مهر بررسی کرد؛

آیا نتانیاهو «بیمار روانی» است؟

آیا نتانیاهو «بیمار روانی» است؟

اقدامات وحشیانه نتانیاهو سبب شده تا بسیاری در مورد سلامت روانی وی و خانواده‌اش تردیدهایی را مطرح کنند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: از آغاز جعل رژیم صهیونیستی در قلب جهان اسلام در سال ۱۹۴۸، غرب آسیا و جهان شاهد اقدامات وحشیانه این رژیم در کشتار فلسطینیان مظلوم بوده است. جنون رهبران رژیم صهیونیستی در طول بیش از هفتاد سال برای همه انسان‌های آزاداندیش ثابت شده اما برای اثبات علمی و عقلی آن نیاز بود تا تحولات پس از عملیات طوفان الاقصی به مرحله‌ای برسد تا تمامی جهانیان آن را با گوشت، پوست، و استخوان خود لمس کنند.

با آغاز عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر پدیده جدیدی نیز به توحش و بربریت این رژیم اضافه شده و آن زوال عقل، جنون، و دیوانگی در کادر رهبری و هیأت حاکمه اسرائیل است. بنیامین نتانیاهو ملقب به "بی‌بی" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر تاکنون دست به اقداماتی زده که در عرف بین الملل از آن به «جنون» یاد می‌شود.

اقدامات وحشیانه نتانیاهو سبب شده تا بسیاری در مورد سلامت روانی وی و خانواده‌اش تردیدهایی را مطرح کنند. یکی از مهم‌ترین این اتهامات، از سوی ایهود اولمرت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی مطرح شده که او نتانیاهو و خانواده‌اش را بیماران روانی توصیف کرده است. البته پیش‌تر و درگذشته‌های بسیار دور سارا همسر نتانیاهو بارها دست به اقداماتی زده بود که سلامت روانی او زیر سوال رفته بود؛ حمله به خدمتکار منزل و شکستن سر او، استفاده شخصی از میز کار دفتر نخست‌وزیری، عدم تخلیه دفتر نخست‌وزیری پس از شکست نتانیاهو در انتخابات و دیگر حرکات غیرعادی و غیرقانونی او سبب شده بود تا بارها رسانه‌ها درباره مشکلات روانی سارا نتانیاهو مقالاتی بنویسند؛ اما این نخستین‌بار بود که در مورد شخص نخست‌وزیر به‌صورت علنی و گسترده از سوی یک مقام سابق اتهامی مطرح می‌شود.

نخست وزیر دیوانه

ایهود اولمرت در گفتگو با گادی سوکنیک خبرنگار وب‌سایت «دموکرات تی‌وی» در ۱۲ آوریل ۲۰۲۱ گفت: آنچه قابل‌ترمیم نیست، بیماری روانی نخست‌وزیر، همسر، و پسرش است و تنها راه برای احیای اسرائیل این است که آنها به روانپزشک مراجعه کنند. این اظهارات اولمرت در دادگاهی هم که در این باره برای اولمرت برگزار شده بود مطرح شد. در این دادگاه ۶۳ بار از کلمه «روانی»، ۱۲ باز از کلمه «بیماری»، پنج با از کلمه «بیماری روانی» و ۲ بار از کلمه «جنون» (در مجموعه ۸۲ بار) استفاده شده است.

اولمرت در دادگاه به قاضی گفت: اگر می‌خواهید از صحت‌وسقم ادعای من در مورد این خانواده اطمینان حاصل کنید این سه (نتانیاهو، همسر و فرزندش) را تحت آزمایش‌های روانپزشکی قرار دهید.

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در پاسخ به پرسش قاضی در مورد علت به‌کاربردن این توصیف برای خانواده نتانیاهو گفت: من گفتار و کردار آنها را پیگیری کردم، بسیاری از صحبت‌های ضبط شده این خانواده را شنیدم و حتی با شماری از کارشناسان و افراد نزدیک به آنها هم مشاوره کردم و آنها نیز شرحی از رفتارهای این خانواده را در اختیار من گذاشتند، رفتارهایی که می‌توانند غیرطبیعی و حتی جنون‌آمیز محسوب شوند.

اولمرت تنها کسی نیست که به مشکلات روانی پدر، پسر و همسر می‌پردازد. عوفر کاسیف نماینده کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) هم یکی دیگر از مقام‌هایی است که نخست‌وزیر را یک بیمار روانی توصیف می‌کند. کاسیف با بیان اینکه از دیوان بین‌المللی دادگستری انتظار داریم جنگ در غزه را متوقف کند، افزود: من فکر نمی‌کنم که اسرائیل برای تحقق خواسته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری کاری را که باید انجام می‌داد، انجام داده باشد چرا که نتانیاهو بیمار روانی است.

قاضی چگونه بر روانی بودن نتانیاهو سرپوش گذاشت؟

قاضی ارشد دادگاه از ابتدای روند رسیدگی در تلاش بود تا اولمرت را به انصراف از اظهاراتش وادارد. در این دادگاه اولمرت حتی از سوی قاضی تهدید می‌شود؛ اما او حاضر نبود تا از اظهاراتش پا پس بکشد و اصرار داشت که اینها «اظهارنظر نیست؛ بلکه تعیین یک واقعیت بالینی است.»

وکیل‌مدافع اولمرت هم اعلام کرد، اسناد پزشکی دال بر اختلالات روانی آنها را در اختیار دارد؛ اما قاضی اجازه ارائه آن را به دادگاه نداد. قاضی در پایان بار دیگر از دو طرف دعوی خواست تا مسئله را بین خود حل کنند؛ اما اولمرت تأکید کرد اطمینان دارد خانواده نتانیاهو تحت درمان روانی قرار گرفته و ازاین‌رو آنها به‌عنوان بیماران روانی حق شکایت از او را ندارند.

اولمرت همچنین خواستار رفع محرمانگی از پرونده پزشکی نتانیاهو، همسر و فرزندش شد تا همگان از وضعیت سلامت روانی‌اش مطلع شوند؛ اما این پرونده از سوی قاضی ارشد دادگاه به بهانه اینکه می‌تواند بر امنیت ملی اسرائیل تأثیر سو بگذارد مختومه شد.

اما اسناد چه می‌گویند؟

در بخشی از اسناد محرمانه، اطلاعاتی از پرونده قضائی نتانیاهو و خانواده‌اش مطرح شد. در یکی از این اسناد محرمانه مربوط به بنیامین نتانیاهو ۷۴ ساله، همسر و فرزندش عنوان شده است که آنها دچار یک بیماری روانی هستند که پس از چندین دوره درمان این بیماری دوباره عود کرده است.

بر اساس این سند یکی از اعضای حزب یش عتید به رهبری یائیر لاپید با ارائه پرونده‌های پزشکی نتانیاهو و همسرش به دادگاه و طرح شکایت رسمی نتانیاهو را فاقد صلاحیت لازم برای تصدی مشاغل دولتی معرفی کرده است.

اسناد پزشکی مورد ادعا در دادگاه رژیم صهیونیستی تأیید و به‌این‌ترتیب بررسی صلاحیت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جدی می‌شود که ناگهان مقام بالاتر قضائی دستور توقف آن را می‌دهد. البته در این اسناد افشا شده پرونده‌های متعدد دیگری هم به‌دست‌آمده که همگی با اعمال‌نفوذ، تطمیع، رشوه، و تهدید از دستور کار رسیدگی خارج شده‌اند.

انتظار آزادی اسرا از سوی یک دیوانه

در حالی شهروندان اسرائیلی به دنبال آزادی اسیران در دست حماس هستند و دراین‌رابطه به نتانیاهو فشار وارد می‌کنند؛ اما او هیچ وقعی برای خواسته شهروندان قائل نیست. او بر این باور است که هدف نابودی حماس نباید قربانی بازگرداندن اسیران به اسرائیل شود.

روزنامه هاآرتص با اشاره به این تحولات می‌نویسد: افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته انتظار دارند که تمامی اطرافیانشان آنها را تمجید کرده و غیر از حسن آنها چیزی نگویند. افراد مبتلا به این اختلال کوچک‌ترین انتقادی را بر نمی‌تابند و آن را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌بینند؛ بنابراین، افراد خودشیفته، به‌جای بررسی‌کردن اظهارنظرهای منفی، ترجیح می‌دهند که به منتقدانشان حمله کنند، آنها را تحقیر کنند و انتقادهای آنها را بر حسب انگیزه‌های مخفی تفسیر کنند.

هاآرتص، پس از این مقدمه می‌نویسد: (این بیماران) می‌توانند نخست‌وزیر باشند؛ مانند بنیامین نتانیاهو که هرگز قبول نمی‌کند که مرتکب عمل نادرستی شده و به‌جای آن ترجیح می‌دهد به روزنامه‌نگاران و محققانی حمله کند که شغلشان پرده برداشتن از همین اعمال نادرست است.

بن کاسپیت نویسنده روزنامه عبری زبان معاریو، رویکرد نخست‌وزیر اسرائیل را «توهم‌آمیز»، «دیوانگی» و «وحشتناک» توصیف کرده و می‌نویسد: این مرد همه ما را در معرض خطر قرار می‌دهد: آینده ما، و فرزندان ما، آینده اتحاد استراتژیک را که سنگ اصلی امنیت ملی اسرائیل است.

هاآرتص در یادداشتی از آخرین دادگاه جنجالی نتانیاهو و تأکید وی بر این‌که خودش و همسرش روانی نیستند، نوشت که اتفاقاً نتانیاهو بسیار هم عاقل است و توده اسرائیلی‌ها هستند که عقلشان زائل شده است! بر همین اساس تحلیلگران رسانه‌ای در اسرائیل بر این باورند که اگر شهروندان انتظار دارند نتانیاهو به‌سوی پایان جنگ برود تا اسیران را بازگرداند باید مصداق «جنون» را عوض کنیم و بگوییم که این اسرائیلی‌ها هستند که دیوانه هستند چرا که هیچ دیوانه‌ای با پایان جنگ جنون‌آمیز و ویرانگری که سرنوشت سیاسی خود را در مسیر نابودی قرار می‌دهد موافقت نمی‌کند.

بااین‌حال نتانیاهو، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ گزارش سالانه سلامتی خود را منتشر نکرده است. در بحبوحه شایعات مداوم پیرامون سلامت نخست وزیر، گروهی از بازماندگان ۷ اکتبر، متخصصان پزشکی، دانشمندان و یکی از اعضای کنست از دادگاه عالی خواسته‌اند تا نتانیاهو را وادار کند تا گزارشی از وضعیت سلامتی خود را منتشر کند که در صوت بیماری اش جایگزین او معرفی شود.

در طوماری که در ۳ مارس ارسال شد آمده است که نخست‌وزیر از پروتکل‌هایی که از او می‌خواهد سال‌ها سلامت جسمی و روانی خود را منتشر کند، پیروی نکرده است.

کد خبر 6129530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • اصفهانی IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
      0 0
      اصلا نیازی به اسناد نیست؛ عکس‌ها و فیلم‌ها کاملا واضح است. هنگام دیدار با ابومازن، به محض دراندن چشمانش در چشمان ابومازن، در جا گفتم این بیمار روانیه و کنترلی روی احساساتش ندارد. حس حقارت شدید، خودشیفتگی که وارد مراحل خودشیدایی شده و در نتیجه: سادیسم!
      • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
        1 0
        کل رژیم جنایتکارصهیونیستی و حامیان کودک کش روانی اند
    • NP IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
      1 0
      ٪۱۰۰ شکی در این قضیه نیست فقط یک روانی می تونه چنین جنایت نسل کشی به راه بندازه . بهتر این بود آمریکا به جای دادن سلاح حمایت از رژیم جعلی واسه این روانی پزشک روانشناس می‌گرفت . یا اینکه دادگاه لاهه حکم فرستادن نتانیاهو به آسایشگاه روانی رو صادر می‌کرد.
      • ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
        0 0
        اسرائیل فقط نوکر امریکاست. امریکا دستور دهنده و اسرائیل اجرا کننده است. هر دو صهیونیست اند.یکی از یکی دیگه صهیونیست تر.