۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۲

گزارش مهر؛

نور خورشید برای بوشهری‌ها اشتغال‌زا می‌شود/ احداث ۳۰۰۰ نیروگاه

نور خورشید برای بوشهری‌ها اشتغال‌زا می‌شود/ احداث ۳۰۰۰ نیروگاه

بوشهر- ساخت نیروگاه‌های خورشیدی یکی از ظرفیت‌های مهم اشتغال‌زایی در استان بوشهر است که در این راستا سه هزار نیروگاه در نقاط مختلف استان احداث می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی برای اشتغال است که با گسترش صنایع به ویژه صنایع نفت, گاز و پتروشیمی در نقاط مختلف این استان فرصت‌های اشتغال بسیار خوبی در این استان فراهم شده است.

در کنار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، فرصت‌های اشتغال دیگری نظیر تجارت و بازرگانی، مبادلات دریایی، گردشگری، صید و صیادی، پرورش ماهی و میگو و… نیز در استان بوشهر ایجاد شده است.

با وجود این فرصت‌های شغلی پرتعداد که شاید از نیازهای شغلی استان بوشهر هم بیشتر است، بسیاری از این فرصت‌های شغلی در اختیار نیروهای غیربومی است و تعدادی از جوانان این استان همچنان بیکار هستند.

استان بوشهر محدود به این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها نیست و زمینه‌های فراوانی برای ایجاد اشتغال در این استان زرخیز وجود دارد که ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی یکی از این ظرفیت‌ها است که هم در زمینه ایجاد اشتغال و هم در زمینه تولید انرژی برای کشور بسیار مهم است.

انرژی خورشیدی یک منبع انرژی تجدیدپذیر است که امروزه در سطح دنیا مورد توجه بوده و تلاش می‌شود که به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی، از این نوع انرژی‌های تجدید پذیر استفاده شود.

پنل‌های خورشیدی صفحه‌هایی صاف و صیقلی هستند که قادر هستند انرژی ساطع شده خورشید را به برق تبدیل کنند، پنل خورشیدی می‌تواند از طلوع تا غروب خورشید تولید کند به کمک آن می‌توان برق را به مکان‌های دور افتاده هدایت کرد تا هیچ جا خاموش نباشد.

استان بوشهر روزهای آفتابی زیادی دارد و می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد و راه‌اندازی سیستم‌های تولید برق خورشیدی باشد و در کنار نیروگاه‌های بزرگی خورشیدی، نیروگاه‌های خانگی نیز ایجاد و راه‌اندازی شود.

اشتغال‌زایی برای مددجویان با انرژی خورشید

در همین راستا و به منظور ایجاد اشتغال پایدار، در قالب یک تفاهم‌نامه چهار جانبه بین کمیته امداد، شرکت توزیع برق، بانک‌ها و مددجویان متقاضی پنل‌های خورشیدی نصب می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به منظور ایجاد اشتغال برای مددجویان استان بوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته و در این راستا نصب پنل خورشیدی به عنوان یکی از فرصت‌های بسیار مهم محسوب می‌شود.

عباس روشن از تلاش ویژه برای توانمندسازی دائمی محرومان و ایجاد استقلال مالی برای مددجویان خبر داد و بیان کرد: نصب پنل خورشیدی یکی از این راهکارها است که موجب اشتغال شده و مددجویان نیز از این روش استقبال کرده‌اند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه برای تولید برق با پنل خورشیدی به مددجویان کمیته امداد استان بوشهر خاطرنشان کرد: استفاده از پنل‌های خورشیدی خودکفایی در تولید برق را به دنبال دارد.

مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر با بیان اینکه برق این پنل‌ها به صورت تضمینی به مدت ۲۰ سال از سوی اداره برق خریداری می‌شود افزود: سهمیه اجرای طرح نیروگاه‌های خورشیدی که توسط مرکز برای استان بوشهر تا پایان سال جاری در نظر گرفته شده ۸۰۰ طرح است.

نور خورشید برای بوشهری‌ها اشتغال‌زا می‌شود/ احداث ۳۰۰۰ نیروگاه

احداث ۳۰۰۰ نیروگاه خورشیدی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خورشیدی کوچک مقیاس در استان بوشهر اجرا می‌شود.

علی باستین ظرفیت این نیروگاه‌ها را پنج کیلو وات ساعت عنوان کرد و ادامه داد: مقرر شده امسال سه هزار نیروگاه برق خورشیدی با اولویت مناطق روستایی و با هدف تأمین و ارتقا معیشت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با عنوان جهادی روشنایی ایجاد شود.

وی با اشاره به همکاری و مشارکت بهزیستی و بسیج سازندگی در این طرح اضافه کرد: مشکلاتی برای راه‌اندازی این نیروگاه‌ها وجود داشت که در نشست تخصصی با مشارکت مجریان طرح بخشی از مشکلات رفع شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر بیان کرد: برای ساخت این نیروگاه‌ها تسهیلات وام قرض‌الحسنه به میزان ۱۵۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد با اقساط هفت ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی به ظرفیت بالای استان بوشهر برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۲۵۰ نیروگاه برق خورشیدی در روستاهای استان بوشهر راه‌اندازی شد و اکنون با هماهنگی انجام شده ۲۵۰ نیروگاه دیگر حداکثر تا ۲ ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

باستین ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی از محل اعتبارات سال گذشته تا سه ماه آینده هزار نیروگاه برق خورشیدی در استان بوشهر وارد مدار بهره‌برداری می‌شود و بر اساس تسهیلات جدید امسال تا سه هزار نیروگاه برق خورشیدی در استان بوشهر راه‌اندازی می‌شود.

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژی پاک و سبز و یکی از راه‌های عالی برای کاهش میزان کربن از زندگی بشر است و هیچ چیز در مورد انرژی خورشیدی وجود ندارد که بتواند به طبیعت آسیب برساند.

انرژی خورشیدی گازهای گلخانه‌ای را آزاد نمی‌کند و آلودگی نیز ندارد و فقط نیاز به کمی آب برای تمیز کردن سطح پنل خورشیدی نیاز است تا عملکردی بالا داشته باشد، و دیگر از هیچ منبع دیگری استفاده نمی‌کند.

این انرژی بسیار ایمن و سازگار با محیط زیست است و به تنهایی کافی است و تنها با نصب پنل‌های خورشیدی روی سقف خانه خود می‌توان مسیری امن و آسان برای کمک به یک آینده پایدار و سالم برای جهان داشت.

عدم احتیاج به استفاده از شبکه برق رسانی شهر در صورت استفاده از انرژی خورشیدی، استفاده بهینه و مفید از زمین‌های بلا استفاده برای تولید انرژی خورشیدی، کاهش مصرف برق، بهبود امنیت شبکه برق، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در کشور از مزایای استفاده از انرژی خورشیدی است.

با استفاده از انرژی خورشیدی ما می‌توانیم از زمین‌های بلا استفاده، استفاده کنیم و بعد ارزش زیادی به ارمغان بیاوریم؛ انرژی خورشیدی می‌تواند برای تمام افراد روی زمین به یک منبع نامحدود برای تأمین انرژی برق تبدیل شود.

وقتی که بسیاری از ما شبکه برق سنتی خود را با سیستم خورشیدی تبدیل کنیم احتمال وقوع خاموش شدن کم می‌شود هر خانواده که سلول‌های خورشیدی را در خانه خود نصب کرده است، به عنوان یک نیروگاه کوچک عمل می‌کند و این به نوبه خود، ما را با یک شبکه برق بزرگ‌تر و امن تر نزدیک می‌کند.

انرژی خورشیدی می‌تواند به اقتصاد ملی یک کشور کمک کند. هرچقدر که مردم بیشتری به انرژی خورشیدی روی بیاورند نیاز بیشتر برای شرکت‌ها و افرادی که پنل خورشیدی نصب می‌کنند بالاتر می‌رود. این کار ایجاد اشتغال برای کارگران ماهر ایجاد می‌کند و در نتیجه رشد اقتصاد به دنبال دارد.

کد خبر 6129631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سیدمحمد میرمهدی ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      1 1
      سیدمحمد میرمهدی: اگر بالای هرواحد مسکونی یک نیروگاه ۵ کیلووات بالای مساجد، مدارس ،ادارات ، اپارتمانها یک نیروگاه ۲۰ کیلووات ودر مزارع وکارخانه ها نیروگاه خورشیدی تا ۲۰۰ کیلووات نصب میشد نیاز به احداث نیروگاه های بزرگ نبود سرمایه گذاری برای دولت نبود هزینه نگهداری برای دولت نبود درمصرف اب صرفه جویی م
    • مجید ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      0 0
      یه دونشو بسازید بقیه پیشکش