۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۲

گزارش مهر؛

کاهش چشمگیر برداشت گندم در بوشهر/ نیازهای استان تامین نشد

کاهش چشمگیر برداشت گندم در بوشهر/ نیازهای استان تامین نشد

بوشهر- میزان تولید گندم استان بوشهر در سال جاری به دلیل کم بودن بارش‌ها در پاییز و زمستان گذشته با کاهش چشمگیری روبرو شده و تنها بخشی از نیازهای استان را تامین می‌کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: گندم به عنوان یکی از مهمترین غلات نقش مهمی در زندگی مردم دارد و به همین دلیل تولید گندم در کشور به عنوان یکی از برنامه‌های مهم در عرصه اقتصادی و به‌ویژه حوزه کشاورزی مد نظر قرار دارد.

در استان بوشهر سالانه حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت گندم می‌رود که بخش عمده آن به صورت دیم کشت می‌شود و میزان برداشت از این اراضی پایین بوده و تابعی از میزان و فاصله زمانی بین بارندگی‌ها است.

در سال‌هایی که باران به اندازه کافی و با فاصله زمانی مناسب می‌بارد، کشاورزان دیم‌کار استان بوشهر محصول خوبی برداشت می‌کنند ولی در برخی از سال‌ها که بارندگی کم باشد و دیرهنگام و با فاصله زمانی نامناسب باشد، گندم‌کاران محصول چندانی برداشت نمی‌کنند.

کشاورزان استان بوشهر هر ساله با توکل بر خدا زمین‌های خود را شخم زده و در اوایل پاییز بذرهای خود را می‌کارند و چشمشان به آسمان است که با بارش‌های مناسب زمینه‌ساز رشد محصول شود و بتوانند محصولی پربار برداشت کنند.

گاهی و مثل سال زراعی جاری در پاییز و زمستان میزان بارش‌ها کم است و یا با فاصله زمانی بسیار زیادی می‌بارد که کشاورزان کمترین میزان برداشت را خواهند داشت و بسیاری از مزارع نیز قابلیت برداشت ندارند.

در سال زراعی جاری (۱۴۰۲ - ۱۴۰۳) بارش‌های مورد انتظار برای رشد گندم در استان بوشهر نبود و به همین دلیل بسیاری از مزارع دیم با خسارت ۱۰۰ درصدی روبرو شدند و این موضوع به مزارع کشت آبی گندم نیز خسارت زد.

کاهش چشمگیر برداشت گندم در بوشهر/ نیازهای استان تامین نشد

کشت گندم در ۱۰۰ هزار هکتار

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امسال بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر تحت کشت گندم قرار گرفت که به علت کاهش بارش‌ها با خسارت جدی روبرو شدند.

به علت خشکسالی و کاهش بارش‌ها در استان طی سال زراعی جاری اغلب مزارع کشت گندم دیم استان بوشهر قابلیت برداشت نداشته‌اند کبری توکلی با اشاره به کشت گندم در قالب ۸۵ هزار هکتار به صورت دیم و ۱۷ هزار هکتار به صورت آبی اضافه کرد: به علت خشکسالی و کاهش بارش‌ها در استان طی سال زراعی جاری اغلب مزارع کشت گندم دیم استان بوشهر قابلیت برداشت نداشته‌اند.

وی با اشاره به پوشش بیمه‌ای مزارع گندم در استان بوشهر خاطرنشان کرد: میزان برداشت گندم در استان بوشهر نسبت به سال قبل با کاهش جدی روبرو شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به برداشت گندم از مزارع استان با حضور ۳۲۰ دستگاه کمباین افزود: اداره غله و خدمات بازرگانی با مشارکت سازمان تعاون روستایی ۱۳ مرکز خرید برای تحویل گندم کشاورزان استان ایجاد کرده است.

وی از برداشت گندم در سطح ۱۷ هزار هکتار از اراضی آبی و هشت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی دیم استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در مجموع بیش از ۵۴ هزار تن گندم از اراضی استان بوشهر برداشت و تحویل ۱۳ مرکز خرید استان شده است.

توکلی با اشاره به خریداری ۴۴ هزار و ۵۰۰ تن گندم معمولی از کشاورزان استان بوشهر ادامه داد: همچنین ۹ هزار و ۸۰۰ تن بذر گندم از کشاورزان خریداری شده است.

کاهش چشمگیر برداشت گندم در بوشهر/ نیازهای استان تامین نشد

گندم ذخیره شده یک سوم نیاز سالانه استان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز پیش از این در جمع خبرنگاران اظهار کرده است: فصل برداشت گندم در استان بوشهر از نیمه فروردین آغاز شده و بخش عمده خرید گندم مازاد کشاورزان زحمتکش، تا پایان اردیبهشت انجام شده است.

علی باستین افزود: امسال برای رفاه حال کشاورزان ۱۳ مرکز خرید از جمله مراکز ملکی اداره کل غله، کارخانه‌های آرد و انبارهای تعاونی روستایی مسئولیت خرید گندم مازاد کشاورزان را به عهده داشتند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه گندم ذخیره شده، یک سوم نیاز سالانه استان است ابراز داشت: پراکنش نامناسب بارندگی‌ها در سال زراعی جاری، موجب شد کل گندم دیم استان از بین برود، اما هماهنگی‌های لازم انجام شده و گندم مورد نیاز استان از محل واردات یا تولیدات سایر استان‌ها تأمین خواهد شد.

وی در انتها ورود کشتی‌های حامل گندم و سایر نهاده‌های دامی وارداتی به بندر بوشهر را از برنامه‌های کوتاه مدت استان برای ذخیره‌سازی مایحتاج مردم در استان عنوان کرد.

کد خبر 6130705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha