۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۵۲

همزمان با روز ملی فرش؛

فرش ۹۰ ساله مربوط به دوره قاجاریه در موزه حرم رضوی رونمایی شد

فرش ۹۰ ساله مربوط به دوره قاجاریه در موزه حرم رضوی رونمایی شد

مشهد- همزمان با روز ملی فرش، طی مراسمی در موزه آستان قدس رضوی، از یک فرش ۹۰ ساله مربوط به دوره قاجاریه رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید کارگر، مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی در این مراسم رونمایی فرش ۹۰ ساله مربوط به دوره قاجاریه که به همت این شرکت برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز ملی فرش اظهار کرد: این قالی یکی از برترین نمونه‌های گره بافته عشایری در ایران به شمار می‌رود که بر پایه کتیبه تاریخ بافت در بالای آن، این دست بافته در سال ۱۳۵۳ هجری قمری و احتمالاً در ناحیه سیرجان استان کرمان، به دست بافندگان هنرمند و کوچ‌نشین افشاری بافته شده است.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی درباره ویژگی‌های بارز این قالی افشاری اظهار کرد: تمام پشم و تخت بافت بودن، کیفیت عالی پشم، استفاده از رنگ‌های طبیعی محدود در رنگرزی پشم و مهم‌تر از همه، کتیبه سال بافت، از جمله این موارد به شمار می‌رود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، دوره قاجاریه به‌ویژه دوران دوم سلطنت ناصرالدین‌شاه را دومین دوره رونق تولید فرش پس از صفویه دانست.

کارگر ادامه داد: در این دوره به دلایلی همچون خالی بودن خزانه دربار، ظهور بیماری کرم ابریشم و نزول صادرات ابریشم و البته وابسته نبودن به نفت، صادرات فرش، نجات‌بخش اقتصاد بیمار ایران بوده است.

به گفته مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی عواملی مانند وقوع انقلاب صنعتی در غرب، افزایش توان خریداران اروپایی و نیز بهبود مراوده‌های فرهنگی و هنری بین ایران و غرب نیز در رونق تولید و تجارت فرش در آن مقطع زمانی نقش داشته است.

وی با اشاره به ورود و فعالیت شرکت‌های چندملیتی به عرصه تولید و تجارت فرش دستباف ایران به عنوان یکی از مهمترین وقایع تاریخ فرش در دوره قاجاریه خاطرنشان کرد: این امر پیامدهای مثبت و منفی بسیاری را در آن زمان در پی داشت.

کارگر ادامه داد: با توجه به این‌که تولیدکنندگان ایرانی توان، سرمایه و ارتباطات لازم برای گسترش بازار برون‌مرزی را نداشتند، ایجاد و توسعه کارگاه‌های متمرکز قالیبافی، برند سازی برای فرش ایران و ایجاد بازار برای این دستبافته‌ها در دیگر کشورها از ثمرات حضور این شرکت‌ها در ایران بود.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی، پیامدهایی همچون درهم‌ریختگی جغرافیایی بافت در ایران، حذف یا کمرنگ کردن برخی از سنت‌های فرش بافی کشور، دخل و تصرف در طرح و نقشه‌های فرش ایرانی و ورود و بسط استفاده از رنگ‌های جوهری را از اثرات منفی حضور شرکت‌های چندملیتی در بازار فرش ایران در دوره قاجاریه عنوان کرد.

وی در این مراسم توضیحاتی نیز در خصوص توسعه جنبش تصویرگری و رواج قالیچه‌های تصویری در پی ورود دوربین عکاسی به ایران در دوران قاجار مطرح کرد.

کد خبر 6131322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha