۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۳۱

ره‌پیک:

عدم احراز صلاحیت به معنای نقص افراد نیست

عدم احراز صلاحیت به معنای نقص افراد نیست

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: عدم احراز صلاحیت به معنای نقص افراد نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیامک ره پیک، قائم مقام شورای نگهبان در گفت و گویی اظهار داشت: از تمام ۸۰ نفری که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند و خودشان را در معرض ارزیابی قرار دادند، تشکر می‌کنیم.

وی افزود: عدم احراز صلاحیت به معنای نقص افراد نیست، پرونده همه ۸۰ نفر تک تک مورد بررسی قرار گرفت و رأی‌گیری درباره پرونده آنان توسط اعضای شورای نگهبان به صورت مخفی انجام شده است.

وی با بیان اینکه «کسانی که در این امر دخالت داشتند به سرعت مقدمات را فراهم کردند»، افزود: دستگاه‌های اجرایی و سایر دستگاه‌هایی که در فرآیندها دخالت دارد به سرعت با شورای نگهبان تشکیل جلسه دادند و به لطف خدا در برنامه‌ریزی ها و اجرا تا به امروز موفق عمل کردند. شورای نگهبان نسر در مرحله بررسی صلاحیت‌ها ۵ روز فرصت داشت و می‌توانست در صورت نیاز ۵ روز دیگر این فرصت را تمدید کند و با توجه به محدودیت‌های زمانی تلاش کردیم که زودتر نتیجه را اعلام کنیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان همچنین با اشاره به ثبت نام ۸۰ نفر به عنوان داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، عنوان کرد: با توجه به اجرای مصوبه شورای نگهبان بر اساس سیاست‌های کلی شرایط و معیارهای داوطلبان برای انتخابات ریاست جمهوری و مورد توجه قرار گرفتن این مصوبه از سوی وزارت کشور در مرحله ثبت‌نام، از تعداد ۸۰ نفر از داوطلبان که طبق مصوبه مذکور شرایط اولیه ۴ گانه را داشتند، نام‌نویسی شد.

رهپیک ادامه داد: این قانون باعث شد که از سال‌هایی که ۲ هزار نفر ثبت نامی داشتیم به تعداد ۸۰ نفر رسیدیم. از همه کسانی که مشارکت کردند و خود را در معرض ثبت‌نام و ارزیابی‌ها قرار دادند، تشکر می‌کنم؛ این حرکت خوبی بود که به شروع انتخابات رونق دادند و شروع بسیار خوبی بود که ۸۰ نفر از مسئولان فعلی و سابق وارد صحنه شدند؛ طبق قانون تعداد محدودی از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شدند و این هیچ به معنای تنقیص افرادی که احراز صلاحیت شدند، نیست چراکه کسانی که در این مسابقه شرکت کردند کسانی هستند که شایستگی‌های خوبی دارند و الان یا در گذشته مسئولیت‌هایی بر عهده دارند و داشتند و در این رقابت هم شرکت کردند؛ از همه است عزیزان تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه درباره فرآیند بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان تاکید کرد: مشابه کاری که در شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌شود در جاهای دیگر نیز قابل مشاهده است؛ مثلاً درباره در بحث انتخابات نظارت در انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و بخشی از این نظارت بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات‌های ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی است. در انتخابات ریاست جمهوری بر اساس قانون اساسی تطبیق و احراز شرایط بر عهده شورای نگهبان است و ما در انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان مستقیماً به بررسی صلاحیت داوطلبان می‌پردازد چراکه اولاً در قانون به این موضوع تصریح شده است و ثانیاً نیز این موضع مهم است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: ما سلسله شرایط داریم و داوطلب داریم که بر اساس مستندات و مدارکی که داریم ویژگی‌هایی داریم؛ قانون شورای نگهبان را موظف کرده است که اگر فردی خود را در معرض نامزدی انتخابات قرار داد، شورای نگهبان شرایط او را بررسی کند و وضعیت داوطلب را با تمام مستندات و اطلاعاتی که اظهار کرده یا بدست آمده تطبیق دهد؛ وضعیت با شرایط تطبیق داشته باشد، اگر مصداق داشته باشد، شرایط را احراز کردیم و اگر مصداق نداشته باشد، شرایط را احراز نمی‌کنیم. شاید دانستن این خصوصیات به ایجاد اطمینان بیشتر کنم کند؛ اولاً اعضای شورای نگهبان در ادوار مختلف هر کس بصورت مستقل صحبت و اعلام نظر می‌کند؛ بحث صورت می‌گیرد اما در نهایت بعد از اتمام مرحله بررسی و تحلیل هر کسی مستقلاً درباره او اظهار نظر می‌کند؛ هر عضوی یک حق رای دارد و رای هیچ کسی به دیگری وابستگی ندارد.

رهپیک در پاسخ به این پرسش که آیا در جایی خارج از جلسات رسمی شورای نگهبان درباره برخی از داوطلبان کاندیداتوری تصمیم گیری می‌شود؟ تصریح کرد: تصمیم گیری در هیچ جای دیگری بجز شورای نگهبان انجام نمی‌شود؛ در جای دیگر حوزه‌های کارشناس مستندات را آماده می‌کنند اما هیچکس اظهار نظری راجع به داوطلبان نمی‌کند و این اظهار نظر در هیچ مرحله‌ای به جز شورای نگهبان صورت نمی‌گیرد؛ پرونده این ۸۰ نفر تک تک مطرح شد و مورد رسیدگی قرار گرفت و برای تک تک این افراد آرای مخفی توزیع شده و رای گیری به صورت مخفیانه انجام شده است و بعد از اتمام رای گیری، طبق قاعده اگر کسی حداقل ۷ رای موافق داشته باشد صلاحیت او احراز شده است و اگر کسی حداقل این تعداد را نداشته باشد، صلاحیت او احراز نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که در جلسات شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات درباره چند نفر بحث به صورت جدی مطرح شده است؟ ابراز کرد: درباره تعداد زیادی و بیش از ۱۵ نفر بحث جدی مطرح شد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان درباره ساعات جلسات شوری نگهبان در روزهای اخیر گفت: در این ۵ روز در برخی از روزها جلسات در سه نوبت صبح، بعدازظهر و شب داشتیم و با توجه به اینکه غالب فقهای در قم ساکن هستند، این افراد چندین شب را در تهران ماندند.

رهپیک همچنین درباره پیش‌بینی قانون برای اعتراض داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به رد صلاحیت خود تاکید کرد: در انتخابات ریاست جمهوری اعتراض در این مرحله پیش‌بینی نشده است اما در مراحل بعدی اعم از تبلیغات و نحوه برگزاری مهلتی برای اعتراض پیش‌بینی شده است.

کد خبر 6131616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha