کارشناس ترکیه‌ای در گفت‌وگو  با مهر:

عربستان مانع بزرگ شکل گیری موج حمایت از فلسطین در ایام حج است

 عربستان مانع بزرگ شکل گیری موج حمایت از فلسطین در ایام حج است

روزنامه‌نگار و پژوهشگر اسلام معاصر معتقد است که مطرح  شدن مسئله غزه در موسم حج، هم رژیم اشغالگر اسرائیل و هم متحدانش از جمله آمریکا و دیگر کشورهای غربی را به شدت ناراحت خواهد کرد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: در ماه‌های اخیر در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به غزه و حمایت از فلسطین شاهد اعتراضات مردمی و دانشجویی در کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده‌ایم.

از سوی دیگر در حال حاضر بیش از ۲ میلیون زائر در مکه حضور دارند. موسم حج امسال با توجه به حوادثی که در جهان رخ داده و جنبش‌هایی که در حمایت از مردم فلسطین در سراسر جهان شکل گرفته بسیار حائز اهمیت است. بنابراین می‌توان حج امسال را نقطه عطفی برای حمایت از مردم مظلوم غزه و محکومیت جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی دانست.

سرویس ترکی (استانبولی) خبرگزاری مهر در این خصوص با رمضان بورسا روزنامه نگار و پژوهشگر جهان اسلام معاصر ترکیه‌ای گفت‌وگویی انجام داده است که که در ادامه می‌آید:

رمضان بورسا، حج را فرصتی برای حمایت از مردم فلسطین دانست و گفت: اقدامات انجام شده توسط مردم و دانشجویان در اروپا و آمریکا بسیار مهم است. آرمان فلسطین و مقاومت غزه به بیداری مردم در کشورهای غربی کمک کرد. به عبارت دیگر، مردم از هر دین، زبان و نژاد در کنار مردم غزه و در مقابل نقشه‌های صهیونیستی و وحشیگری رژیم غاصب اسرائیل ایستادند. حج نیز به عنوان نماد همبستگی و اتحاد بسیار حائز اهمیت است. مسلمانان برای زیارت حج می‌روند و در عرفات گرد هم می آیند. عرفات در واقع نشان دهنده اتحاد و همبستگی مسلمانان است و از یک جهت به نوعی عبادت سیاسی است. بنابراین بهتر است مسائل و مشکلات مسلمانان در عرفات، کعبه و مدینه منوره مطرح و به آنها رسیدگی شود.

حمایت از غزه یک فریضه‌ی دینی ست

بورسا، با بیان اینکه حمایت از غزه مطرح کردن مساله غزه در حج یک شعار سیاسی نبوده بلکه یک امر واجب دینی است، افزود: اگر حج بزرگترین عبادت مسلمانان است پس حمایت از آرمان فلسطین و مقاومت بر مسلمانان واجب است. منتهای مراتب دولت عربستان سعودی ترس‌های داخلی خود را دارد. هشت ماه است که در دنیا و در برخی از کشورهای اسلامی، کشورهای آسیایی، به ویژه اروپا و آمریکا تظاهراتی صورت می‌گیرد اما آیا در حوزه خلیج فارس، به ویژه در عربستان سعودی، اعتراضاتی برای حمایت از فلسطین وجود دارد؟ خیر. دلیل این امر چیست؟ آیا مردم آنجا درد فلسطین را در دل خود احساس نمی‌کنند؟ آیا مسلمانان آنجا از آرمان فلسطین حمایت نمی‌کنند؟ خیر، مسلماً مسلمانانی که در آنجا و در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، درد غزه را در دل خود احساس می‌کنند و از آرمان فلسطین حمایت می‌کنند، اما به دلیل فضای ظالمانه‌ای که دولت‌ها ایجاد کرده‌اند، نمی‌توانند اقدامی انجام دهند. زیرا عربستان سعودی به تظاهرات مردمی در حمایت از مسئله فلسطین رضایت نمی‌دهد. چون فکر می‌کنند اگر مردم به خیابان‌ها بیایند و اعتراض کنند ممکن است بار دیگر علیه خود آنها به خیابان‌ها بیایند.

این پژوهشگر ترک، حج را یک فریضه دینی دانست و افزود: آیا حمایت از غزه و آرمان فلسطین یک امر اعتقادی نیست؟ آیا این فقط یک موضوع سیاسی است؟ آیا ما از آرمان فلسطین حمایت می‌کنیم تا فلسطینی‌ها کشور و وطن داشته باشند؟ آیا آزاد سازی بیت المقدس و مسجد الاقصی یک امر اعتقادی نیست؟ آیا مبارزه با صهیونیسم یک امر اعتقادی نیست؟ و آیا این مبارزه یک عبادت نیست؟ پس چرا عربستان ممانعت می‌کند؟ زیرا بر این باورند که اگر موضوع فلسطین و غزه توسط میلیون‌ها نفر در حج مطرح شود، هم افزایی بزرگی در جغرافیای اسلامی ایجاد خواهد شد.

مطرح شدن غزه در موسم حج آمریکا را ناراحت خواهد کرد

این روزنامه نگار ادامه داد: مطرح شدن موضوع غزه در حج، یک حرکت تاریخی خواهد بود. این مسئله هم رژیم اشغالگر اسرائیل و هم متحدانش از جمله آمریکا و دیگر کشورهای غربی را به شدت ناراحت خواهد کرد. دلیل اینکه عربستان سعودی نمی‌خواهد مسئله غزه در مراسم حج مطرح شود و به شعار دادن به نفع غزه و فلسطین رضایت نمی‌دهد، پرهیز از ایجاد مزاحمت برای رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشورهای غربی است.

وی تصریح کرد: پس چرا ۳ میلیون نفر نمی‌توانند این کار را انجام دهند؟ اولاً عربستان در حال انجام برخی اقدامات است، مثلاً کسانی که این کار را انجام می‌دهند احتمالاً بازداشت می‌شوند. برای مثال یکی از دوستان ترکیه‌ای به خاطر یک اتهام در عربستان زندانی شد. ثانیاً عربستان ممنوعیت‌هایی را اعمال می‌کند که پس از آن دیگر نمی‌توانید به حج عمره یا تمتع بروید. هیچ مسلمانی نمی‌تواند دوری از سرزمین وحی را تحمل کند، زیرا آنان دوست دارند که کعبه و زادگاه پیامبر اکرم (ص) را زیارت کنند. بنابراین روش‌های قانونی یا بهتر بگوییم روش‌های کیفری مانند عدم امکان ورود مجدد به عربستان سعودی، مانع از اقدام یا برنامه‌ریزی انسان‌ها برای حمایت از غزه در آنجا می‌شد

بورسا افزود: من سال‌ها در خارج از کشور زندگی کرده‌ام و دلیل دیگر را می‌توان این طور بیان کرد که انسان نمی‌تواند به تمام مسائل حقوقی، فرهنگی و سیاسی یک کشور اشراف داشته باشد. از این رو همیشه با احتیاط رفتار می‌کند و یک حس غریبه بودن دارد. از آنجایی که این سفر در مدت کوتاهی به اندازه یک ماه صورت می‌گیرد در کنار حس غربت ابهاماتی وجود دارد که مانع حرکت جمعی انسان‌ها می‌شود. بنابراین، این کاری است که مسلمانان می‌توانند به صورت برنامه‌ریزی شده انجام دهند. اگر چنین برنامه‌ای صورت گیرد، مسلماً سایر مسلمانانی هم که به زیارت می‌روند از فلسطین حمایت خواهند کرد، اما برخورد سعودی‌ها مشخص است و مردم با احتیاط رفتار می‌کنند.

کد خبر 6131031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • یک مسلمان IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      1 0
      حمایت ازمظلومان فلسطینی،وظایف تک تک حاجیان درمکّه است،حالا آل سعودهرچه میخواهداسمش بگذارد(سیاسی وغیره)حج بی برائت مفت نمی ارزد!آل سعودازخواب غفلت بیدارشود!@@@.
    • ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      1 0
      این چه حجی است که حجاج میروند؟! سودش برای حاکمان وهابی که حتی جرات ندارن به اسرائیل بگن بالای چشمت ابرو است