۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۶:۳۶

طبق گزارش های یک مطالعه؛

افزایش وزن در ۲۰ درصد از بازماندگان سرطان سینه

افزایش وزن در ۲۰ درصد از بازماندگان سرطان سینه

محققان گزارش می دهند که تقریباً از هر پنج بازمانده سرطان سینه، یک نفر بیش از ۱۰ درصد وزن بدن خود افزایش وزن را تجربه می کند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، تقریباً ۲۰ درصد از بازماندگان سرطان سینه ممکن است پس از درمان بیش از ۱۰ درصد افزایش وزن را تجربه کنند.

محققان خاطرنشان می‌کنند که اضافه وزن خطر عود سرطان را افزایش می‌دهد و همچنین خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

محققان گزارش کردند که عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند در افزایش وزن پس از درمان سرطان سینه نقش داشته باشد.

دکتر «ماریا دانیلا هورتادو آندراد»، نویسنده اصلی این تحقیق و متخصص غدد در کلینیک مایو در فلوریدا، گفت: «افزایش وزن پس از تشخیص و درمان سرطان سینه یک نگرانی رایج در میان بازماندگان است و یک عامل خطر برای عود مجدد سرطان سینه است.»

افزایش وزن علاوه بر افزایش خطر عود سرطان سینه، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. وی افزود: «در بازماندگان سرطان سینه، بیماری قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر بعد از خود سرطان سینه است.»

محققان فهرستی از ۴۷۴۴ بازمانده از سرطان سینه را بررسی کردند. طی یک دوره شش ساله پس از تشخیص سرطان سینه، وزن بازماندگان بیش از ۱۰ درصد وزن بدن شأن افزایش یافت.

محققان گزارش کردند عواملی که در افزایش ۱۰ درصد از وزن بدن نقش دارند عبارتند از: داشتن وزن اولیه کمتر، داشتن سرطان پستان مثبت هورمونی، ابتلاء به سرطان پیشرفته‌تر در زمان تشخیص، سن پایین‌تر، داشتن جهش در ژن BRCA۲، تحت شیمی درمانی بودن و درمان غدد درون ریز، و تحت عمل جراحی سینه که تهاجمی‌تر بود.

محققان می‌گویند توانایی شناسایی این عوامل می‌تواند نتایج را برای کسانی که از سرطان سینه جان سالم به در برده‌اند، بهبود بخشد.

کد خبر 6129576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha