۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۵۵

آیین‌نامه کمیته تغییراقلیم وزارت جهادکشاورزی به‌زودی ابلاغ می‌شود

آیین‌نامه کمیته تغییراقلیم وزارت جهادکشاورزی به‌زودی ابلاغ می‌شود

آیین‌نامه داخلی کمیته تغییر اقلیم وزارت جهاد کشاورزی در آینده نزدیک به لحاظ فنی، تخصصی و حقوقی نهایی و به تمام بخش‌های تخصصی و استان‌های کشور ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نخستین نشست کمیته تغییر اقلیم وزارت جهاد کشاورزی، آئین‌نامه داخلی این کمیته توسط زیر بخش‌ها و دفاتر تخصصی بررسی و نقطه نظراتی برای تکمیل آن ارائه شد.

مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی، هدف از برگزاری این نشست را بررسی و تکمیل آئین‌نامه داخلی کمیته تغییر اقلیم عنوان کرد.

ابوالفضل رئوفی با بیان اینکه این آئین‌نامه توسط دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی تهیه و تدوین شده است، اظهار کرد: از پیشنهادها و رهنمودهای دفاتر مستقل و معاونت‌های تخصصی وزارتخانه در اصلاح و تکمیل این آئین‌نامه استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: این آئین‌نامه دارای ۱۳ ماده و چند تبصره است و در دو مرحله برای تمام بخش‌های تخصصی ارسال شده و نقطه نظرات را دریافت کرده‌ایم و در این نشست نیز تلاش می‌کنیم ضمن هم‌اندیشی، نقطه نظرات جدید را بگیریم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر بخواهیم نقشه راه برای مقوله تغییر اقلیم تعریف کنیم، ابتدا باید با توجه به اهداف تاب‌آوری و سازگاری بخش در مقوله امنیت غذایی، ببینیم در فاز توصیف، کجای مسیر هستیم و وزارت جهاد کشاورزی چه اقداماتی را تاکنون برای سازگاری و تاب‌آوری در برابر تغییر اقلیم انجام داده است.

وی تصریح کرد: این اقدامات پس از رصد و پایش و بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها تمام زیربخش‌ها باید بروز رسانی، به عدد و آمار تبدیل و به عنوان نقشه راه در تمام زیربخش‌های تخصصی در مباحث فنی و تخصصی، علمی و پژوهشی، آموزشی و ترویجی و … برنامه‌ریزی شود.

رئوفی با اظهار به اینکه معضلات زیست محیطی و تغییر اقلیم در جهان رو به افزایش گذاشته و آثار آن با ظهور مشکلاتی همچون خشکسالی‌ها، سیل، فرسایش زمین، کاهش بارش و سرمازدگی برای کشورها مشهود شده است، گفت: در گزارش ارزیابی ششم هیأت بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC) در سال ۲۰۲۲ مداخله انسان در تغییر اقلیم و گرمایش جهانی تقریباً ۱۰۰ درصد قطعی اعلام شده است.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم و گرمایش کره زمین به علت انباشت اقداماتی است که به طور عمده کشورهای توسعه یافته پس از انقلاب صنعتی انجام داده‌اند و حال که به مرحله تثبیت رسیده‌اند از سایر کشورها می‌خواهند با رویکرد الزام‌آور آنها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و گرمای زمین، همراهی کنند.

مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی اذعان کرد: با رویکرد کشورهای توسعه یافته که سهم زیادی در تولید گازهای گلخانه‌ای دارند، کشورهای در حال توسعه مانند ایران به علت اتکا به منابع سوخت فسیلی، برای مقابله و سازگاری با پدیده تغییر اقلیم، در مسیر توسعه دچار چالش خواهند شد.

وی گفت: بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی، ذاتاً دارای ریسک بالا است، زیرا با موجودات زنده، آفات و بیماری‌ها و … سروکار دارد و عوامل محیطی بر آن تأثیر می‌گذارد ضمن آنکه تغییرات اقلیمی هم مزید بر علت شده است.

رئوفی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم دارای جنبه‌های بین‌المللی، منطقه‌ای، ملی و محلی است، اظهار کرد: در تمام این موارد باید راهکار، راهبرد و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای دفاع از منافع ملی و دیپلماسی گفتمان و مذاکره در چارچوب اهداف مورد نظر داشته باشیم.

کد خبر 6132579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha