۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۴

بازرس شرکت بن یاخته‌های رویان خبر داد؛

راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی در کشور

راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی در کشور

اردبیل- بازرس واحد کنترل کیفی شرکت بن یاخته‌های رویان گفت: پالایشگاه محصولات زایمانی برای نگهداری پنج جزء زایمانی شامل خون بند ناف، بند ناف، پرده های جنینی، مایع جنینی و جفت تشکیل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امین خوش اخلاق صبح چهارشنبه در بازدید از دفتر نماینگی بانک سلول های بنیادی خون بند ناف استان اردبیل اظهار کرد: بعد از تولد نوزاد، پنج جزء زایمانی شامل خون بند ناف، بافت بند ناف، پرده‌های جنینی، مایع جنینی و جفت از رحم خارج و دور ریخته می‌شود، اما امروزه مشخص شده که هر کدام از این ضمائم زایمانی، در صورت فرآوری می‌تواند در حوزه پزشکی و سلامت جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

وی به اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف اشاره و خاطرنشان کرد: خونی که در دوران بارداری مادر، در بندناف و جفت جریان دارد و بعد از تولد دور ریخته می‌شود، منبع غنی از سلول بنیادی به خصوص سلول‌های بنیادی خون‌سازی است که می‌تواند در روند درمان بیماری‌های بدخیمی مانند تالاسمی، انواع سرطان خون، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن و همچنین کم‌خونی مادرزادی که منشاء خونی دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

بازرس واحد کنترل کیفی شرکت بن یاخته‌های رویان با تاکید بر رعایت کلیه دستورالعمل‌ و استانداردهای لازم در زمان جمع‌آوری خون بندناف توسط کلیه خونگیران تصریح کرد: کلیه نمونه‌های خون بندناف جمع‌آوری شده پس از ورود به بانک خون بندناف رویان توسط واحد کنترل کیفی بررسی شده و در صورت اخذ مجوز، وارد آزمایشگاه پردازش می‌شود.

خوش اخلاق افزود: نمونه ابتدا از نظر شاخص‌های حجم و تعداد سلولی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت داشتن شرایط لازم وارد پروسه جداسازی سلولی می‌شود.

وی ادامه داد: در غیر این صورت با اطلاع به خانواده قرارداد فسخ شده و طبق قرارداد هزینه عودت می شود.

بازرس واحد کنترل کیفی شرکت بن یاخته‌های رویان اضافه کرد: بر روی نمونه‌هایی که حداقل شرایط استاندارد را دارند بررسی آزمایشات میکروبی و ویروسی و HLA و فلوسیتومتری انجام شده و نهایتا در شرایط دمایی ١٩٦- درجه سانتیگراد در تانک‌های مخصوص فریز و برای مدت طولانی نگهداری شده و نمونه فریز شده فقط یک بار برای پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خوش اخلاق همچنین از راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بعد از تولد نوزاد، پنج جزء زایمانی شامل خون بند ناف، بافت بند ناف، پرده‌های جنینی، مایع جنینی و جفت از رحم خارج و دور ریخته می‌شود، اما امروزه مشخص شده که هر کدام از این ضمائم زایمانی، در صورت فرآوری می‌تواند در حوزه پزشکی و سلامت جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در مورد ذخیره‌سازی خون بند ناف، آگاه سازی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کسانی است که در آستانه تولد فرزند هستند چرا که فرآیند جداسازی و ذخیره خون بند ناف فقط در زمان زایمان اتفاق می‌افتد، به همه خانواده ها توصیه کرد از فرصت ذخیره سازی خون بند ناف استفاده کنند و آن را نوعی بیمه سلامت بدانند.

افزایش ۳۵ درصدی ذخیره خون بند ناف اردبیل در سال گذشته

بازرس واحد کنترل کیفی شرکت بن یاخته‌های رویان، از افزایش ۳۵ درصدی تعداد نمونه‌های ذخیره شده دفتر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف استان اردبیل در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد.

خوش اخلاق گفت: استان اردبیل در ممیزی صورت گرفته، یکی از دفاتر نمایندگی برتر کشور از نظر بحث کمی و کیفی در گروه خود بوده است.

وی اضافه کرد: نمونه‌های ارسالی این دفتر از کیفیت استانداردی خوبی برخوردار بوده و بیش از ۹۰ درصد آن ها ذخیره‌سازی شده است.

بازرس واحد کنترل کیفی شرکت بن یاخته‌های رویان ادامه داد: کار دفاتر نمایندگی عقد قرارداد، ارائه مشاوره، جمع‌آوری و ارسال نمونه به شرکت بن یاخته‌های رویان بوده و فرآیند جداسازی و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در مرکز تهران انجام می‌شود.

کد خبر 6134237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha