۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۰۱

معاون محیط زیست طبیعی استان مرکزی خبر داد؛

افزایش ۱۰ درصدی جمعیت حیات وحش درمناطق تحت مدیریت محیط زیست مرکزی

افزایش ۱۰ درصدی جمعیت حیات وحش درمناطق تحت مدیریت محیط زیست مرکزی

اراک-معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان مرکزی گفت : جمعیت حیات وحش شاخص استان در مقایسه با سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، زهره موسوی اظهار کرد: ایجاد مرکز قرنطینه و بازپروری پرندگان شکاری در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اعتباری بالغ بر ۳,۰۰۰ میلیون ریال اجرایی شده و پس از بازدید و بررسی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان واحد نمونه کشوری انتخاب شد.

وی ادامه داد: برنامه نظارت بر حیات وحش با هدف پیگیری، کنترل و مهار بیماری‌های واگیردار در حیات وحش در سال گذشته با حساسیت ویژه ای اجرایی شد و با همکاری اداره کل دامپزشکی استان، کلیه دام‌های اهلی سبک و سنگین حاشیه و داخل مناطق واکسینه شد.

موسوی گفت: همچنین بازدیدهای مشترک کارشناسان محیط زیست استان و کارشناسان اداره کل دامپزشکی از زیستگاه‌های طبیعی استان با هدف پایش بیماری‌هایی از قبیل طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به صورت مستمر و مرتب انجام شد که در این راستا مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان تنها بعد از کشف ۲ لاشه از پرندگان مهاجر، قابل توجه است.

موسوی گفت: سرشماری گونه‌های حیات وحش در سال قبل شامل سرشماری پستانداران شاخص و سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی طبق برنامه زمان بندی اجرایی شده است.

وی از از افزایش جمعیت حیات وحش استان خبر داد و گفت: جمعیت پستانداران شاخص استان با افزایش ۱۰ درصد همراه بوده و سرشماری پرندگان آبزی و کنار آب زی نیز با افزایش ۹ درصد تعداد گونه‌های مشاهده و ثبت شده همراه بود که این نشانگر وضعیت مطلوب زیستگاه‌های طبیعی استان مرکزی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان مرکزی بیان کرد: صدور پروانه بهره برداری باغ وحش اراک پس از ۳۰ سال از دیگر اقدامات شاخص حوزه حیات وحش در سال گذشته بوده که این مهم پس از جلسات متعدد استانی و ملی و با همراهی مجموعه قضائی استان و پس از صدور پروانه بهداشتی توسط اداره کل انجام و با پایش و نظارت تیم کارشناسی استان، امید است در آینده‌ای نزدیک باغ وحش اراک به مجموعه شاخص کشوری تبدیل شود.

موسوی افزود: تیمار و رهاسازی گونه‌های حیات وحش آسیب دیده از دیگر فعالیت‌های یک سال اخیر بود به نحوی که بیش از ۱۵۰ گونه از حیات وحش پس از تغذیه اصولی و تیمار به زیستگاه طبیعی بازگشتند که از جمله گونه‌های مورد تیمار شده می‌توان به بحری و بالابان، دال سیاه، عقاب طلایی، عقاب صحرایی، عقاب شاهی، سارگپه، دلیجه اشاره کرد.

وی رسیدگی به شکایات مردمی بابت ایجاد خسارت به مزارع کشاورزی توسط گونه‌های آسیب رسان از جمله خوک وحشی، با دستور رسیدگی خارج از برنامه زمان بندی، در اولویت کاری استان بود که در نهایت بیش از ۶۰ مجوز میرشکاری و پروانه شکار ویژه صادر شد و کشاورزان مورد حمایت قرار گرفتند.

موسوی از اقدام اداره کل در زمینه برخورد با قاچاقچیان گونه‌های حیات وحش، برخورد با پرورش دهندگان و دارندگان گونه‌های غیر بومی و مهاجم از جمله تیلاپیا و حلزون غول پیکر آفریقایی تهیه نقشه پراکنش پستانداران شاخص استان از جمله آهو قوچ و میش کل و بز پلنگ گربه وحشی گربه جنگلی سیاهگوش، نظارت بر مراکز نگهداری فعال در شهرستان‌های محلات و زرندیه،. ثبت زادآوری پرندگان در تالاب میقان، نظارت بر لانه پرندگان شکاری استان، بررسی وضعیت زیستگاه‌های گونه‌های وحشی از جمله خفاش گرگ کفتار بالابان در سطح استان خبر داد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان مرکزی گفت: موزه حیات وحش و تنوع زیستی اداره کل حفاظ محیط زیست استان که در سال ۱۳۷۸ تأسیس شده و حدود ۱۳۰۰ نمونه تاکسیدرمی شده پستاندار،. پرنده، ماهی، دوزیست، خزنده و بی مهره در آن وجود دارد که با توجه افزایش تعداد نمونه و غنی سازی موزه در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۰۰ نمونه بی مهره توسط دکتر چهره به این مجموعه اهدا و اضافه شده و سالانه پذیرای ۳۰۰۰ بازدید کننده است.

کد خبر 6132515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha