۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۹

اصول طراحی منو رستوران و فست فود برای افزایش فروش

اصول طراحی منو رستوران و فست فود برای افزایش فروش

شاید برایتان سوال باشد که در زمان طراحی منو چه اصولی را باید رعایت کنیم تا منویی کامل و خوشمزه به مشتری ارائه دهیم؟ تکنیک‌ها و نکات مختلفی وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، آن چه که باعث می‌شود یک رستوران از سایر رقبای خود متمایز شود، منوی غذایی آن است. منوی رستوران نشان‌دهنده هویت، توانایی و مهارت آشپز بوده و با داشتن آیتم‌های منحصربه‌فرد و خوشمزه، مشتریان بیشتری جذب خواهد کرد. پس اگر یک رستوران می‌خواهد موفق باشد، صاحبان و سرمایه‌گذاران باید در زمان طراحی منو رستوران دقت ویژه‌ای به خرج دهند.

شاید برایتان سوال باشد که در زمان طراحی منو چه اصولی را باید رعایت کنیم تا منویی کامل و خوشمزه به مشتری ارائه دهیم؟ تکنیک‌ها و نکات مختلفی وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

هر آن چه که باید درباره طراحی منو رستوران بدانید!

با شناخت اصول طراحی منو رستوران می‌توان منویی جذاب نوشت و نظر مشتری را جلب کرد. بسیاری از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به دلیل نداشتن یک منوی خوب و استاندارد، مشتریان خود را به مرور زمان از دست می‌دهند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، پیشنهاد می‌شود نکات زیر را در نظر داشته باشید. همچنین اگر در مراحل اولیه ایجاد کسب و کار در زمینه فست فود یا رستوران هستید، می‌توانید از مشاوره مجموعه‌های باتجربه برای طراحی منو غذایی، خرید تجهیزات، طراحی دکور و به صورت کلی هزینه راه اندازی رستوران بهره‌مند شوید.

۱. فهرست‌بندی منوی رستوران

می‌توان گفت فهرست اولین و مهم‌ترین بخش در منوی رستوران بوده که باید در زمان نوشتن آن، ظرافت زیادی به خرج دهید. تصور کنید برای میل کردن غذا به رستوران رفته‌اید و گارسون یک فهرست فوق‌العاده طولانی از انواع غذاها را در مقابلتان قرار می‌دهد. طبیعتاً افرادی که به رستوران می‌روند تمایل دارند هر چه سریع‌تر غذای مورد علاقه خود را از منو پیدا کرده و آن را سفارش دهند! پس، طولانی بودن منو، شلوغ بودن، عدم وجود یک دسته‌بندی مناسب و استفاده از فونت و رنگی که جذاب نباشد، تأثیر منفی روی فهرست آیتم‌ها در منو خواهد داشت.

۲. چینش درست آیتم‌ها

نکته بعدی در طراحی منو فست فود و رستوران این است که انواع آیتم‌های غذایی را به درستی در فهرست بچینید. همان طور که گفتیم، دسته‌بندی آیتم‌ها اهمیت دارد. آیتم‌های غذایی را متناسب با این که پیش غذا، غذای اصلی، دسر، نوشیدنی و مخلفات هستند، در جایگاه مناسب خود قرار دهید. علاوه بر این، اگر در رستوران خود غذاهای بین‌المللی نیز سرو می‌کنید، می‌توانید دسته‌بندی غذا را بر اساس ملیت آن‌ها نیز انجام دهید. همچنین، باید به تعداد صفحات منو نیز توجه داشته و مطمئن شوید که یک لیست طولانی که خارج از حوصله مشتری است، سرِ میز او نبرید!

۳. استفاده از منو دیجیتال رستوران

ظاهر منوی رستوران باید متناسب با دکوراسیون رستوران باشد. مثلاً بعضی از رستوران‌ها سبک سنتی داشته و غذاهای سنتی نیز سرو می‌کنند. به چنین رستوران‌هایی طراحی منوی کلاسیک پیشنهاد می‌شود. در مقابل، برخی دیگر سبک مدرن دارند و از طراحی‌های مینیمال و مدرن بهره می‌برند. امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، امکان دیجیتالی کردن منو وجود دارد. منوهای دیجیتالی روشی جدید برای ارائه آیتم‌های غذایی و نوشیدنی‌ها به مشتریان در ایران و سراسر جهان محسوب شده که بازدهی بسیار بالایی برای رستوران‌ها خواهند داشت؛ اما چرا؟

اصول طراحی منو رستوران و فست فود برای افزایش فروش

منو دیجیتال رستورانی تأثیر مطلوبی روی جلوه رستوران شما دارد و باعث می‌شود مجموعه شما از دید مخاطب مدرن‌تر دیده شود. علاوه بر این، امکان اعمال تغییرات در منوهای دیجیتال با صرف هزینه کمتر نیز فراهم است؛ مثلاً اگر بخواهید قیمت یک آیتم را تغییر دهید، می‌توانید این کار را در نسخه دیجیتالی منوی رستوران خود به راحت‌ترین شکل ممکن، بدون پرداخت هزینه اضافی یا تغییر ظاهر منو انجام دهید. پس اگر می‌خواهید هزینه چاپ و تبلیغات کاهش پیدا کند، به سراغ منوی دیجیتالی بروید.

۴. اضافه کردن تصاویر به منوی رستوران

از دیگر اصول طراحی منو رستوران این است که به آیتم‌های منو، تصویر نیز اضافه کنید. اضافه کردن تصاویر جذاب و خلاقانه به منوی رستوران، مشتریان را ترغیب به سفارش دادن و تست کردن آیتم‌های جدید نیز خواهد کرد. در نظر داشته باشید که تصاویر غذاها و نوشیدنی‌ها در عین حال که باید جذابیت داشته باشند، مهم است که دقیقاً آن چه که انتظار می‌رود روی میز سرو شود را نمایش دهند! امکان افزودن تصاویر به منوهای دیجیتالی نیز وجود دارد.

۵. درج قیمت در منوی رستوران

متاسفانه بسیاری از رستوران‌ها در هنگام طراحی منو رستوران به قیمت آیتم‌ها توجه نکرده و آن را درج نخواهند کرد. فراموش نکنید که اکثر افراد در زمان خرید هر محصولی اعم از غذا، پوشاک یا هر چیز دیگری، در کنار کیفیت به قیمت نیز توجه دارند. حتی ممکن است در صورت عدم وجود قیمت از خرید آن محصول پشیمان شوند! بنابراین، توصیه می‌شود در زمان طراحی منو قیمت را نیز در کنار هر آیتم غذایی درج نمایید. اگر منوی شما دیجیتالی است، می‌توانید در بازه‌های زمانی مختلف متناسب با نیاز خود قیمت را به‌روزرسانی کنید.

۶. بهبود خوانایی آیتم‌های منو

برای بهبود خوانایی آیتم‌های منو، باز هم به طراحی منو رستوران دیجیتالی بر می‌گردیم! منوهای دیجیتال یک راهکار عالی و ساده برای دسترسی به آیتم‌های غذایی بدون نیاز به مدیریت منوهای فیزیکی که توسط مشتریان دیگر بارها لمس شده، محسوب می‌شوند. هر مشتری می‌تواند در گوشی خود منوی رستوران را با خوانایی بالا مشاهده نموده و متناسب با سلیقه خود غذای مورد علاقه‌اش را انتخاب کند.

اصول طراحی منو رستوران و فست فود برای افزایش فروش

نکاتی برای بهبود عملکرد رستوران و افزایش اعتبار آن

در کنار توجه به اصول طراحی منو رستوران، اگر به تازگی رستوران خود را راه‌اندازی کرده‌اید و می‌خواهید از سایر رقبا پیشی بگیرید، باید به یک سری نکات توجه کنید. آشپزخانه قلب هر خانه و هر رستوران است و در این موضوع شکی نیست! بنابراین، باید از تجهیزاتی در آن استفاده شود که آشپز بتواند تمامی آیتم‌هایی که در منو آورده‌اید را با درجه کیفی عالی سرو کند. یکی از این تجهیزات مهم هود صنعتی است که در تهویه هوای آشپزخانه تأثیر زیادی دارد. طبیعتاً هیچ کدام از مشتریان تمایل ندارند در هنگام میل کردن غذا با بوی پخت‌وپز آشپزخانه که به دلیل عدم وجود هود در سالن غذاخوری پیچیده احاطه شوند. برای جلوگیری از چنین مشکلی و جلب رضایت مشتریان، پیشنهاد می‌شود از یک هود مناسب و با کیفیت بالا برای آشپزخانه صنعتی استفاده نمایید.

علاوه بر هود، سینک ظرفشویی نیز اهمیت زیادی دارد. آشپزخانه رستوران مدام در حال فعالیت بوده و تعداد ظرف‌هایی که برای شست‌وشو جمع می‌شود، بالاست. به منظور رعایت نکات بهداشتی، پیشنهاد می‌شود از سینک ظرفشویی صنعتی استفاده کنید؛ چرا که این دسته از سینک‌ها معمولاً از جنس استیل تولید می‌شوند و به همین علت دوام و ماندگاری بالایی دارند. علاوه بر این، کارکنان آشپزخانه نیز می‌توانند بسیار راحت‌تر با این سینک کار کنند. نصب سینک صنعتی در رستوران نه تنها روی بهبود بهداشت موثر است، بلکه می‌تواند روی مجموع هزینه‌های آشپزخانه نیز تأثیر بگذارد و موجب صرفه‌جویی شود.

نتیجه‌گیری

طراحی منو رستوران مطابق اصولی که گفته شد، موجب افزایش فروش شما می‌شود. منو نشان‌دهنده هویت رستوران و توانایی مجموعه شما در پخت و سرو انواع غذاها و تهیه انواع نوشیدنی‌هاست؛ پس باید در طراحی و فهرست‌بندی آن دقت داشته باشید. توصیه می‌شود طراحی منوی رستوران خود را به دست یک تیم مجرب بسپارید که در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت می‌کند. مجموعه‌های مختلفی در زمینه راه‌اندازی صفر تا صد رستوران در حال فعالیت هستند. پیشنهاد می‌شود به سراغ مجموعه‌ای بروید که موفق شده در کارنامه فعالیت خود رضایت مشتریان را جلب نماید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6133113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha