۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۲۲

در همایش یاوران حجاج عنوان شد؛

خدمت به ضیوف الرحمان مقامی ابراهیمی است

خدمت به ضیوف الرحمان مقامی ابراهیمی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، کارشناس مسائل شرعی، در همایش یاوران حجاج در مکه تأکید کرد که خدمت به زائران بیت‌الله الحرام مقام ابراهیمی و اسماعیلی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش یاوران حجاج صبح امروز (۱۶ خرداد)، با حضور شماری از زائرانی که به ضیوف الرحمان و مدیران کاروان‌ها در طول برپایی موسم حج یاری‎رسانی می‌کنند، در هتل «مکارم منی» شهر مکه برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده، ضمن سخنانی در این همایش با اشاره به این که امت اسلام امروز نیازمند دعا است، گفت: در روایات آمده است اگر کسی در روز عرفه برای دیگران دعا کند، خداوند متعال فرشته‌ای را مأمور می‌کند که در حق او دعا کند.

وی با اشاره به دفاع غیرمسلمانان در آمریکا و اروپا از غزه و فلسطین گفت: تنها کاری که ما می‌توانیم برای مردم مظلوم فلسطین در حج انجام دهیم، دعا است.

حجت‌الاسلام فلاح‌زاده با اشاره به این که باید از خانواده حضرت ابراهیم (ع) درس ابراهیمی که تجسم‌یافته در صبر، بردباری، ایثار و ازخودگذشتگی است، آموخت، گفت: امام خمینی (ره) به‌عنوان احیاگر حج ابراهیمی مناسک و اعمال حج را مناسک زندگی می‌دانستند.

وی در ادامه خطاب به یاوران حجاج گفت: اجر و پاداش شما از زائرانی که در جوار مسجدالحرام به تلاوت قرآن و اقامه نماز می‌پردازند، کمتر نیست. کسانی که به حج مشرف می‌شوند، خداوند متعال با رضایت آن‌ها را به مهمانی خود دعوت کرده است.

حجت‌الاسلام فلاح‌زاده در ادامه ضیوف الرحمان را به تقوا و پرهیزگاری، بردباری، فروبردن خشم و خوش اخلاقی با همسفران دعوت کرد و گفت: نورانیت حاجی تا زمانی که گناه نکند، از بین نمی‌رود و در همین راستا، پیامبر (ص) نشانه قبولی حج را تغییر اخلاق، رفتار، کردار و گفتار زائر پس از بازگشت از حج و گناه نکردن وی دانسته است.

وی با اشاره به این که تلاوت قرآن در سرزمین وحی به عنوان محل نزول کلام‌الله مجید از ثواب زیادی برخوردار است، گفت: از والدین می‌خواهم که برای جوانان دعا کنند و آنان را به انس با قرآن، ارتباط با عالم ربانی و رفتن به مسجد تشویق کنند.

حجت‌الاسلام فلاح‌زاده در پایان به فلسفه استجابت دعا اشاره کرد و گفت: تحقق برخی دعاها تحقق به خیر و مصلحت بندگان نیست، و خداوند متعال به خاطر لطفی که به ما دارد، این دعاها را مستجاب نمی‌کند.

در پایان این همایش، حاج مهدی سلحشور، از مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) به نوحه‌خوانی پرداخت و در رثای خاندان اباعبدالله الحسین (ع) مرثیه‌سرایی کرد.

حجت‌الاسلام سعیدرضا تابان، روایتگر اعزامی بعثه نیز به صورت تصویری، مطالبی درباره تاریخچه آخرین حج پیامبر (ص) که به حجة الوداع (حج وداع) معروف است، ارائه داد.

وی گفت: پیامبر (ص) در بازگشت از این سفر، در غدیر خم، به دستور خداوند امامت و ولایت امام علی (ع) را به صورت عمومی اعلام کرد و از مردم بر این امر، بیعت گرفت؛ بدین رو این حج، برای شیعیان و مسلمانان اهمیتی ویژه دارد.

کد خبر 6128106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha