۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۰۵

مهر گزارش می دهد؛

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بهتر بشناسید

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بهتر بشناسید

پس از اعلام نظر شورای نگهبان، در نهایت ۶ داوطلب به عنوان کاندیداهای نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی شدند.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست - طیبه بیات: عصر امروز (یکشنبه) ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان از ارسال اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم به وزارت کشور خبر داد و در نهایت محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت و گویی اعلام کرد: «مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمد باقر قالیباف» شش کاندیدای احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری هستند.

در این گزارش تلاش شده تا سابقه‌ای از نامزدهای تأیید صلاحیت شده این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری گردآوری و در اختیار قرار گیرد. نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را بیشتر بشناسید:

۱- مسعود پزشکیان:

مسعود پزشکیان متولد ۷ مهر ماه ۱۳۳۳ در مهاباد و هم اکنون نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو است. او سابقه نمایندگی در ادوار هشتم، نهم، دهم (نایب رئیس) و یازدهم مجلس و همچنین سابقه فعالیت به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت هشتم (اصلاحات) و ریاست بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز را در کارنامه سوابق خود دارد.

پزشکیان دارای مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همچنین فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

وی پیشتر دو مرتبه برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های یازدهم (سال ۱۳۹۲) و سیزدهم (سال ۱۴۰۰) نام نویسی کرده بود که در سال ۱۳۹۲ پیش از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده، به نفع آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی دیگر داوطلب نامزدی این انتخابات از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نیز از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.

نام نامزد ریاست جمهوری

سوابق

آخرین مسئولیت

گرایش سیاسی

متن و حاشیه

مدرک تحصیلی

مسعود پزشکیان

  • وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت دوم خاتمی
  • نماینده مجلس در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی
  • نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم

اصلاح طلب

شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و عدم احراز صلاحیت

فوق تخصص جراحی قلب

۲- مصطفی پور محمدی:

مصطفی پورمحمدی متولد یکم دی‌ماه ۱۳۳۸ در قم که هم‌اکنون به‌عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز شناخته می‌شود، از جمله روحانیونی است که با عهده‌دار شدن مسئولیت دادستان انقلاب اسلامی در استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان طی سالهای ۵۸ تا ۶۵، تجربه ریاست بر بخش اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات از سال ۶۹ تا ۷۶ و پذیرش جایگاه قائم‌مقام این وزارتخانه در سالهای ۷۶ تا ۷۸ بدل به یکی از چهره‌های شناخته‌شده در سیاست ایران شد.

حضور او در دولت اول محمود احمدی‌نژاد و در قامت وزیر کشور از سال ۸۷ با پایان مسئولیت پورمحمدی در این وزارتخانه به آغاز ریاستش بر سازمان بازرسی کل کشور و تداوم آن تا سال ۹۲ منجر شد. او در دولت نخست حسن روحانی نیز حضور در رأس وزارت دادگستری را تجربه کرد. عضویت و ریاست هیئت امنا مرکز اسناد انقلاب اسلامی از ۱۳۷۵ تاکنون که پس از گذشت ۲۵ سال به آغاز ریاست پورمحمدی بر این مجموعه از سال ۱۴۰۰ انجامید، حضور در دانشگاه امام صادق (ع) به‎عنوان مدرس از سال ۱۳۷۵ تاکنون و فعالیت به‌عنوان جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ناجا از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ از دیگر تجربیات وی در امور اجرایی و دانشگاهی طی سال‌های گذشته است.

وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسهٔ حقانی خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. پورمحمدی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزهٔ علمیه تحصیل کرده است. او مؤلف کتاب‌هایی درباره حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشهٔ سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. از وی مقالاتی هم درباره مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی منتشر شده است.

نام نامزد ریاست جمهوری

سوابق

آخرین مسئولیت

گرایش سیاسی

متن و حاشیه

مدرک تحصیلی

مصطفی پور محمدی

  • وزیر کشور دولت نهم از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷
  • رییس سازمان بازرسی کل کشور
  • دادستان چند استان از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵

وزیر دادگستری دولت یازدهم از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶

اصولگرای نزدیک به جریان اعتدال

عدم احراز صلاحیت در انتخابات خبرگان ۱۳۹۴

سطح ۴ فقه و حقوق (معادل مدرک دکتری)

۳- سعید جلیلی:

سعید جلیلی متولد سال ۱۳۴۴ در مشهد مقدس و دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق (ع) در رشته علوم سیاسی است. پدر او بیرجندی و مادرش اردبیلی است. او در سال ۱۳۷۳ ازدواج کرد و یک فرزند پسر دارد.

او در دفاع مقدس دیدبان لشکر نصر خراسان بود و در عملیات کربلای ۵ از ناحیه پای راست مجروح و جانباز شد. دو دوره به عنوان رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه مشغول فعالیت بوده است.

با آغاز دهه ۸۰ جلیلی به دفتر رهبر معظم انقلاب رفت و مسئولیت مدیرکل بررسی‌های جاری دفتر رهبری را بر عهده گرفت. او در این مدت نقش پایش و گزارش و پیشنهاد راهبردهای کلان در کشور در حوزه‌های مختلف به رهبر انقلاب را بر عهده داشته است. با روی کار آمدن دولت نهم، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه شد و پس از آن در سال ۸۶ به دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب شد.

عضویت در «کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی» و «ستاد تدابیر ویژه اقتصادی» مستقر در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و ریاست «کمیته مبارزه با تحریم» در سوابق جلیلی وجود دارد.

جلیلی در انتخابات ۹۲ شرکت کرد ولی موفقیتی به دست نیاورد. او در انتخابات سال ۹۶ نیز با حضور آیت‌الله شهید رئیسی در صحنه انتخابات، ضمن انصراف از کاندیداتوری و حمایت تمام قد از او، تمام برنامه‌های خود در دولت سایه را در اختیار وی قرار داد.

جلیلی همچنین طی این سال‌ها با احکامی از سوی رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی به عنوان نماینده رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان عضو حقیقی و شورای راهبردی روابط خارجی عضویت دارد.

نام نامزد ریاست جمهوری

سوابق

آخرین مسئولیت

گرایش سیاسی

متن و حاشیه

مدرک تحصیلی

سعید جلیلی

-دبیر شورای عالی امنیت ملی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲

-مسئول تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی در دولت دهم

-عضو شورای راهبردی روابط خارجی

-نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی از سال ۱۳۸۷ تا کنون

- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۹۲ تاکنون

نزدیک به اصولگرایی

- شرکت در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری

- تشکیل دولت در سایه از سال ۱۳۹۶

دکترای علوم سیاسی

۴- علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ در شهرری که هم‌اکنون به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران فعالیت می‌کند، از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصولگرایی است که هم در چارچوب ساختارهای حزبی و تشکیلاتی این جریان نقش‌آفرینی کرده و هم تجربه نمایندگی مجلس در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم را در کارنامه دارد. او همچنین در دولت سیزدهم به سمت دستیار رئیس‌جمهوری در مدیریت آسیب‌های اجتماعی تهران نیز منصوب شد.

زاکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشیار پزشکی هسته‌ای است که در بیمارستان امام خمینی (تهران) و مجتمع درمانی ولی‌عصر نیز فعالیت پزشکی دارد. او همچنین در دوران جوانی و از اواخر دهه هفتاد مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران را برعهده داشت و از سال ۱۳۷۹ نیز در سمت رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور فعالیت کرد که پس از چهار سال و در ۱۳۸۲ با استعفا، از مسئولیتش کناره‌گیری کرد.

او در سال ۱۳۸۷ با همکاری جمعی از فعالان سیاسی اصولگرا، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را تأسیس کرد که در سه دوره نخست برگزاری کنگره تشکل متبوع خود از سوی اعضای شورای مرکزی به‌عنوان دبیرکل انتخاب شد. زاکانی پس از راهیابی به مجلس هفتم برای یک‌سال در هیئت رئیسه مجلس عضویت داشت و علاوه بر آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات فعالیت کرد. در دوره هشتم هم علاوه‌بر عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات به عضویت کمیسیون اصل نود درآمد و در دوره نهم در کمیسیون شوراها و امور داخلی عضویت داشت که به ریاستش بر کمیسیون ویژه بررسی برجام هم رسید. او در دوره یازدهم مجلس عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ و ریاست بر مرکز پژوهش‌های مجلس را هم کارنامه خود افزود.

زاکانی در جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز برای کاندیداتوری اعلام داوطلبی کرد، اما در نهایت به نفع سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد. او از شهریورماه ۱۴۰۰ نیز به‌عنوان چهل‌وهفتمین شهردار تهران انتخاب شد.

نام نامزد ریاست جمهوری

سوابق

آخرین مسئولیت

گرایش سیاسی

متن و حاشیه

مدرک تحصیلی

علیرضا زاکانی

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰

- نماینده مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی

- نماینده مردم شهر قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی

- عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

شهردار تهران از سال ۱۴۰۰ تاکنون

اصولگرا

شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

دکترای پزشکی هسته‌ای

۵- سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی زادهٔ ۲۵ فروردین ۱۳۵۰ در فریمان است. او از سال ۱۴۰۰ سمت معاونت رئیس‌جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران را در دولت سیزدهم بر عهده دارد. وی که سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد، قبل از حضور در بنیاد شهید و انتصاب به عنوان معاون رئیس جمهور، نایب رئیس مجلس یازدهم بود.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین در دوره‌های هشتم، نهم و دهم نیز به عنوان نماینده مشهد و کلات در مجلس حضور داشت و در دوره‌های نهم و دهم دبیر و عضو هیئت رئیسه مجلس بوده است.

وی متخصص گوش و حلق و بینی است و پیش از ورود به عرصه سیاست ضمن طبابت، ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را بر عهده داشت.

او در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم نیز به عنوان نامزد نهایی حضور داشت و توانست رتبه چهارم را در میزان آرای مردم کسب کند.

نام نامزد ریاست جمهوری

سوابق

آخرین مسئولیت

گرایش سیاسی

متن و حاشیه

مدرک تحصیلی

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی

  • نماینده مردم مشهد در مجلس هشتم، نهم و دهم
  • نایب رئیس مجلس یازدهم شورای اسلامی

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال ۱۴۰۰

اصولگرا

حضور در رقابت‌های انتخابات سال ۱۴۰۰

متخصص جراحی گوش، حلق و بینی

۶- محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف متولد ۱ شهریور ۱۳۴۰ در طرقبه و هم اکنون نماینده مردم تهران و رئیس مجلس شورای اسلامی (دوره دوازدهم) است. او سابقه عضویت و ریاست مجلس یازدهم را دارد و در کارنامه او فعالیت به عنوان شهردار تهران (از شهریور ۱۳۸۶ تا شهریور ۱۳۹۶)، فرماندهی نیروی انتظامی و فرماندهی نیروی هوافضای سپاه وجود دارد. وی پس از انتصاب به عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه در سال ۱۳۷۶ توسط مقام معظم رهبری، دوره‌های فشرده خلبانی را سپری کرد و همزمان نیز پس از شرکت در آزمون ورودی دکتری تخصصی، در رشته جغرافیای سیاسی در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد. قالیباف دارای درجه نظامی سرتیپ پاسدار و مرتبه علمی دانشیار و عضو هیئت علمی گروه جغرافیایی سیاسی دانشگاه تهران است.

وی سه مرتبه تجربه نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های نهم (سال ۱۳۸۴) و یازدهم (سال ۱۳۹۲) و دوازدهم (۱۳۹۶) را دارد که در سال ۱۳۸۴ در رقابت با محمود احمدی نژاد، اکبر هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلی‌زاده با کسب ۴ میلیون و ۹۵ هزار و ۸۲۷ رأی چهارم شد.

قالیباف همچنین در انتخابات سال ۱۳۹۲ در رقابت با حسن روحانی، سعید جلیلی، محسن رضایی، علی اکبر ولایتی و محمد غرضی با کسب ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۹۲ رأی دوم شد و در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۶ نیز در حمایت از ابراهیم رئیسی دیگر نامزد این انتخابات کناره‌گیری کرد.

نام نامزد ریاست جمهوری

سوابق

آخرین مسئولیت

گرایش سیاسی

متن و حاشیه

مدرک تحصیلی

محمدباقر قالیباف

- فرماندهی نیروی هوایی سپاه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹

- فرماندهی نیروی انتظامی از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴

- شهردار تهران از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶

- ریاست مجلس شورای اسلامی به مدت ۴ سال

- ریاست مجلس دوازدهم

- عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام

اصولگرا

  • شرکت در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری
  • انصراف به نفع رئیس جمهور فقید در سال ۱۳۹۶

دکترای جغرافیای سیاسی

کد خبر 6131511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مشهدی DE ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      12 5
      واقعا باید در شورای نکهبان تحولی ایجاد شود … این همه کاندیدا شرکت کردن اشتباه است در نتیجه اکثرا رد صلاحیت میشوندو هر بار به مخالفین نظام اضافه می‌شود و گله و شکایتها بیشتر … در هیچ کجای دنیا باین شکل کاندیدا معرفی نمی‌شود … ۸۰ کاندیدا برای ریاست جمهوری و هزاران نفر برای مجلس بیشر به جوک شباهت دارد
      • محمدهادی ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
        0 0
        یکی از مطالبات مردمی از نامزدهای ریاست جمهوری مخصوصا برای کارمندان دولت، مساله تبعیض و بی عدالتی نسبت به آنها می باشد بطوریکه به عنوان مثال به دلیل تعطیل بودن کارمندان تهرانی و عدم تعطیلی کارمندان شهرستانی در پنجشنبه ها؛ کارمندان تهرانی سالانه 53 روز از تعطیلات بیشتری برخوردارند.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      21 38
      الهی فردی پیروز شود که ادامه ی رئیس جمهور شهید مان آیت الله شهید رئیسی باشد 🤲نه یک غربگرا و وابسته به لبخند غرب
      • طاها ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
        0 0
        انشاالله✋
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      10 32
      اگر همه ترک زبانها(آذربایجان ،اردبیل،زنجان،قزوین،همدان،اراک،اصفهان،شیراز،غرب گیلان،خراسان شمالی،ترکن های گلستان)که بالای 50درصد جمعیت ایران را تشکیل میدهند به آقای دکتر پزشکیان رأی بدهند او قطعا رئیس جمهور خواهد شد (البته شرکت اصلاح طلبان هم جدامحاسبه شود) پس قومیت هم مهم است چراکه آنها هم حق دارند
      • طاها ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
        0 0
        🙋🌹✌
    • ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      5 25
      رئیس جمهور اینده با احتمال زیاد در مرحله دوم انتخاب و پور محمدی خواهد بود وکابینه نیز تغییرات محسوسی نخواهد داشت۔ پور محمدی مناسب ترین فرد در شرایط فعلی است۔
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      9 1
      5+1
    • ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      7 10
      اولین اشتباه پزشکیان درانتخاب ظریف که مجلس وی راتاییدنمی کند وبرجام را نخوانده امضاکرد واتکا بیش ازاندازه به غرب وکری وکدخدا
    • کارشناس خبر IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
      4 2
      در قامت (یا در کسوت، یا جایگاه ) وزیر کشور برای اجتناب از کاربرد «به عنوان معادل as» بسیار عالی. متاسفانه فراگیر نیست و ما همچنان از این as مترجم بهره می‌گیریم. در فارسی ما از واژگان انحصاری خودداری می‌کنیم و این خود بسیار زیباست. به عنوان غلط است، با عنوان درست است، در صورتی که عنوانی در کار باشد.
    • حمید ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
      26 17
      سلام مردم ریس جمهور جهادی را صدا میزنند و همفکر با ریس جمهور عزیز شهید مان ایت ریسی باشد
    • حامد IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
      8 27
      با آرزوی توفیق برای دکتر پزشکیان
      • طاها IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
        0 0
        انشاالله💪✌🌹
    • سیدعلی اصغرموسوی IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
      4 25
      باسلام؛پورمحمدی درخط رییسی وبهترین گزینه برای ریاست جمهوری است!
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      15 6
      رای نمیدیم...