۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۱۴

در یک نشست مطرح شد؛

«شقایق سوزان» برگی از زندگی عشایر

«شقایق سوزان» برگی از زندگی عشایر

نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم «شقایق سوزان» اثر هوشنگ شفتی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی موزه سینما، نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم «شقایق سوزان» اثر هوشنگ شفتی از مستندسازان نسل اول سینمای ایران با حضور ارد عطارپور فیلمساز و همایون امامی مستندساز پیشکسوت و پژوهشگر سینما در موزه سینما برگزار شد.

جلسه نقد و بررسی «شقایق سوزان» با تشکر از فیلمخانه ملی ایران که نسخه با کیفیتی را برای نمایش در اختیار موزه سینما قرار داده بود، آغاز شد.

در ادامه عطارپور به برجسته‌شدن قابلیت‌های فنی فیلم در این نسخه اشاره کرد که باعث دیده‌شدن کار شفتی و فیلمبردار اثر، پطروس پالیان شده است.

همایون امامی نیز از موفقیت فیلم «شقایق سوزان» در جشنواره های مختلف از جمله جشنواره برلین سال ۱۹۶۳ اشاره کرد و آن را یکی از اولین موفقیت‌های سینمای مستند در عرصه بین‌المللی دانست و گفت: این موفقیت همراه با موفقیت فیلم‌های «یک آتش» ابراهیم گلستان و «خانه سیاه است» فروغ و «طلوع جدی» احمد فاروقی قاجار توانست فضای مناسبی برای سینمای مستند به فضاهای جدی‌تر بین المللی فراهم کند.

امامی معتقد است که این فیلم علیرغم تصاویر و سکانس های زیبا انسجام لازم را ندارد و پراکنده است.

ارد عطارپور نیز ضمن تاکید بر ارزش ثبتی این اثر و تصاویر زیبای فیلم به توجه فیلمساز به شیوه زیست و ندادن اطلاعات لازم به مخاطب در خط روایی فیلم اشاره کرد و گفت: متن فیلم از وجه بصری فیلم جدا افتاده و متن احساسی و رومانتیک است. بنابراین نمی‌توان آن را یک فیلم مردم نگارانه قلمداد کرد زیرا دچار عدم توجه فیلمساز در بیان جزییات است.

امامی معتقد است که فیلم «شقایق سوزان» در نسخه انگلیسی متن بسیار بهتری نسبت به نسخه فارسی دارد و در این‌باره گفت: هر چقدر متن روایی نسخه فارسی بی ارتباط با کوچ و زندگی مردم آست، متن انگلیسی به این شیوه زندگی اهمیت داده و آن را برجسته کرده است و علت موفقیت فیلم در جشنواره های خارجی هم همین تفاوت در متن فارسی و انگلیسی است.

عطارپور معتقد است علاقه شفتی به ثبت طبیعت ایران در فیلم نمود بارزی دارد تا حدی که موضوع کوچ هم تحت الشعاع این شیفتگی قرار دارد اما در هر حال این فیلم ثبت برگی از شیوه زندگی عشایر بختیاری است که اجرای پرتلاشی داشته است.

همایون امامی در پایان این نشست شفتی را فردی صادق و بااستعداد و از پایه‌گذاران سینمای مستند ایران دانست.

در این نشست افرادی همچون سعید رشتیان، محمد شکیبانیا، فخرالدین سیدی، ارد زند، بابک بهداد حضور داشتند.

کد خبر 6133255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha