۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۳

روند سینوسی رتبه دانشگاه ها؛

بررسی وضعیت برترین دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی «کیو اس»

بررسی وضعیت برترین دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی «کیو اس»

بررسی رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۵ نشان می‌دهد که با وجود افزایش تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی، رتبه ۳ دانشگاه بهبود یافته و رتبه ۴ دانشگاه نسبت به سال گذشته روندی نزولی داشته‌ است.

به گزارش خبرنگار مهر، رتبه‌بندی کیو.اس یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که توسط مؤسسه «کاکارلی سیموندز» انگلیس انجام می‌شود. این مؤسسه از سال ۲۰۱۰ دانشگاه‌های دنیا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این رتبه‌بندی اطلاعات انتشارات علمی دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی اسکوپوس در بازه زمانی ۵ ساله و استنادات در بازه زمانی ۶ ساله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای محاسبه امتیاز دانشگاه‌ها از شاخص‌های «شهرت علمی» با وزن ۳۰ درصد، «میزان استناد به اعضای هیئت‌علمی» با وزن ۲۰ درصد، «ارزیابی کارفرمایان» با وزن ۱۵ درصد، «نسبت اعضای هیئت‌علمی به دانشجویان» با وزن ۱۰ درصد، «نسبت اساتید بین‌المللی»، «نسبت دانشجویان بین‌المللی»، «شبکه پژوهش بین‌المللی»، «اشتغال فارغ‌التحصیلان» و «پایداری» هر یک با وزن ۵ درصد استفاده می‌شود.

وضعیت دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۵

در فهرست دانشگاه‌های جهانی کیو اس ۲۰۲۵ که در آن بیش از هزار و ۵۰۰ دانشگاه رتبه‌بندی شده‌اند، ۹ دانشگاه از ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند.

دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، اصفهان، تبریز، شیراز، شهید بهشتی و فردوسی مشهد، به ترتیب رتبه اول تا نهم کشور را در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۵ کسب کرده‌اند.

بررسی وضعیت برترین دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی «کیو اس»
جایگاه دانشگاه‌های ایرانی حاضر در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۵

امسال دو دانشگاه اصفهان و تبریز برای اولین‌بار در فهرست رتبه‌بندی کیو اس قرار گرفته‌اند و بدین ترتیب تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی کیو اس از ۷ دانشگاه به ۹ دانشگاه افزایش یافته است.

دانشگاه صنعتی شریف با وجود ۰.۶ بهبود نمره در امتیاز کل در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۵، نسبت به سال گذشته ۸ رتبه از دست داده است. در سه سال گذشته رتبه این دانشگاه روندی صعودی بوده است.

دانشگاه تهران نیز پس از پنج سال حفظ روند صعودی در بهبود رتبه کیو اس، امسال با کاهش ۸ رتبه‌ای مواجه بوده است. این در حالی است که امتیاز کلی این دانشگاه حدود ۰.۷ نمره بهبود داشته است.

بررسی وضعیت دانشگاه امیرکبیر نشان می‌دهد که این دانشگاه پس از هفت سال حفظ روند صعودی رتبه در کیو اس، امسال با ۴۳ پله سقوط مواجه شده است و امتیاز کلی این دانشگاه تغییری نداشته است.

دانشگاه علم و صنعت برای چهارمین سال متوالی روند صعودی خود را حفظ کرده و با بهبود ۱۵ رتبه‌ای به جایگاه ۴۳۶ در بین دانشگاه‌ها جهان رسیده است. امتیاز کلی دانشگاه علم و صنعت نیز ۱.۶ نمره بهبود داشته است.

دانشگاه اصفهان و دانشگاه تبریز نیز برای اولین‌بار در فهرست کیو اس قرار گرفته‌اند و به ترتیب در رتبه ۴۸۹ و ۵۵۲ جهانی قرار دارند.

دانشگاه شیراز حدوداً ۱۰ پله کاهش رتبه داشته است و از دانشگاه‌های در بازه ۶۸۱ تا ۶۹۰ به بازه ۶۹۱ تا ۹۰۰ منتقل شده است.

دانشگاه‌های شهید بهشتی و فردوسی مشهد نیز هر یک حدوداً ۱۰۰ پله بهبود رتبه داشته‌اند. رتبه دانشگاه شهید بهشتی از بازه ۱۰۰۰-۹۵۱ به بازه ۹۰۰-۸۵۱ رسیده و رتبه دانشگاه فردوسی مشهد نیز از بازه ۱۲۰۰-۱۰۰۱ به بازه ۱۰۰۰-۹۵۱ رسیده است.

جایگاه ایران در بین کشورهای اسلامی در رتبه‌بندی کیو اس

بررسی آمار اعلام شده از سوی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نشان می‌دهد که ایران در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۵ در بین ۲۹ کشور جهان اسلام، با ۹ دانشگاه رتبه یازدهم را کسب کرده و نسبت به سال گذشته یک رتبه بهبود داشته است. در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۴ ایران با هفت دانشگاه رتبه دوازدهم را در بین کشورهای اسلامی داشت.

بررسی وضعیت برترین دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی «کیو اس»

کشورهای اسلامی با بیشترین تعداد دانشگاه در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۵

بررسی وضعیت کشورهای اسلامی در رتبه‌بندی کیو اس نشان می‌دهد که مالزی با ۳۵ دانشگاه در این رتبه‌بندی از نظر تعداد دانشگاه، پیشتاز کشورهای اسلامی است. پس از مالزی؛ کشورهای اندونزی، ترکیه، امارات و قزاقستان نیز به ترتیب با ۲۷، ۲۵، ۲۳ و ۲۲ دانشگاه، ۵ کشور اسلامی برتر در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۵ هستند.

بررسی وضعیت برترین دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی «کیو اس»
تغییرات رتبه و تعداد دانشگاه‌های ۱۶ کشور اسلامی در کیو اس ۲۰۲۵

امارات با افزایش ۱۲ دانشگاه، مالزی با افزایش ۷ دانشگاه، قطر با افزایش ۵ دانشگاه و عربستان سعودی با افزایش ۴ دانشگاه، در یک سال اخیر بیشترین افزایش تعداد دانشگاه را در رتبه‌بندی کیو اس داشته‌اند.

همچنین کشورهای قطر، قرقیزستان و امارات هر یک توانسته‌اند به ترتیب ۹، ۷ و ۵ پله، رتبه خود را در بین کشورهای اسلامی در رتبه‌بندی کیو اس بهبود بخشند و بیشترین تغییرات را از نظر جایگاه در میان کشورهای اسلامی داشته‌اند.

کد خبر 6128206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      5 9
      من دانشجوی دانشگاه تبریز هستم، واقعا چطوری کیو اس ارزیابی کرده؟ دانشگاه تبریز اگه بهترین دانشگاه جهان نباشه دیگه حداقل اولین هست