و غارت دین و ناموس بایستند. شاه را هم نصیحت می‌کردند از زیر یوغ آمریکا و اسرائیل خود را خارج کند، با عزت شاهی کند، شاه هم گوشش به این حرف‌ها بدهکار نبود و از سر تا پا وابسته انگلیس و آمریکا بود. امروز نتیجه اندیشه مقاومت امام را در کشورهای منطقه و حتی در جهان مشاهده می‌کنیم. نتیجه آن دعوت‌ها این بیداری‌ها بود.

حجت الاسلام فقیه گفت: امام (ره) چه در زمانی که شاگرد آیت الله شاه آبادی بودند و نزد ایشان عرفان و فلسفه می‌خواندند، چه روزهایی که به مجلس ملی می‌رفتند و روحیه مبارزه و شجاعت شهید مدرس را می‌ستودند، چه در اوایل دهه بیست که در کتاب کشف الاسرار مسلمانان ایران و جهان اسلام را به مقاومت دعوت کردند تا در مقابل ظلم و ستم قدرت‌های بیگانه و هم پیمانان آن‌ها اقدام کنند، چه در آغاز قیام خودشان در سال ۱۳۴۲ که علناً نوک حمله‌شان را نه فقط شاه بلکه به سمت آمریکا و اسرائیل هم نشانه گرفتند و علیه آن‌ها مواضع تندی را اتخاذ کردند، چه در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی که علی رغم اینکه خیلی‌ها راه تقیه را پیش گرفته و دو پهلو صحبت می‌کردند ایشان علناً در کنار مبارزه با شاه بر علیه آمریکا و اسرائیل مواضع محکم و صریحی را اتخاذ کردند. اندیشه مقاومت امام قبل از انقلاب، از دوران نوجوانی شکل گرفته و حالا این اندیشه به بیداری ملت‌های آزاده جهان منجر شده است. اندیشه مقاومت علی رغم مخالفت‌های سرسختانه استکبار جهانی، جریان استعمار تاریخی و حکومت‌های دست نشانده در منطقه راه خودش را در منطقه و جهان باز کرده است.

وی افزود: امام فرزند شهید هستند و پدر بزرگوارشان که از علمای خمین بودند در مبارزه با ظلم به شهادت رسیدند. امام نقل کرده‌اند در زمان کودکی همراه پدرشان در مبارزه مسلحانه با حکام ظالم محلی حضور داشته‌اند، به همین دلیل اندیشه مقاومت امام یک بحث ژنتیکی و خانوادگی است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود گفت: امروز، مقاومت بالنده‌تر شده همانطور که انقلاب اسلامی نیز بالنده‌تر شده است. امام در ظلمات و تاریکی زمان خودشان چراغی را روشن کردند که امروز به برکت رهبری حضرت آقا این چراغ به خورشید درخشان تبدیل شده که تلالولو آن قلوب مسلمانان آزادی خواه جهان را روشن کرده و نهالی که امام کاشتند درخت تنومندی شده که علاوه بر منطقه موجب بیداری جهان اسلام شده است. مقاومت در زمان امام در مراحل اولیه و اندیشه قرار داشت و کسانی که در منطقه به امام ارادت داشتند این اندیشه را پذیرفتند. امروز اندیشه مقاومت امام به یک سازمان قدرتمند و تهدید جدی برای آمریکا و اسرائیل تبدیل شده است، فراتر از اندیشه مقاومت به یک سازمان قدرتمند و تهدید جدی برای آمریکا و اسرائیل تبدیل شده است مزرهای منطقه رفته، در آمریکا و اروپا جوانه زده که در نامه اخیر مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شده است.

حجت الاسلام فقیه گفت: رهبر معظم انقلاب از حرکتی که دانشجویان کشورهای اروپایی در حمایت از فلسطین انجام دادند به عنوان بخشی از مقاومت از آن نام بردند. آینده مقاومت آینده درخشانی است، چون این اندیشه هم منطبق بر سنت‌های الهی است که در این سنت‌ها وعده نصرت الهی و پیروزی داده شده و هم منطق واضح و آشکاری دارد، منطقی که با فطرت انسان منطبق است، چنانچه دنیا متوجه این منطق واضح و آشکار شده و همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند هزینه‌های مقاومت کمتر از هزینه‌های سازش و ذلت است.

وی در پایان گفت: همه وجدان‌های بیدار از ظلم و جنایت بیزار هستند. در اندیشه مقاومت کسانی که در مقابل ظلم بایستند تحسین می‌شوند. مقاومت در کشورهای غربی که تحت سلطه امپراتوری رسانه‌ای صهیونیست است جوانه زده و موجب بیداری وجدان‌ها بر علیه ظلم و ستم غرب شده و آن‌ها را به وحشت انداخته است. اندیشه مقاومت افق و قله‌ای به نام ظهور منجی را در پیش دارد که ان شاالله طلوع خورشید نزدیک است. همان قله‌ای که معظم له در سخنان اخیرشان به آن اشاره کردند.

کد خبر 6126073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha