۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۲

شرایط گرفتن گذرنامه و راهنمای تمدید گذرنامه ۱۴۰۳

شرایط گرفتن گذرنامه و راهنمای تمدید گذرنامه ۱۴۰۳

در این مقاله قصد داریم تا درباره اخذ یا تمدید گذرنامه در سال ۱۴۰۳ صحبت کنیم پس با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره بدانید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، برای سفر به کشورهای دیگر و دیدن جاذبه‌های گردشگری آن‌ها، نیازمند یک پاسپورت معتبر و به روز هستیم که به واسطه آن کشور مقصد به ما اعتماد کند و اجازه ورود بدهد. البته باید توجه داشته باشید که پاسپورت با ویزا متفاوت است و برای ورود به برخی کشورها به هردوی آن نیاز دارید.

اگر قصد خروج از کشور دارید، اما پاسپورت ندارید یا تاریخ آن تمام شده است، ممکن است برایتان این سوال ایجاد شده باشد که چگونه باید پاسپورت خود را دریافت یا تمدید کنید. در این مقاله قصد داریم تا درباره اخذ یا تمدید پاسپورت در سال ۱۴۰۳ صحبت کنیم پس با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره بدانید.

شرایط گرفتن پاسپورت

درست است که پاسپورت برای خروج از کشور مهم است، اما توجه داشته باشید که تنها وجود پاسپورت به شما این امکان را نمی‌دهد که به راحتی بلیط هواپیما بخرید و وارد خاک کشور دیگری شوید، اگر قصد سفر خارجی دارید، حتماً قبل تهیه بلیط هواپیما به الزامات کشور مقصد و نیاز آن به پاسپورت یا پاسپورت و ویزا حتماً توجه کنید.

تمام افرادی که مشکلات قانونی، بدهی مالیاتی و سوءپیشینه ندارند، می‌توانند به راحتی پاسپورت خود را دریافت و از کشور خارج شوند، فرقی نمی‌کند که سن آن‌ها چقدر باشد. توجه داشته باشید که برای افراد زیر ۱۸ سال یا افرادی که بدهی به دادگستری و اداره مالیات دارند، گذرنامه طی شرایطی صادر می‌شود، اما خروج آن‌ها منوط به وجود برخی شرایط است که باید درباره آن با یک وکیل صحبت کنند.

اهمیت تمدید پاسپورت

تمدید پاسپورت برای سفرهای خارجی از بستن چمدان واجب‌تر است! قبل از رزرو بلیط هواپیما خارجی حتماً تاریخ پاسپورت خود را چک کنید و در صورتی که کمتر از ۶ ماه به انقضای آن باقی مانده حتماً ابتدا به تمدید پاسپورت اقدام کنید و پس از دریافت پاسپورت خرید بلیط را انجام دهید. چرا که فرایند تمدید پاسپورت ممکن است به دلیل مشکلات قانونی و… زمان‌بر باشد و سفر شما با مشکلاتی همراه شود و برنامه ریزی‌ها و حساب کتاب‌های شما را بر هم بزند.

تمدید و اخذ گذرنامه

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، اگر پاسپورت نداشته باشید یا تاریخ انقضای آن کمتر از ۶ ماه باشد، نمی‌توانید وقت سفارت بگیرید یا بلیط هواپیما تهیه کنید.

برای تمدید پاسپورت باید مدارکی که در ادامه لیست کرده‌ایم را به نزدیک‌ترین پلیس +۱۰ محل زندگیتان ببرید و با توجه به راهنمایی‌های نصب شده روی برد، مراحل را طی کنید. توجه داشته باشید که این دفاتر معمولاً شلوغ هستند و ممکن است اگر در اوج شلوغی مراجعه کنید نوبت گیر شما نیاید؛ بنابراین اول وقت مراجعه کنید تا زودتر کارتان انجام شود. لیست مراکز پلیس ۱۰+ را می‌توانید از طریق مسیریاب‌ها و وب‌سایت‌های مربوطه پیدا کنید.

پس از مراجعه به پلیس ۱۰+ و گرفتن نوبت، باید مدارک و فرم‌های مربوطه را تکمیل و آن را به افسر مربوطه تحویل دهید. آدرس پستی شما باید دقیق باشد تا از برگشت خوردن مرسوله جلوگیری شود. معمولاً در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد پاسپورت طی ۱۰ روز به دست شما خواهد رسید.

لیست مدارک تمدید و اخذ پاسپورت

اصل و کپی پاسپورت معتبر

حضور خود شخص متقاضی

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

دو قطعه عکس پرسنلی ۶*۴ با زمینه سفید، البته در سال‌های گذشته معمولاً عکس توسط خود پلیس ۱۰+ گرفته می‌شود که برای خانم‌ها با مقنعه یا روسری تیره و بدون آرایش است و برای آقایان بدون کلاه و با لباس یقه بسته.

پرداخت هزینه تمدید پاسپورت به صورت کارتخوان

اجازه محضری پدر برای افراد زیر ۱۸ سال

گواهی اشتغال به تحصیل و دفترچه بیمه برای افراد زیر ۱۵ سال

کد پستی دقیق و آدرس منزل

یک شماره موبایل به نام متقاضی و همیشه در دسترس

برای متولدین افراد غیر از ایران، مدارکی دال بر اثبات نحوه ورود قانونی ضروری است.

برای خانم‌های متأهل اجازه همسر، گواهی فوت یا برگه طلاق الزامی است. (بانوانی که همسر آن‌ها متولد ایران نباشد نیاز به اجازه همسر ندارند.)

اصل و کپی کارت پایان خدمت یا مجوز رسمی از نظام وظیفه برای مشمولین سربازی. (در صورت معافیت باید حتماً کارت هوشمند داشته باشید، کارت‌های قدیمی پذیرفته نخواهند شد. در صورتی که برای هوشمند کردن کارت خود اقدام کرده‌اید می‌توانید پس از ۲۴ ساعت با ارائه مدارک ثبت درخواست، اقدام به تمدید یا دریافت گواهی نامه نمایید.)

نامه اشتغال به تحصیل برای سازمان نظام وظیفه توسط آقایان مشمول سربازی

شرایط گرفتن گذرنامه و راهنمای تمدید گذرنامه ۱۴۰۳

مدارک مورد نیاز افراد نظامی برای اخذ یا تمدید پاسپورت

بازنشستگانی که ۵ سال از بازنشستگی آن‌ها نگذشته باشد باید در زمان مراجعه حتماً از حفاظت یگان خود اجازه نامه داشته باشند.

بازنشستگانی که ۵ سال از بازنشستگی آن‌ها گذشته باشد باید اصل کپی و کارت کانون خود را حتماً همراه داشته باشند.

نظامیانی که مشغول به کار هستند باید نامه موافقت حفاظت یگان خود را به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه بدهند و پس از تأیید و ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی نسبت به دریافت پاسپورت اقدام نمایند.

عکس برداری پاسپورت

در حال حاضر باید برای مدارک هویتی نظیر پاسپورت، شناسنامه و کارت ملی از تصاویر بیومتریک استفاده شود، بنابراین عکس برداری پاسپورت توسط خود پلیس ۱۰+ انجام خواهد شد. توجه داشته باشید که برای گرفتن عکس بیومتریک باید نکاتی را رعایت کنید، در غیر این صورت عکس برداری شما انجام نخواهد شد و کار شما عقب خواهد افتاد.

شرایط تصویر بیومتریک خانم‌ها

حجاب کامل و مشخص بودن گردی صورت (ریشه و تار مو نباید مشخص باشد.) این موضوع برای دختران بالای ۵ سال الزامی است.

نداشتن آرایش غیر متعارف و گریم

نداشتن عینک

روسری ساده بدون طرح و رنگ‌هایی غیر از سفید و سبز تیره

نداشتن پیرسینگ و نگین روی صورت

شرایط تصویر بیومتریک آقایان

نداشتن آرایش

نداشتن اکسسوری‌هایی مانند کلاه، عینک، کراوات، گوشواره و گردن‌بند

لباس باید ساده و بدون طرح و نوشته باشد.

رنگ لباس نباید سفید یا سبز باشد.

از یقه‌های نا متعارف استفاده نشود.

ریش آقایان باید به صورتی باشد که روی لب‌ها را نپوشاند.

گوش‌ها باید مشخص باشند.

موارد ویژه برای اخذ تصویر بیومتریک

افرادی که جزو موارد زیر هستند نمی‌توانند در کیوسک پلیس ۱۰+ تصویربرداری کنند.

کودکان زیر ۳ سال

افراد آسیب دیده از ناحیه سر

بیماران تحت شیمی درمانی

افرادی که به علت جراحی صورت بانداژ دارند

اقلیت‌های مذهبی با مدل‌های خاص ریش

شرایط گرفتن گذرنامه و راهنمای تمدید گذرنامه ۱۴۰۳

سخن پایانی

پاسپورت برای خروج از کشور و دریافت ویزای کشورهای دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است و آن دسته از افرادی که به فکر مهاجرت یا سفر خارجی هستند باید حتماً در نظر بگیرند که کارهای اخذ یا پاسپورت خود را به موقع انجام دهند تا دچار مشکل نشوند. به همین خاطر در این مقاله سعی کردیم تا درباره شرایط و مدارک مورد نیاز دریافت و تمدید پاسپورت صحبت کنیم.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6131028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha