۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۳

توسط فناوران جهاد دانشگاهی تهران؛

انحصار تولید آلیاژهای «مس – کروم – زیرکونیوم» و چرخ مسی شکست

انحصار تولید آلیاژهای «مس – کروم – زیرکونیوم» و چرخ مسی شکست

سرپرست مرکز تحقیقات و فناوری فرآوری مواد ویژه فلزی جهاد دانشگاهی تهران گفت: انحصار تولید آلیاژهای «مس – کروم – زیرکونیوم» و چرخ مسی توسط فناوران جهاد دانشگاهی تهران شکست.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، نادر آل‌ابراهیم، از شکست انحصار آلیاژهای «مس – کروم – زیرکونیوم» مورد استفاده در قالب کریستالیزاتور مسی توسط فناوران جهاد دانشگاهی تهران خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات و فن‌آوری فرآوری مواد ویژه فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، توانسته با دست‌یابی به دانش‌فنی، casting wheel را بسازد و همه تاییدیه‌های محصول را اخذ کند.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت ۶ عدد چرخ مسی بزرگ ویژه ریخته‌گری پیوسته فلزات بین جهاد تهران و یک شرکت صنعتی اظهار کرد: سازمان جهاد دانشگاهی تهران و یک شرکت صنعتی در کاشان در خرداد ۱۴۰۳ قرارداد ساخت شش عدد چرخ مسی بزرگ ویژه ریخته‌گری پیوسته فلزات، را امضاء کردند.

آلمان و فرانسه از تولیدکنندگان انحصاری محصول چرخ مسی در جهان

وی، با بیان این‌که پیش از این، دو شرکت KME آلمان و Lebronze فرانسه توانسته‌ بودند آلیاژهای «مس – کروم – زیرکونیوم» مورد استفاده در قالب کریستالیزاتور مسی را به‌ترتیب با نام‌های ELBRODUR و CRM۱۶E به ثبت برساندند، در ادامه تصریح کرد: از این‌رو این دو شرکت از تولیدکنندگان انحصاری این محصول در جهان بودند اما پژوهشگران مرکز تحقیقات و فن‌آوری فرآوری مواد ویژه فلزی جهاد تهران با دست‌یابی به دانش‌فنی آن موفق به تولید چرخ مسی بزرگ برای ریخته‌گری پیوسته فلزات شدند و این انحصار را شکستند.

سرپرست مرکز تحقیقات و فناوری فرآوری مواد ویژه فلزی جهاد دانشگاهی تهران، در ادامه توضیح داد: چنان‌چه به‌علت تحریم‌های موجود تأمین آلیاژهای «مس – کروم – زیرکونیوم» از خارج کشور با مشکل جدی روبرو شود، احتمال توقف خط تولید مفتول مسی به‌علت نبود چرخ مسی بسیار زیاد است.

آل‌ابراهیم، افزود: با تولید این قطعه در داخل کشور توسط جهاد دانشگاهی علاوه‌بر صرفه‌جویی ارزی، نیاز به واردات این محصول نیز از بین رفته و ریسک توقف تولید نیز به حداقل ممکن می رسد.

سرپرست مرکز تحقیقات و فناوری فرآوری مواد ویژه فلزی جهاد دانشگاهی تهران، ادامه داد: هم‌اکنون در رقابتی نابرابر با ارز اختصاص داده شده به صنایع، هم‌چنان قیمت این محصول مشابه نمونه خارجی‌ است. جهاد تهران هم می‌کوشد تا با بهینه‌سازی فرآیند ساخت بتواند ضمن جلب اعتماد مشتریان برای این محصول، هزینه‌های تولید را کاهش داده و چرخ را با قیمت کمتر به مشتریان تحویل دهد.

آل‌ابراهیم، با بیان این‌که با بومی‌سازی چرخ مسی بزرگ ویژه ریخته‌گری پیوسته فلزات، سالانه از خروج مقادیر قابل‌توجهی ارز از کشور جلوگیری می‌شود، گفت: سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اتکا به نیروهای متخصص و امکانات کارگاهی توانسته است تاکنون دو دوره قرارداد مشابه را با شرکت مذکور با موفقیت به پایان برساند و قرارداد حاضر، قرارداد سوم سازمان در این زمینه است.

دست‌یابی جهاد تهران به دانش‌فنی ساخت همه آمیژان‌های مورد نیاز برای ساخت این محصول

وی، با بیان این‌که هم‌چنین این مرکز به دانش‌فنی ساخت همه آمیژان‌های مورد نیاز برای ساخت این محصول که پیش از این وارداتی بوده، دست یافته است، در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین نه تنها فرآیند ساخت چرخ مسی بزرگ ویژه ریخته‌گری پیوسته فلزات، بلکه همه مواد اولیه آن نیز در این مرکز ساخته می‌شود. آلیاژ «مس – کروم – زیرکونیم» یک ماده ترکیبی است که برای ساخت قطعات چرخ‌های مسی به کار می‌رود.

سرپرست مرکز تحقیقات و فن‌آوری فرآوری مواد ویژه فلزی جهاد دانشگاهی تهران، با بیان این‌که این آلیاژ، ترکیبی از مس، کروم و زیرکونیم است و از ویژگی‌های منحصر به‌فردی مانند مقاومت در برابر اکسیداسیون برخوردار است، در ادامه توضیح داد که تولید آلیاژ «مس – کروم – زیرکونیم» در مقیاس صنعتی پیچیده است. این آلیاژ، به فرآیندهای دقیق و کنترل‌شده نیاز دارد تا خواص مطلوب حاصل شود. مواد اولیه، دما، زمان، و سایر پارامترها در تولید این آلیاژ بسیار مهم هستند. مراحل شکل‌دهی از دیگر موارد پراهمیت در تولید این آلیاژهاست، تولید قطعات با ابعاد مشخص به مراحل شکل‌دهی مختلف نیاز دارد وهر مرحله نیازمند دقت و تخصص بالا دارد تا قطعه‌ها با کیفیت مناسب تولید شوند.

کد خبر 6127870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha