۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۴۱

عکاسی در فاصله ۲ کیلومتری زمین؛

قابلیت‌های عکاسی خارق العاده ماهواره چینی آمریکا را ترساند

قابلیت‌های عکاسی خارق العاده ماهواره چینی آمریکا را ترساند

دولت چین از قابلیت عکسبرداری خارق العاده ماهواره های خود پرده برداشته که آمریکا و کشورهای غربی را نگران کرده است. این ماهواره توانسته از سیارکی در فاصله ۲ میلیون کیلومتری زمین عکاسی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، یک ماهواره چینی مانوری خارق العاده برای اجتناب از یک فاجعه سیارکی احتمالی انجام داد.

این سیارک که ۱۹۹۴PC۱ نام گرفته یک جسم آسمانی به اندازه پل گلدن گیت سن فرانسیسکو است. ستاره شناسان به دلیل فاصله زیاد سیارک برای ردیابی آن با چالش روبرو هستند. اما دخالت ماهواره چینی Jilin-۱ در یک مدار نزدیک زمین اوضاع را تغییر و قابلیت های فضایی قدرتمند چین را نشان داد. از سوی دیگر این امر نگرانی هایی را میان کشورهای غربی به وجود آورده است.

سیارک ۱۹۹۴PC۱ در فاصله ۲ میلیون کیلومتری زمین است که این میزان ۵ برابر مسافت میان ماه و سیاره خاکی است. همین مسافت طولانی سبب شده ستاره شناسان نتوانند مسیر حرکت سیاره را به راحتی ردیابی کنند و تشخیص دهند آیا با زمین برخورد خواهد کرد یا خیر. ماهواره چینیJilin۱ که به طور معمول برای رصد زمین به کار می رود، یک مانور خارق العاده انجام داد تا به ردیابی سیارک کمک کند.

این ماهواره که به طور معمول روبه زمین است، دوربین خود را به سمت فضا هدف گرفت و هر لحظه تصاویری از سیارک مذکور ثبت کرد. به این ترتیب اطلاعات حیاتی به دست آمد. این ماموریت از ۱۷تا ۲۱ ژانویه ۲۰۲۲ میلادی و شامل ۵۱ فرایند عکاسی بود که هر کدام ۱۵ ثانیه طول کشید. این تصاویر به محققان کمک کرد تا خطای مکان یابی مدارسیارک را به ۳۳ کیلومتر کاهش دهند و از سوی دیگر دقت تلسکوپ زمینی را نیز ارتقا دهند.

در نتیجه ستاره شناسان توانستند تعیین کنند سیارک مذکور از فاصله ایمن تا زمین می گذرد و از هرگونه ریسک برخوردی اجتناب شود.

این ماموریت در سال ۲۰۲۲ میلادی انجام شد اما تا همین اواخر توسط دولت چین اعلام نشده بود. چنین اطلاعاتی نشان دهنده قابلیت های پیشرفته ماهواره های چینی است که نگرانی هایی میان کشورهای غربی از جمله آمریکا ایجاد کرده است.

خوشه Jilin۱ با بیش از ۱۰۰ ماهواره نقشی حیاتی در شبکه نظارت بر زمین چین دارد. این ماهواره ها برای قابلیت های عکسبرداری سریع و وضوح بالایشان مشهور هستند.

کد خبر 6127543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha