۱۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۰۳

مدیرکل محیط‌زیست اصفهان در گفت‌وگو با مهر:

پرونده دفن زباله‌های عفونی در سجزی اصفهان بسته شد

پرونده دفن زباله‌های عفونی در سجزی اصفهان بسته شد

اصفهان- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان گفت: پسماندهای عفونی تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان از ۱۵ اردیبهشت امسال به سایت زباله سوز کوهپایه منتقل و امحا می‌شود.

احمدرضا لاهیجان زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از اواخر تابستان ۱۴۰۱ پیگیری برای مدیریت پسماندهای عفونی و بیمارستانی اصفهان آغاز شد تا به تدریج از انتقال این زباله‌ها به سایت سجزی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه ساماندهی و مدیریت پسماندهای عفونی مراکز درمانی و بیمارستان‌های اصفهان با سه چالش رو به رو بود، خاطرنشان کرد: اولین مساله تغییر مکان تحویل گیرنده بود که زباله‌های عفونی می‌بایست به سایت پسماند سوز یکی از شرکت‌های دارای مجوز استان اصفهان منتقل می‌شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه دومین مساله متقاعد شدن بیمارستان‌ها برای عقد قرارداد با شرکت پسماند سوز بود، افزود: انعقاد قرارداد داد با سایت پسماند جدید، سبب افزایش هزینه مراکز بیمارستانی نسبت به محل دفن قبلی (سجزی) می‌شد ضمن اینکه برخی از این بیمارستان‌ها زیرمجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی نبودند و باید نظام پزشکی نیز ورود می‌کرد.

لاهیجان زاده با بیان اینکه جلسات بسیاری با علوم پزشکی و مراکز درمانی و بیمارستانی برگزار شد، ادامه داد: این جلسات سبب شد در گام نخست ۱۵ بیمارستان در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان در سال ۱۴۰۱ با سایت پسماند سوز استان وارد قرارداد شده و پسماندهای عفونی خود را به آن محل منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه برای سایر بیمارستان‌های اصفهان که برای مدیریت پسماندهای عفونی خود تمکین نمی‌کردند از طریق مراجع قضائی پیگیری کردیم، ابراز کرد: این امر سبب شد بیش از ۵۰ بیمارستان دولتی و خصوصی در اصفهان با سایت پسماندسوز استان در کوهپایه وارد قرارداد همکاری شوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: این تعداد بیمارستان، بسته به شرایط مختلف روزانه بین هشت تا ۱۲ تُن زباله عفونی تولید و در سایت سجزی دفن می‌کردند.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه مطب‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز درمانی سرپایی در شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان روزانه بین سه تا ۶ تُن زباله عفونی تولید می‌کنند که میزان و شدت عفونی بودن آنها کمتر از زباله‌های بیمارستانی است، افزود: فاز دوم مدیریت پسماندهای عفونی اصفهان، مطب‌ها و درمانگاه‌ها بود زیرا می‌خواستیم سایت سجزی را تعطیل کنیم و دیگر هیچ پسماند بیمارستانی به سایت سجزی منتقل نشود ضمن اینکه درخواست جوامع محلی، مردم شهر سجزی و دوست‌داران محیط زیست این بود که پسماند پزشکی به آنجا منتقل نشود.‌

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان تصریح کرد: اواخر سال گذشته، به تمامی مطب‌ها و مراکز درمانی تا ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مهلت دادیم و به شهرداری اعلام شد از این تاریخ دیگر پسماندی از این مراکز پذیرش نکند.

لاهیجان زاده افزود: این مراکز درمانی سرپایی و مطلب‌ها نیازمند امکاناتی مانند بین (سطل‌های مخصوص حمل پسماند) و تعدادی خودرو برای انتقال زباله‌های خود بودند که این‌ها تأمین و انجام شد و بخش زیادی از مراکز درمانی و سرپایی از اول اردیبهشت به سایت پسماند سوز اصفهان ملحق شدند.

وی با بیان اینکه تعدادی از مراکز درمانی نیز تا ۱۵ اردیبهشت مهلت خواستند، اظهار کرد: سایت پسماند سجزی از ۱۵ اردیبهشت برای پذیرش زباله‌های عفونی به طور کامل بسته شد و از آن تاریخ تمامی زباله‌های بیمارستانی شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان به سایت کوهپایه می‌رود که مجهز به سیستم پسماندسوز است.

روزانه ۱۵ تا ۱۷ تُن زباله عفونی سوزانده می‌شود

لاهیجان زاده اضافه کرد: سال گذشته تعداد ۱۲۰ بین زباله عفونی از مراکز درمانی و بیمارستانی اصفهان به سایت پسماند سوز منتقل می‌شد که این‌ها به ۲۵۰ بین در سال جاری افزایش یافته است و در حال حاضر روزانه ۱۵ تا ۱۷ تن زباله عفونی سوزانده می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار این، سازمان نظام پزشکی را ملزم کردیم که طبق قانون مدیریت پسماند مکلف است پسماندهای بیمارستانی را مدیریت کند، نظام پزشکی بنا به خواسته خود مقرر شد که یک دستگاه پسماند سوز راه‌اندازی کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی در این زمینه با تأخیر اقدام کرد، گفت: از این رو با شهرداری وارد مذاکره شدیم و این نهاد برای احداث دومین سیستم پسماندسوز با علوم پزشکی تفاهم‌نامه امضا کرد زیرا به لحاظ بُعد مسافت تا محل پسماندسوز کنونی حدود ۷۰ کیلومتر راه است.

لاهیجان زاده افزود: برای راه‌اندازی دومین پسماندسوز برای زباله‌های عفونی مراکز درمانی اصفهان مناقصه برگزار و قرار شد یک ماهه آینده پیمانکار آن نهایی شود تا پایان امسال شاهد راه‌اندازی دومین دستگاه پسماندسوز اصفهان باشیم.

سجزی (سگزی) حدود ۴۰ کیلومتری شرق کلانشهر اصفهان است.

کد خبر 6127224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • یک هموطن ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
      0 0
      درود بر شما