۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۳۰

شامگاه ۲۰ خرداد در شبکه یک؛

قرعه‌کشی برنامه‌های انتخاباتی چطوربود/بامادر شهید محترم‌تر باشیم

قرعه‌کشی برنامه‌های انتخاباتی چطوربود/بامادر شهید محترم‌تر باشیم

آیین قرعه کشی برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری که شب گذشته برگزار شد با حواشی‌ای در فضای مجازی مواجه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین قرعه کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری شب گذشته ۲۰ خرداد در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار و به شکل زنده از شبکه یک سیما پخش شد. این آئین که قرار بود بعد از خبر ساعت ۲۱ روی آنتن برود با تأخیر به پخش رسید.

شروع آئین با آیاتی از قرآن مجید همراه بود و بعد از آن مجید یراقبافان که اجرای برنامه را بر عهده داشت مخاطبان را به صحن حرم مطهر امام رضا (ع) هدایت کرد تا طلیعه این آئین با صلوات خاصه امام رضا (ع) انجام شود.

سپس پیمان جبلی در مقابل جایگاه و دوربین حاضر شد تا مراسم به صورت رسمی پیش برود. برای این آئین بخش‌های مختلفی پیش بینی شده بود که باعث شد برنامه بیش از حد معمول طولانی شود. بخش‌هایی که می‌توانست از کنداکتور برنامه حذف شود یا حداقل به شکل کوتاه‌تری برگزار شود مثل سرود جمعی از نوجوانان و یا آیتم‌هایی که هر یک بر طولانی شدن مراسم اضافه کرد.

در این آئین نمایندگان و مشاوران نامزدهای ریاست جمهوری حضور داشتند و در کنار آنها برخی از هنرمندان و خانواده‌های شهدا نیز حاضر شدند. حجت الله ایوبی، محمود رضوی، بیژن نوباوه، حسن شمشادی از جمله چهره‌های فرهنگی و هنری حاضر در مراسم بودند.

در بخشی از این مراسم سخنان مادر شهید مهدی زین الدین شنیده و دیده شد. بخشی که با پخش آن واکنش‌هایی هم در فضای مجازی به همراه داشت. نکته قابل تأمل این بخش سوال‌هایی بود که از مادر بزرگوار شهید زین الدین پرسیده می‌شد و گویی تلاش داشت آنچه را که از جواب مورد هدف است در کلام این مادر بزرگوار قرار دهد.

پرسشگر در اولین سوال با قطع سخنان مادر شهید زین الدین از او می پرسد «الان بخواهید رای دهید ملاک شما برای انتخاب شخص چیست؟ برچه اساسی انتخاب می‌کنید؟» و بعد که مادر شهید می‌خواهد پاسخ دهد، او اینگونه پرسشش را ادامه می‌دهد که «به کسی رای می‌دهید که …» تا ادامه اش را مادر شهید بگوید.

عجیب‌تر اینکه پرسشگر در بخش پایانی جواب را به گونه‌ای مستقیم و دیکته وار به مادر شهید زین الدین می‌گوید و همه اینها روی آنتن زنده به گونه‌ای مطرح می‌شود که شان مادر بزرگوار شهید زین الدین را زیر سوال می‌برد.

در ادامه پرسشگر اینگونه عنوان می‌کند که ««یک اشاره کوچکی هم به این بکنید که برای این پست و منصب‌های جمهوری اسلامی خون‌های زیادی ریخته شده است. شهدای زیادی فدا شده اند.» و بعد سخنش را اینگونه بیان می‌کند که «یک اشاره بکنید دیگر تمام …»

این حضور کوتاه مادر شهید زین الدین اگرچه شاید به ۵ دقیقه هم نرسید اما در همان زمان کوتاه هم شیوه سوال و جواب به گونه‌ای بود که نه تنها بازتاب مثبتی نداشت بلکه برخورنده هم برداشت شد.

در حداقلی‌ترین واکنش می‌توان گفت نوعی بدسلیقگی در این بخش رخ داد که اگرچه قرار بود با دعوت از یک مادر شهید روی برخی مبانی اخلاقی برای انتخاب شخص اصلح تاکید شود اما با ورودهای نا به جای پرسشگر بیشتر به نظر رسید که مفهوم و کلام به این مادر بزرگوار دیکته شده است. کاش در این گفت‌گو با مادر شهید محترمانه‌تر برخورد می‌شد.

شاید بهتر بود اجازه می‌دادند تا این مادر شهید با بیان و ادبیات و لحن خود صحبت می‌کرد تا هیچ شائبه‌ای از دخالت شخص سومی در صحبت‌های او نباشد. ممکن است سوالات شخص پشت دوربین در راستای حمایت از یک نامزد یا تاکید بر ویژگی‌های نامزد خاصی هم نباشد اما به راحتی می‌تواند اعتبار تلویزیون را در مقابل مخاطب زیر سوال ببرد.

کد خبر 6132225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha