۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۴۴

مروری بر معرفی هنرمندان تراز انقلاب؛

پیشینه ادبی و هنری کرمانشاه بسیار غنی است

پیشینه ادبی و هنری کرمانشاه بسیار غنی است

کرمانشاه- استان کرمانشاه پیشینه ادبی و هنری بسیار غنی دارد که می‌تواند با تولید آثار فاخر در عرصه هنر انقلاب اسلامی مرکزیت یک اتفاق هنری باشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها-آرزو کرمی: هنر انقلاب اسلامی، سبکِ خاصی از هنر است که در دهه اول انقلاب اسلامی ایران در دامن ارزش‌ها و باورهای اسلامی و با الهام از مضامین فرهنگی و سیاسی و اجتماعی ایران شکل گرفت.

یکی از شاخصه‌های این هنر حفظ رنگ توحیدی و تمدن و فرهنگ اسلامی در طول زمان است که هنرمند با الهام از رویدادهای زندگی فردی، تاریخی و سنت‌ها و همچنین بر پایه سلیقه، باورها، میزان تزکیه، شناخت ایدئولوژی، آداب و رسوم یک اثر هنری غنی را خلق می‌کند.

هنر انقلاب اسلامی یک رویکرد فکری، اعتقادی و رفتاری در حوزه هنر است که هنرمند بر اساس احساس تعهد بر مبنای باورها و اعتقادات دینی نسبت به شرایط جامعه خود متناسب با آن شرایط عکس‌العملی در غالب هنر از خود نشان می‌دهد.

هنر انقلاب در تاریخ معاصر ایران قبل از شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران با ابزارهای مختلف هنری دست به اعتراض نسبت به ظلم نظام شاهنشاهی زد و زمانی که انقلاب به پیروزی رسید با جریان انقلاب و مردم همراهی کرد، در طول دوران دفاع مقدس نیز با هنرمندی تمام به نمایش ایثار و سلحشوری‌های رزمندگان اسلام پرداخت و امروز نیز با توجه به تهاجم‌های فکری و فرهنگی مختلف دشمنان به عنوان سپر فرهنگی با تولید محتوای غنی به مقابله با توطئه‌های نرم دشمنان بر می‌خیزد.

خبرگزاری مهر با توجه به خصیصه‌های منحصر به فرد هنر انقلاب اسلامی و در راستای مقابله با جنگ نرم دشمنان با چهره هنرمند کرمانشاهی معرفی شده در سال ۱۴۰۲ به گفت‌وگو پرداخت.

- لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمائید در چه زمینه‌ای مشغول به فعالیت هستید؟

علی حقیقی هستم متولد ۱۳۷۲، که به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ در رشته فیلم سازی برگزیده شدم. علاوه بر این رشته، در زمینه‌های طراحی گرافیک، تولید پادکست، تدوین، مستندسازی، نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم کوتاه مشغول به فعالیت هستم.

- از چه سالی و چگونه فعالیت هنری خود را آغاز کردید؟

از زمان دانشجویی در سال ۱۳۹۰ مستندهایی را در قالب پروژه‌های دانشجویی می‌ساختم و بعد از دانشگاه نیز در زمینه گرافیک کار کردم، اما فعالیت حرفه‌ایم از سال ۱۳۹۶ بود که در یک مؤسسه فرهنگی مشغول به فعالیت شدم و از همان سال نیز با شهید مصطفی اخلاقی از فعالین رسانه‌ای کرمانشاه که در سال ۱۳۹۹ در یک مأموریت به شهادت رسید همکاری‌هایی را در بخش فیلم آغاز کردم. در آن زمان با حداقلی‌ترین امکاناتی که در اختیار داشتیم کار مستندسازی را شروع کردم.

آغاز فعالیت ما همزمان با زلزله سال ۱۳۹۶ سرپل ذهاب بود بعد از وقوع این زلزله مهیب گروه ما بر اساس تکلیفی که احساس می‌کردیم کار رسانه‌ای خود را با یک دوربین قدیمی در منطقه شروع کردیم و موفق به تولید چند اثر شدیم که برخی از این آثار بازخورد بالایی در فضای مجازی استان و حتی کشور داشت.

بعد از این تجربه دیدیم در عرصه مستندسازی در کرمانشاه خلاءهای زیادی وجود دارد که می‌طلبید در این زمینه کارهای زیادی انجام داد بنابراین با توجه به علاقه قبلی به این هنر، دوره‌های تخصصی مستندسازی را در انجمن سینمای جوان گذراندم و به صورت حرفه‌ای تر و جدی‌تر وارد حرفه مستندسازی شدم.

در این مدت مستندهای زیادی ساخت شد که از جمله آن می‌توان به خیمه خورشید، قدم قدم تا بهشت، آجر به آجر و «ادو» اشاره کرد که هر کدام از اینها داستان خاص و غنی خود را دارند.

مستند خیمه خورشید روایتی از ساخت و نصب ضریح خیمه گاه حضرت زینب (س) در کربلا بود که کار ساخت این ضریح تماماً با نذورات مردم کرمانشاه در مسجد معتضدی این شهر به مدت یک سال طول کشید و گروه مستندساز ما طی این مدت به فیلمبرداری از مراحل مختلف کار مشغول بود.

دیگر مستند بنام قدم قدم تا بهشت با موضوع خادمان کرمانشاهی در اربعین حسینی (ع) که از شبکه استانی نیز پخش شد و همچنین دیگر اثر در قالب هفت مستند کوتاه با محوریت مواکب کرمانشاهی در مسیر پیاده روی زائران تولید شد.

مستند آجر به آجر نیز روایتی از یک گروه جهادی که مشغول خانه سازی در روستاهای محروم و زلزله زده سرپل ذهاب بود و مستند آخر بنام ادو روایتی از زندگی ساده و معمولی یک جانباز دفاع مقدس است که هیچ‌گونه پرونده جانبازی ندارد و با یک دوچرخه در سطح شهر عدسی می‌فروشد و اکثر مردم این شهر حداقل یک بار در صبحگاهان صدای او را شنیده‌اند.

در عرصه کمیک موشن نیز ۴۰ قسمت با محوریت زندگی شهدای اهل سنت و با هدف وحدت بیشتر بین مذاهب شیعه و سنی تولید شده است.

- در سال گذشته به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی در کرمانشاه معرفی شدید مهمترین مؤلفه‌های این انتخاب را بیان کنید؟

جایزه چهره هنر انقلاب هر ساله به هنرمندانی اعطا می‌شود که یکسری ملاک‌های مشخص داشته باشند و با توجه به رویکرد جوان گرایی مسئولان این عرصه در سال گذشته برگزیده این جایزه شدم. یکی از این ملاک‌ها؛ هنرمند کارهای آموزشی و تربیتی انجام داده باشد که ما سال گذشته دوره «فیلم ساز آینده» با رویکرد افزایش رغبت جوانان و نوجوانان به عرصه هنر خصوصاً فیلم سازی برگزار کردیم و این دوره ادامه دار خواهد بود.

در کنار بحث آموزشی، تولیداتی در عرصه مستند، فیلم کوتاه و انیمیشن از جمله ساخت یک انیمیشن چند قسمتی در محکومیت جنایات اسرائیل داشتیم.

یکی دیگر از ملاک‌ها؛ کار در زمینه اجرایی و ستادی است که به عنوان کارشناس واحد هنرهای تصویری فعالیت‌هایی را داشتم و موفق شدم برای چند نفر از فیلم سازان این استان حمایت‌هایی را جذب کنم و در این راستا چهار مستند ملی و با بودجه ملی با موضوع وقایع و تاریخ شفاهی کرمانشاه قرار است طی سال جاری در این استان تولید شود.

- در خصوص برگزاری دوره فیلم ساز آینده و هدف از برگزاری آن بیشتر توضیح بدهید؟

با مجموعه دوستان هنرمند در این استان یک خلأ در عرصه هنر کرمانشاه خصوصاً بخش فیلم سازی احساس کردیم و آن این بود که فضای هنری نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده و دلیل این احساس هم این بود که در سنوات گذشته هنرمندان توانمندی داشتیم که اکثر آنها به شهرهای بزرگ دیگر از جمله تهران کوچ کرده بودند، بنابراین لازم دیدیم که با کمک مجموعه‌ای از ارگان‌ها و نهادها فضایی را در کرمانشاه ایجاد کنیم که جوان‌ها با علاقه بیشتری به سمت هنر خصوصاً هنر فیلم سازی گرایش پیدا کنند. بنابراین دوره آموزشی برای نوجوانان علاقمند به این عرصه به نام فیلم ساز آینده برگزار کردیم که این دوره آغاز یک فرآیند برای جذب و تربیت علاقمندان به این عرصه خواهد بود.

شروع اولین دوره این کارگاه از تابستان سال گذشته و با جذب ۲۰ هنرجوی نوجوان پسر بود که با یک فراخوان در سطح مدارس استان علاقمندان به این دوره جذب شدند و برای آموزش نیز از اساتید برجسته دعوت شد و همچنان این هنرجوها تحت آموزش قرار دارند.

دلیل طولانی بودن فرآیند این دوره آموزشی نیز به این دلیل است که معتقدیم اگر بخواهیم در زمینه هنر و ایجاد یک فضای هنری کار کنیم باید فرآیند آموزشی مستمر و گام به گام به سمت حرفه‌ای‌تر شدن باشد.

در کنار این کارگاه، دوره آموزشی ویژه دختران نیز به زودی آغاز می‌شود تا همه علاقمندان به این هنر امکان دریافت آموزش را داشته باشند.

در مجموع هدف از برگزاری این دوره‌های آموزشی، شکل‌گیری فرآیند تبدیل شدن یک انسان به یک هنرمند واقعی است.

- در مسیر رشد و توسعه هنر انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه چه موانع و چالش‌هایی وجود دارد؟ و آیا راهی برای برون‌رفت از این موانع دارید؟

اگر بخواهیم یک فضای هنری در هر شهری ایجاد کنیم ابتدا باید به سراغ بزرگان و پیشکسوتان رشته‌های مختلف هنری برویم. در کرمانشاه هنرمندان بسیاری داریم که در بخش‌های مختلف توانمند و حتی در سطح کشوری سرآمد هستند که باید از ظرفیت این افراد بهره بگیریم و در موازات آن عرصه را برای ورود جوانان به دنیای هنر باز کنیم.

در کرمانشاه با خلاءهای هنری زیادی مواجه هستیم که مهمترین آن اندک بودن آثار تولیدی و در مجموع فضای هنری به نوعی خیلی کمرنگ شده است که باعث مهاجرت هنرمندان توانمند این شهر به پایتخت می‌شود.

نکته دیگر این است که لازم است نهادهای مختلف از این هنرمندان بومی خصوصاً جوان‌ترها حمایت کنند چرا که اگر اقتصاد هنرمند تأمین نشود هنرمند دلسرد و سرخورده وارد حیطه کاری غیر از هنر می‌شود. البته باید گفت بسیاری از هنرها قابلیت تبدیل شدن به یک اقتصاد خوب و درآمدزا را دارند.

در زمینه‌های مختلف هنر جوانان توانمند و با پتانسیل بالایی داریم که توانایی تبدیل شدن به یک هنرمند سرآمد را دارند این جوانان با بودجه شخصی اثراتی هم تولید و خلق کرده‌اند اما حمایت لازم و اعتمادی که باید از سمت نهادها خصوصاً نهادهای فرهنگی به این جوانان باشد وجود ندارد. اگر این حمایت و اعتماد شکل بگیرد و بپذیریم در زمینه تولید آثار هنری قدری کمرنگ شده‌ایم به تدریج طی سال‌های پیش رو شاهد رونق گرفتن جریانی از تولیدات غنی و با محتوا در کرمانشاه خواهیم بود.

دیگر چالشی که هنر کرمانشاه با آن روبرو است پایین بودن سطح آموزش در این استان است در برخی از شهرستان‌های کرمانشاه هیچ دوره آموزشی و توانمندسازی برگزار نمی‌شود و علاقمندان به یادگیری هنر مجبور به رفتن به مرکز استان و یا حتی تهران هستند.

در کنار بحث آموزش، متأسفانه بحث عدم تجهیزات و امکانات مورد نیاز برخی از این هنرها خصوصاً در بخش سینمایی مطرح است که موجب می‌شود هنرمندان در ساخت و تولید آثارشان موفقیت‌های کمتری کسب کنند در نتیجه تنوع آثار پایین می‌آید و تولید موضوعات و آثار هنری محدودتر خواهد شد.

راهکار برون‌رفت از این موانع و خلاءها جذب و آموزش علاقمندان به رشته‌های مختلف هنری و حمایت از هنرمندان و مسیر کردن امکانات لازم جهت بالا بردن آثار تولیدی است که در این صورت هرچه کمیت آثار بالا برود طبیعتاً رقابت برای تولید آثار غنی و با کیفیت بیشتر می‌شود.

در این زمینه نهادهایی از جمله استانداری، ارشاد، تبلیغات، اوقاف و حوزه هنری می‌توانند با انجام کارهای ساده و به ظاهر کوچک هنرمندان بزرگی را پرورش و به جامعه معرفی کنند که نمونه این اقدامات می‌توان به برگزاری جشنواره‌ای مختلفی هنری اشاره کرد.

آخرین جشنواره هنری در زمینه فیلم سازی در استان کرمانشاه به سال ۱۳۹۶-۱۳۹۵ بر می‌گردد که طبیعتاً با این شرایط رغبتی برای ساخت فیلم وجود نخواهد داشت.

دیگر راهکار می‌توان به اضافه کردن هنرهای مختلف به رشته‌های دانشگاهی، ایجاد هنرستان‌های بیشتر در عرصه هنر، ترغیب نوجوانان به سمت هنر، تأمین اقتصاد هنرمندان و… اشاره کرد.

- آیا در جریان هنر انقلاب توانسته‌ایم استعدادهای جوان این استان را در عرصه فیلم سازی کشف و پرورش دهیم و تولیدات هنری فاخر و تأثیر گذار داشته باشیم؟

هر ۲ سال یک بار یک جشنواره ملی به نام «جشنواره فیلم کوتاه ۱۰۰» در کشور برگزار می‌شود که حتی آثاری از چند کشور خارجی نیز به دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌شود و شانس فقط پذیرش آثار در این جشنواره زیر هشت درصد است. تا پیش از دوره قبل که در زمستان سال ۱۴۰۱ برگزار شد تنها یک اثر از کرمانشاه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود اما در دوره قبل موفق به ارسال پنج اثر از فیلم سازان کرمانشاهی شدیم که از این تعداد ۲ اثر حائز شرکت در جشنواره شد و همین نیز به دلیل اهمیت این جشنواره برای ما موفقیت خوبی محسوب می‌شود. در جشنواره امسال نیز سعی داریم ۱۰ فیلم کوتاه را ارسال کنیم.

- کلام آخر شما به عنوان هنرمند جوان کرمانشاهی چیست؟

کرمانشاه پیشینه ادبی و هنری بسیار غنی دارد که می‌تواند مرکزیت یک اتفاق هنری را رقم بزند و این اتفاق منجر به جریان تولید آثار فاخر هنری شود اتفاقی که در سال‌های اخیر در این استان کمرنگ شده است. باید با ایجاد بسترهای لازم و جذب جوانان دغدغه‌مند و علاقمند به هنر و با حمایت از آنها عرصه را برای رشد و شکوفایی هنر این استان فراهم کنیم.

کد خبر 6132120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha