۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۲۳:۵۹

رییس حفاظت محیط زیست گناوه:

منطقه شکار ممنوع شمال استان بوشهر در شهرستان گناوه ایجاد می‌شود

منطقه شکار ممنوع شمال استان بوشهر در شهرستان گناوه ایجاد می‌شود

گناوه - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه گفت: طرح ایجاد منطقه شکار ممنوع شمال استان در شهرستان گناوه در دست اقدام است که به زودی نهایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کامبیز عبدالهی عصر دوشنبه در نشست با خبرنگاران شهرستان گناوه به مناسبت هفته محیط زیست با گرامیداشت این هفته و تسلیت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه، اظهار داشت: هر سال از ۱۶ تا ۲۲ خرداد ماه به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است که شعار امسال این هفته «سهم من در تداوم حیات» تعیین شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه گفت: نامگذاری مناسبت‌هایی مانند هفته محیط زیست، به منظور آگاه سازی و حساس کردن هر چه بیشتر جامعه و عموم مردم نسبت به مسائل محیط زیستی و تلاش برای حفاظت از موهبت‌های خدادادی در طبیعت ضمن بهره برداری مناسب از این موهبت‌ها است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های متنوعی بر اساس روزشمار این هفته و متناسب با موضوع آن از سوی سازمان و ادارات محیط زیست اجرا می‌شود، افزود: امسال به مناسبت هفته محیط زیست در شهرستان گناوه برنامه‌های متنوعی از سوی این اداره تدارک دیده شده که برگزاری کارگروه پسماند، برگزاری مسابقه بین کودکان و نوجوانان پیرامون اهمیت جنگل‌های حرا، نشست با دوستداران محیط زیست، سفر یکی از سفیران محیط زیست شهرستان با دوچرخه به دور کشور، پایش صنایع و مرکز معاینه فنی خودروها، برگزاری نشست با دوستداران محیط زیست در روستای چهار روستایی، دیدار فرماندار با کارکنان اداره و بازدید از آزمایشگاه و قول مساعد در پیگیری مسائل و مشکلات، نشست با رسانه‌ها و دیدار با قضات دادگستری مرتبط با پرونده‌های محیط زیست با حضور رئیس دادگستری و دادستان از مهمترین این برنامه‌ها است.

وی با اشاره به مهمترین فعالیت‌های اداره محیط زیست شهرستان گناوه یادآور شد: در راستای اهداف سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت‌های این اداره نیز در حال انجام است که تشکیل کارگروه‌های پسماند، شناسایی صنایع آلاینده در سطح شهرستان، پایش صنایع خدماتی و تولیدی، بررسی و شناسایی شنا گاه‌های سالم و ناسالم، پایش تصفیه خانه و نظارت بر دفع اصولی زباله‌های بیمارستان‌ها، نظارت بر تصفیه خانه‌های بیمارستان‌های گناوه و تشکیل کارگروه‌های مختلف از مهمترین موارد فعالیت‌ها است.

صدور ۵۰ مجوز استقرار و ۲۰ مجوز بهره برداری صنایع

عبدالهی اضافه کرد: صدور مجوزهای استقرار و ارائه نظرات کارشناسی در مرحله بهره برداری از صنایع از فعالیت‌های مهم اداره حفاظت محیط زیست است که طی سال گذشته در شهرستان گناوه ۵۰ مجوز استقرار و ۲۰ مجوز بهره برداری صنایع با نظر کارشناسان این اداره صادر شده است.

وی بیان کرد: صنایع آلاینده شهرستان بر حسب آلودگی، آب، هوا یا خاک در هر ۴ فصل و هر فصل یک بار مشخص و اسامی آنها به اداره کل حفاظت محیط زیست استان معرفی می‌شوند که در مرکز استان با تشکیل کارگروه صنایع آلاینده، تعیین نهایی صنایع آلاینده و اعلام جرایم و موارد قانونی بررسی می‌شود.

عبدالهی گفت: اداره محیط زیست شهرستان بر اساس وظایف خود تا زمانی که این صنایع آلاینده به استانداردهای موردنظر محیط زیستی نرسیده باشند پیگیری‌های لازم را انجام و این صنایع را به عنوان صنعت آلاینده محسوب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان این اداره به طور مستمر از واحدهای آلاینده بازدید می‌کنند و صاحبان صنایع باید در مدت تعیین شده رفع آلودگی در قسمت مربوطه را به محیط زیست اعلام کنند که پس از نمونه گیری و آزمایش‌های مجدد در صورتی که به شرایط استاندارد رسیده باشند برای فصل بعد از لیست صنایع آلاینده خارج می‌شوند و اگر اقدامی برای رفع آلایندگی نکنند باز هم جز صنایع آلاینده محسوب شده و با تذکر، اخطار و جریمه مواجه می‌شوند.

وی گفت: از سوی دیگر در صورتی که صنایعی در سطح شهرستان همه پارامترها و استاندارهای مورد نظر محیط زیست را رعایت کند به عنوان صنعت سبز معرفی خواهد شد.

منطقه شکار ممنوع شمال استان بوشهر در شهرستان گناوه ایجاد می‌شود

پیگیری مشکلات سایت پسماند

وی با اشاره به وضعیت سایت دفن پسماند شهر گناوه گفت: با توجه به اهمیت ساماندهی سایت پسماند گناوه، نشست‌های این کارگروه به صورت مستمر برگزار شد که در نتیجه تعاملات و برنامه ریزی های انجام شده، طرح جامع مدیریت پسماند توسط شهرداری گناوه و معاونت اجرایی و مشاور محیط زیست شهردار گناوه، ارائه و مورد تأیید قرار گرفت و در حال حاضر در مراحل پایانی برای تعیین بودجه و پیمانکار قرار دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه بیان کرد: با اجرای طرح جامع مدیریت پسماند، سایت پسماند استاندارد بر اساس پارامترهای محیط زیستی در گناوه ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به نظارت و پلمب مراکز غیر مجاز جمع آوری ضایعات در سطح شهرستان گفت: حکم پلمب این مراکز از سوی اداره محیط زیست اخذ و تا کنون حدود ۱۵ مرکز غیرمجاز پلمب شده و سایر موارد نیز توسط شهرداری گناوه و کارشناسان محیط زیست برای معرفی این واحدها به مراکز قانونی در حال پیگیری هستند.

پایش شنا گاه‌ها

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه گفت: هر ماه حداقل یک بار، از عمق نیم و یک و نیم متری آب شناگاه ها در ساحل گناوه توسط کارشناسان محیط زیست شهرستان نمونه برداری می‌شود و در آزمایشگاه این اداره مورد پایش قرار می‌گیرند.

وی افزود: بر اساس نتیجه آزمایش‌ها با شهرداری گناوه مکاتبه می‌شود تا با نصب پرچم‌های آبی (محدوده سالم) و پرچم‌های زرد (محدوده ناسالم) به مردم اطلاع رسانی شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه گفت: همشهریان و مسافرانی که قصد شنا کردن و استفاده از ساحل را دارند از حضور در نقاط آلوده شده که با پرچم‌های زرد (محدوده ناسالم) مشخص شده‌اند پرهیز کنند.

وی پیرامون اقدامات این اداره در راستای تکمیل شبکه فاضلاب شهرستان به عنوان یکی از معضلات گفت: پیگیری‌هایی در راستای همکاری با اداره آبفا انجام شده است که در سال گذشته بخشی از طرح فاضلاب گناوه تکمیل شده و امسال نیز این کار ادامه دارد.

وی با اشاره به مشکل تصفیه خانه فاضلاب گناوه گفت: بارها این موضوع توسط اداره حفاظت محیط زیست مطرح و از طریق قانونی پیگیری شده است.

عبدالهی گفت: این اداره پیشنهاد افزایش حوضچه‌های جمع آوری آب‌های فاضلاب را داده تا بتوان با گسترش این حوضچه‌ها حجم فاضلاب سرازیر شده به تصفیه خانه را کنترل و اقدامات لازم بر این آب‌ها انجام شود.

منطقه شکار ممنوع شمال استان بوشهر در شهرستان گناوه ایجاد می‌شود

طرح ایجاد منطقه شکار ممنوع در مراحل نهایی

رئیس اداره حفاظت محیط زیستن گناوه با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده برای ایجاد منطقه شکار ممنوع در شمال استان گفت: مکاتبات مربوط به ایجاد منطقه شکار ممنوع شمال استان در شهرستان گناوه با اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر انجام شد که این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت.

عبدالهی افزود: با حضور کارشناسان مربوطه مناطق مستعد ایجاد این منطقه در شهرستان گناوه مورد بازدید و بررسی قرار گرفت.

وی گفت: بر اساس آخرین پیگیری‌ها طرح ایجاد منطقه شکار ممنوع شمال استان در شهرستان گناوه در دست اقدام است که به زودی نهایی خواهد شد تا بتوان منطقه‌ای را در شهرستان به عنوان «منطقه شکار ممنوع» اعلام کرد.

ایجاد خانه‌های محیط زیست از اقدامات مهم دولت سیزدهم

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه با اشاره به ایجاد خانه‌های محیط زیست اظهار داشت: ایجاد خانه‌های محیط زیستی از اقدامات مهم انجام شده در دولت سیزدهم است که بر اساس ابلاغ رئیس جمهور شهید به سازمان محیط زیست اجرا شد.

وی افزود: این خانه‌های محیط زیستی باعث می‌شود تا مردم و دوستداران محیط زیست هر منطقه در یک محیط مناسب و تعاملی بتوانند با همفکری هم سهمی در حفاظت از محیط زیست خود داشته باشند.

عبدالهی خاطر نشان کرد: سال گذشته در شهرستان گناوه اولین خانه محیط زیست در روستای چهار روستایی افتتاح شد و پیگیری‌های لازم برای ایجاد خانه‌های محیط زیستی در سایر روستاهای متقاضی نیز بر حسب فرآیندهای جدید پیگیری خواهد شد.

وی در زمینه پاکسازی خور گناوه بیان کرد: چندین نشست با حضور دستگاه‌های مرتبط پیرامون این موضوع برگزار شد و با همکاری و اقدامات انجام شده، نسبت به گذشته میزان آلودگی‌ها کاهش چشمگیری یافته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه بیان کرد: بسیاری از زباله‌ها نیز ناشی از الوار باقی مانده از تعمیرات لنج‌ها است که باید همکاری لازم توسط این افراد انجام شود.

وی گفت: در طرح توسعه بندر گناوه محلی برای تعمیر لنج‌ها در نظر گرفته خواهد شد که با اجرای کامل طرح در آینده این مشکل به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

افتتاح مزرعه زیستی گام مؤثر در پایش خاک‌های آلوده نفتی

وی گفت: آلودگی‌های نفتی به خصوص لوله‌های نفتی در دریا از مهمترین مشکلات زیست محیطی است و با توجه به اهمیت این موضوع به منظور پایش خاک‌های آلوده، پیگیری‌ها و مکاتباتی مستمر انجام شد که افتتاح پروژه احیای خاک‌های آلوده نفتی و ایجاد مزرعه زیستی در «گوره» شهرستان گچساران از اقدامات مهم انجام شده در این زمینه در سال گذشته است.

وی گفت: در حال حاضر این مزرعه فعال است و در صورتی که خاک آلوده نفتی در منطقه وجود داشته باشد به این مزرعه برای پالایش منتقل می‌شود که نقش مهمی در احیای خاک‌های آلوده دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه با تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست گفت: رسانه‌ها و خبرنگاران شهرستان گناوه همواره همیار اداره محیط زیست و اثرگذار هستند و انتظار می‌رود که با تداوم این همکاری‌ها بتوان در حفظ محیط زیست شهرستان بیشتر اثرگذار بود و گام‌های مؤثری برداشت.

کد خبر 6132727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha