۸ دی ۱۳۸۶، ۱۵:۰۲

علی کاشفی خوانساری:

سابقه مطبوعات کودک و نوجوان ایران به بیش از صد سال قبل برمی‌گردد

سابقه مطبوعات کودک و نوجوان ایران به بیش از صد سال قبل برمی‌گردد

مطبوعات عمومی ایران به صورت خودجوش از ده‌ها سال قبل توجه ویژه‌ای به کودکان و نوجوانان داشته‌اند و رشد این مطبوعات تا به امروز از رشد این توجه و علاقه خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدعلی کاشفی خوانساری - روزنامه‌نگار و نویسنده کودک و نوجوان - با اشاره به برخی تحریفات در تاریخ‌نگاری مطبوعات این حوزه، افزود: آن‌ دسته از کتاب‌هایی که تاریخ مطبوعات و ادبیات این گروه سنی را به 50 یا 60 سال اخیر محدود می‌کنند خواسته‌اند مطبوعات کودک و نوجوان را دستاورد حکومت پهلوی جلوه دهند.

وی شکل‌گیری مطبوعات این حوزه را به ضرورت توجه به کودکان مرتبط دانست و گفت: یکی از دلایل رویکرد به کودک و نوجوان این بود که عمده افراد باسواد در ایام مشروطه که می‌توانستند مخاطب نشریات باشند، نوجوانان بودند. به این ترتیب همزمان با صدور فرمان مشروطیت با بیش از 20 نشریه روبرو هستیم که در آنها کودکان و نوجوانان از توجه قابل قبولی برخوردارند.

نویسنده کتاب «نام‌نامه مطبوعات کودک و نوجوان» در ادامه درباره ریشه‌های مطبوعات کودک و نوجوان در ایران گفت: کسی که به دنبال ریشه‌های اصلی نشریات این حوزه است، باید توجه کند که اولین بار کجا کلمه کودک در مطبوعات به کار رفته و یا اولین تصاویر مربوط به کودکان در کجا استفاده شده است.

کاشفی خوانساری ادامه داد: باید توجه کرد که اولین بار در کدام مطلب مطبوعاتی، کودکان مستقیماً مورد خطاب قرار گرفته‌اند و در کجا و چه زمانی اولین مطلب به قلم یک کودک منتشر شده است.

وی تمام موارد فوق را مربوط به مطبوعات بیش از صدسال قبل دانست و گفت: در تاریخ‌نگاری مطبوعات کوچک‌ترین نشانه‌ها دارای ارزش تاریخی هستند و باید مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر 612708

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha