۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۴

سندی برای تحول/۲۶

ایجاد ۳۴۰۰ نهالستان در مدارس؛ جلوه دیگری از اجرای سند تحول

ایجاد ۳۴۰۰ نهالستان در مدارس؛ جلوه دیگری از اجرای سند تحول

از تدوین کتاب « انسان و محیط زیست» تا ایجاد حدود ۳۴۰۰ نهالستان در مدارس از جمله اقداماتی است که وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم برای توجه بیشتر به محیط زیست اجرایی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک سند بالادستی برای سیاست‌گذاری و جریان دهی به فعالیت‌های درون مدرسه است.

بر اساس سند تحول، دانش آموز باید ۶ ساحت تربیتی را فرا بگیرد که این ۶ ساحت شامل تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تعلیم و تربیت زیباشناختی و هنری، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه‌ای و تعلیم و تربیت علمی و فناورانه است.

در این راستا اقدامات و فعالیت‌هایی که بیشترین همخوانی را با ۶ ساحت تربیت دارند؛ اجرایی شده و یا به صورت جدی تر پیگیری می‌شود.

یکی از این اقدامات کاشت درخت و توجه به محیط زیست و فضای سبز در مدارس است. طرح هر مدرسه یک نهالستان هم برای توجه همه جانبه به امر درختکاری در مدارس اجرایی شده است.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش سال گذشته در مراسم افتتاح طرح هر مدرسه یک نهالستان گفت: کاشت درخت یک اقدام تحولی است که در تمامی ساحت‌های آن مصداقش وجود دارد؛ برای مثال در ساحت دینی یک حسنه است، در ساحت اجتماعی- سیاسی یک اقدام فرهنگی و اجتماعی، در ساحت زیستی و بدنی خدمت به محیط زیست و در راستای اصل ۵۰ قانون اساسی است یا در ساحت فناورانه اقدامی عالمانه است چرا که کودکان می‌دانند از چه علمی استفاده شده تا بهترین ثمر را بدهد.

وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی آموزش و ارتقای مهارت‌های زیستن سالم در دانش آموزان، در تلاش است تا با ارائه اهداف، برنامه‌ها، سیاست‌ها و فعالیت‌های خودش با استناد به اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین، نشان دهد اقدامات این وزارتخانه منطبق بر یک الگوی کلی است مه این الگو هم همان سند بالادستی سندتحول با تأیید مقام معظم رهبری است.

ایجاد ۳۴۰۰ نهالستان در مدارس؛ جلوه دیگری از اجرای سند تحول

آیا درختکاری در مدارس به یک فرهنگ تبدیل می‌شود

صحرایی در همان مراسم افتتاح طرح هر مدرسه یک نهالستان با بیان اینکه اگر کاری به فرهنگ تبدیل شود ماندگار است، گفت: ساختن فرهنگ و نهادینه کردن درختکاری ضامن یک محیط‌زیست باشکوه و پرنشاط برای آینده ایران است. این کار خوب که به همت وزارت جهاد کشاورزی و حمایت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش برگزار شده نمادی است از این ایده که باهم هیچ غیر ممکنی وجود ندارد و آن را تقدیم می‌کنیم به تمامی شهدای گرانقدر، شهدای دانش‌آموز و معلم که برای حفظ این کشور جان‌فشانی کردند.

با این وجود، همکاری آموزش و پرورش با وزارت جهاد کشاورزی آن گونه که انتظار می‌رفت؛ توسعه پیدا نکرد؛ با این حال دفتر سلامت و تندرستی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش معتقد است این طرح با موفقیت در حال اجراست و اقدامات ذیل در راستای نیل به اهداف سندتحول در این زمینه در دستور کار است:

۱. انعقاد تفاهم نامه همکاری فیمابین سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش و تدوین و ابلاغ شیوه نامه اجرایی

۲. ایجاد کارگروه محیط زیست در سطح حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش

۳. تدوین شاخص‌های محیط زیستی در کارگروه کشوری وزارت آموزش و پرورش

۴. تدوین کتاب" انسان و محیط زیست" برای دانش آموزان پایه یازدهم متوسطه

۵. آموزش اعضای تشکل دانش آموزی سفیران سلامت در حوزه حفاظت از محیط زیست در قالب کتاب راهنمای خود مراقبتی سفیران سلامت

۶. اجرای گسترده مراسم دانش آموزی در مناسبت‌های محیط زیستی: روزهوای پاک (۲۹ دی ماه)، روز درختکاری (۱۵ اسفندماه)

۷. بهره‌گیری از ظرفیت سفیران سلامت دانش آموزی با هدف ترویج فرهنگ محیط زیست سالم در قالب برنامه رادیویی صدای سفیر سلامت دانش آموزی (در پویش محیط زیست این برنامه بیش از ۵۰۰۰۰ دانش آموز شرکت کردند)

۸. آموزش‌های حضوری و مجازی با استفاده از کانال‌های مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش در شبکه شاد

۹. اختصاص ۲ واحد درسی با عنوان سلامت، بهداشت و صیانت از محیط‌زیست در واحدهای عمومی برنامه درسی کلیه رشته‌های دانشگاه فرهنگیان

۱۰. اجرای دوره‌های آموزش ضمن خدمت با عنوان مدیریت زیست محیطی ویژه کلیه همکاران فرهنگی

۱۱. اجرای جشنواره مجازی روز طبیعت ویژه فرهنگیان

۱۲. اجرای طرح‌های زیست محیطی در مدارس کشور (ساعتی با محیط بان، محیط یار و مدارس زیست محیطی، خانه‌های محیط زیست)

۱۳. در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی حدود ۳۴۰۰ نهالستان با عنوان طرح "هر مدرسه یک نهالستان" در مدارس کشور ایجاد شده است.

ایجاد ۳۴۰۰ نهالستان در مدارس؛ جلوه دیگری از اجرای سند تحول

عدد ۳۴۰۰ نهالستان در مدارس با اینکه نشان می‌دهد وزارت آموزش و پرورش در مسیر توسعه فضای سبز مدارس کوشیده است؛ با این حال هنوز تا تحقق اولین وعده‌ها در این زمینه راهی طولانی مانده است.

یوسف نوری وزیر سابق آموزش و پرورش در ابتدای دولت سیزدهم، توسعه درختکاری در مدارس را وعده داده بود و در روز ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰ گفت: ۴۰ هزار درخت در مدارس تا پایان فروردین ۱۴۰۱ کاشته می‌شود و همیاران محیط زیست را در مدارس فعال خواهیم کرد.

نوری همان زمان این وعده را داده بود که در همه مدارس فضای سبز قابل توجهی احداث خواهد شد. موضوعی که با توجه به تعداد مدارس و فضاهای موجود در آن می‌تواند علاوه بر تقویت شیوه‌های تربیتی و آموزشی، سرانه فضای سبز در کشور را هم بالا ببرد.

توسعه طرح‌های تحولی اجرایی شده و اجرای طرح‌های بر زمین مانده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از موضوعاتی است که انتظار می‌رود در روزهای پایانی این دولت بیشتر به آن توجه شود و دولت آینده هم به صورت جدی تر به اجرای آن‌ها توجه کند.

کد خبر 6128157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 0
      درختان مثمر ثمر مثل سیب و غیره و درختان خوش بو مثل یاس بکارید تا دانش آموزان ازش بهره مند بشن.