۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۷

رازهای ژنتیک سالمندی زودهنگام برملا شد

رازهای ژنتیک سالمندی زودهنگام برملا شد

تحقیقی جدید از یک مکانیسم آسیب رسان به دی ان ای پرده برداشته که یک ژن جهش یافته به بیماری نادری منجر می شود و پیامدهایی برای درمان بیماری های مرتبط با سالمندی از جمله بیماری های قلبی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، بیماری SVD به رگ ها و مویرگ های کوچک آسیب می رساند و در نتیجه آ جریان خون به اعضای حساس بدن مانند چشم، مغز و کلیه کاهش می یابد. این بیماری ممکن است در نتیجه سالمندی، فشار خون بالا و اختلالات ژنتیکی به وجود بیاید.

واسکولوپاتی شبکیه با لکوآنسفالوپاتی مغزی(RVCL) یک نوع از بیماری SVD است که در نتیجه جهش موروثی ژن TREX۱ به وجود می آید. هرچند این بیماری بسیار نادر است اما بین ۳۵ تا ۵۵ سالگی به وجود می آید و روی کبد، کلیه، چشمان و مغز تاثیر می گذارد و در نتیجه آن به اعضای بدن آسیب می رسد و ممکن است به از کارافتادن عضو و مرگ زودهنگام منجر شود.

محققان از رابطه بین ژن TREX۱ و RVCL اطلاع داشتند اما نمی دانستند چگونه ژن جهش یافته به آسیب SVD منجر می شود. اکنون تحقیقی جدید به رهبری محققان دانشگاه پنسیلوانیا و انستیتو تحقیقات مغز نیگاتا در ژاپن از عملکرد این مکانیسم پرده برداشته است.

جاناتان ماینر استادیار دانشگاه پنسیلوانیا و یکی از مولفان پژوهش در این باره می گوید: به نظر می رسد آسیب سریع به دی ان ای در RVCL به سالمندی زودهنگام برخی سلول ها از جمله سلول های موجود در دیواره رگ های خونی منجر شود. در این وضعیت هدف گرفتن ژن TREX۱ می تواند پیامدهای وسیعی برای درمان بسیاری از بیماری های انسانی مرتبط با سالمندی از جمله بیماری های قلبی، اختلالات خودایمنی و سرطان داشته باشد.

عوامل متعددی به سالمندی منجر می شوند که یکی از آنها آسیب به دی ان ای است. یکپارچگی دی ان ای برای سلامت سلول ها، بافت ها و کل ارگانیسم حیاتی است. می توان آسیب به دی ان ای را ردیابی و ترمیم کرد. واکنش به آسیب دی ان ای به طور معمول زمانی آشکار می شود که بدن انسان سعی می کند تا با سرطان مقابله کند. اما اگر واکنش به آسیب طولانی مدت شود و آسیب دی ان ای نیز ترمیم نشود به سختی می توان از افزایش سلول ها و تقسیم شدن آنها که به پیری زودرس منجر می شود، جلوگیری کرد.

محققان با بررسی مدل های RCVL در مدل های سلول انسانی و حیوانی متوجه شدند هنگامیکه هر دو شاخه دی ان ای شکسته شوند، فرایند ترمیم در جهش ژن TREX۱ اختلال ایجاد می کند و در نتیجه به حذف دی ان ای و جلوگیری از تقسیم سلول ها و پیری زودرس منجر می شود.

همچنین نتایج اولیه حاکی از آن بود که بیماران RVCL با افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه روبرو بودند. هر دو ژن BRCA۱ و BRCA۲ نقشی مهم در ترمیم دی ان ای ایفا می کنند. جهش ژن های دیگر نیز با افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

یافته های این تحقیق چشم اندازی به شیوه درمان RCVL از جمله کاهش سطح پروتئین TREX۱ فراهم کردند. این پروتئین توسط ژنی تولید می شود که جهش را اصلاح می کند یا تاثیرات آسیب رسان به دی ان ای را مسدود می کند. با این وجود یافته های تحقیق دانشی فراتر از ادراک انسان از RCVL فراهم می کنند زیرا آنها به نظریه آسیب به دی ان ای در سالمندی مرتبط هستند.

کد خبر 6127799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha