۱۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۴۸

به مناسبت سالروز ارتحال امام (ره) ؛

«دیپلماسی فرهنگی و علمی از منظر امامین انقلاب» در ایروان بررسی شد

«دیپلماسی فرهنگی و علمی از منظر امامین انقلاب» در ایروان بررسی شد

نشست «دیپلماسی فرهنگی و علمی از منظر امامین انقلاب» به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی (ره) در دانشکده شرقشناسی دانشگاه اسلونی ایروان  برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)، نشست علمی با عنوان «دیپلماسی فرهنگی و علمی از منظر امامین انقلاب» عصر دوشنبه ۱۴ خرداد با حضور جمعی از اساتید، ایرانشناسان، محققان و دانشجویان رشته ایرانشناسی در دانشکده شرقشناسی دانشگاه اسلونی ایروان برگزار شد.

در این نشست، پروفسور آساتوریان رئیس دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه اسلونی طی سخنانی ضمن اشاره به سانحه سقوط بالگرد، شهادت شهدای خدمت را به رهبر معظم انقلاب، دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

وی حضور گسترده استادان و محققین در این نشست علمی را ناشی از عمق روابط مستحکم دو ملت ایران و ارمنستان برشمرد.

در ادامه طاهری معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز در این مراسم، با گرامیداشت یاد و خاطره بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره)، ضمن ارائه تعاریفی از دیپلماسی و انواع آن، گفتمان انقلاب اسلامی ایران را یک گفتمان فرهنگی دانست که از اندیشه ها و آرمان های امامین انقلاب نشات گرفته است.

وی با بیان اینکه فرهنگ شالوده و اساس ملیت و استقلال کشور است، گفت: از نگاه امام، یک فرهنگ مطلوب باید به رشد و تعالی انسان کمک کرده، پیشرو و روزآمد بوده و تامین کننده استقلال فرهنگی کشور باشد.

معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان گفت: امام خمینی با تجدد، پیشرفت و نوآوری مخالف نبود، بلکه با وابستگی به فرهنگ غرب یا اصطلاحا غرب زدگی مخالف بود.

وی ادامه داد: در نگاه امامین انقلاب، دیپلماسی فرهنگی تکلیف محور است به این معنا که باید با اهداف الهی سازگار بوده، حامی مستضعفین، استکبارستیز، عدالت خواه و متکی به اصل نه شرقی - نه غربی باشد و عزت ملی را حفظ کند.

طاهری گفتمان مقام معظم رهبری را در امتداد گفتمان بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی دانست و افزود: رهبر فرزانه انقلاب معتقدند که ضمن تاکید بر توانایی های بومی و درونی، واژه یا اصطلاح «ما می توانیم» نباید از روح جوانان فاصله بگیرد.

وی با بیان اینکه استقلال فکری از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری است، ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر تقلیدگریزی و ضرورت پرهیز از تقلید در اندیشه های ایشان است.

پخش نماهنگ پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از زبان مقام معظم رهبری با ترجمه ارمنی دیگر برنامه این مراسم بود که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

در ادامه این مراسم اسدی موحد رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تسلیت ارتحال ملکوتی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و تشکر از رؤسای دانشگاه شرق‌شناسی به جهت برگزاری نشست‌های علمی از این دست، گفت: رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران همواره با مراکز علمی و دانشگاهی ارمنستان به‌ویژه دانشگاه شرق‌شناسی همکاری دارد و برای برگزاری چنین برنامه‌هایی اعلام آمادگی می‌کند.

وی درباره دیپلماسی علمی فرهنگی از منظر امامین انقلاب گفت: دیپلماسی علمی و فرهنگی یکی از ابعاد مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که از جایگاه ویژه‌ای در اندیشه و رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برخوردار است.

اسدی‌موحد این نوع دیپلماسی را بناشده بر پایه تبادل دانش، تجارب و دستاوردهای علمی و فرهنگی بین ملت‌ها دانست و افزود: این دیپلماسی به دنبال ایجاد تفاهم و همبستگی بین جوامع مختلف از طریق تعاملات علمی و فرهنگی است.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) و امام خامنه ای به عنوان رهبران انقلاب اسلامی ایران، همواره بر اهمیت دیپلماسی علمی و فرهنگی در راستای پیشبرد توسعه روابط بین ملت‌ها و ترویج ارزش‌های انسانی در جهان تأکید می‌کردند، درباره فوائد دیپلماسی علمی فرهنگی از منظر امامین انقلاب، گفت: از منظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دیپلماسی علمی فرهنگی به معرفی فرهنگ، تمدن و ارزش‌های هنری و انسانی به جهانیان و ارتقای سطح علمی کشور می‌انجامد.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران تبادل دانش و تجارب علمی با سایر کشورها، ایجاد تفاهم و همبستگی بین ملت‌ها و شکستن تحریم‌ها را نیز از دیگر فواید دیپلماسی علمی فرهنگی خواند و گفت: دیپلماسی علمی فرهنگی می‌تواند راهی برای شکستن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران باشد. این امر از طریق همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خارجی در زمینه‌های علمی و فناوری صورت می‌گیرد.

وی درباره راهبردهای دیپلماسی علمی فرهنگی از منظر امامین انقلاب نیز گفت:امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) راهبردهای متعددی را شامل حمایت از فعالیت‌های علمی و فرهنگی، تقویت بنیان‌های علمی و فرهنگی کشور، استفاده از ظرفیت‌های نخبگان علمی و فرهنگی، ارتباط با نهادهای علمی و فرهنگی بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای را برای ارتقای دیپلماسی علمی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده‌اند.

اسدی موحد گفت: اندیشه‌های امامین انقلاب در حوزه دیپلماسی علمی و فرهنگی، تاثیرات قابل‌توجهی بر سیاست‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی در این زمینه داشته است و در سال‌های اخیر، شاهد گسترش فعالیت‌های علمی و فرهنگی ایران در سطح بین‌المللی بوده‌ایم.

وی به نقش دیپلماسی علمی در اندیشه امام خمینی نیز اشاره کرد و افزود در سال‌های اخیر اقدامات متعددی در راستای دیپلماسی علمی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران اعزام دانشجو و استاد به سایر کشورها،برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی، انتشار مقالات و کتاب‌های علمی، همکاری در زمینه‌های پژوهشی و فناوری و تبادل فیلم، موسیقی و سایر محصولات فرهنگی را در این راستا برشمرد.

سپس هایک از اساتید دانشکده الهیات دانشگاه اسلوانی با تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان شان گفت: ملت ایران همواره استوار و قوی در مسیر دستیابی به اهداف خود حرکت می‌کند.

وی افزود: در دو سال گذشته نقش رئیس جمهور فقید ایران و وزیر امور خارجه شهید ایران، در ایجاد ثبات در منطقه و تلاش برای ایجاد صلح و آرامش به‌ویژه در منطقه قفقاز جنوبی ستودنی است و مردم ارمنستان این تلاش‌ها را فراموش نخواهند کرد.

استاد دانشکده الهیات دانشگاه اسلوانی با اشاره به دستاوردهای فرهنگی و علمی ایران، گفت: این دستاوردها علیرغم فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها به دست آمده که برگرفته از نگاه و اندیشه‌های دینی و سیاسی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.

وی افزود: امامین انقلاب پیرو آموزه‌های اسلام و مکتب اهل‌البیت علیهم السلام هستند و مکتب اهل‌البیت یکی از عوامل مهم و موثر در اقتدار و پیروزی و دستاوردهای سیاسی، علمی و فرهنگی در عرصه بین‌الملل است.

در پایان این مراسم پروفسور آساتوریان رئیس دانشکده شرق‌شناسی از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران به دلیل همکاری و مشارکت در برگزاری مراسم‌های از این دست سپاس‌گزاری کرد.

وی از تلاش‌های ارزنده رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان برای توسعه روابط فرهنگی بین دو ملت ایران و ارمنستان تقدیر کرد و این‌گونه مراسم‌ها را در راستای تعمیق روابط بین دو کشور برشمرد.

رئیس دانشکده شرق‌شناسی ابراز امیدواری کرد که برای گسترش روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور ایران و ارمنستان برگزاری نشست‌های علمی و تبادلات فرهنگی بین دانشگاه‌های ایروان و رایزنی فرهنگی تداوم داشته و افزایش یابد.

کد خبر 6127241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha