در شبکه ۴ سیما؛

پخش مستند «عشق و تلاش»؛ روایات زرتشتی زاده‌ای که روحانی شد

پخش مستند «عشق و تلاش»؛ روایات زرتشتی زاده‌ای که روحانی شد

مستند «عشق و تلاش» از مجموعه مستندهای آئینه عمر زندگینامه «محمد جواد حجتی کرمانی» نویسنده، محقق و پیشکسوت انقلاب اسلامی پنجشنبه بیست و چهارم خردادماه ساعت ۱۹:۰۰ به روی آنتن شبکه ۴ می‌رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مستند هفدهمین فیلم از مجموعه مستندهای «آئینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی پیش‌روی مخاطبان این شبکه تلویزیونی خواهد بود.

رضا عباسی کارگردان این فیلم با اشاره به گوشه‌ای از زندگی نامه حجتی کرمانی گفت: استاد محمد جواد حجتی کرمانی در سال ۱۳۱۱ شمسی در یکی از محلات قدیمی شهر کرمان و در خانواده‌ای روحانی متولد شد، او نخستین فرزند حجت‌الاسلام حاج میرزا عبدالحسین حجتی کرمانی بود که جدیدالاسلام محسوب می‌شد، استاد خود در فیلم روایت می‌کند که: «من زرتشتی‌زاده هستم. پدرم در سن ۱۲ سالگی مسلمان می‌شود و بعد می‌رود حوزه و روحانی می‌شود. الان پسرعموهای من زرتشتی هستند. کتابی هم درباره روند مسلمان شدن پدرم با عنوان «از آتشکده تا مسجد» نوشتم که خیلی خواندی است.»

عباسی اضافه کرد: استاد حجتی بخش قابل توجهی از عمر خود را در زندان‌های رژیم ستم شاهی گذرانده، اما در این ایام سخت و طاقت‌فرسا نیز از تدریس، تحقیق، ترجمه و نگارش کتاب و مقالات تخصصی فاصله نگرفته است. پس از پیروزی انقلاب، ایشان به عنوان اولین امام جمعه کرمان منصوب شدند. همچنین در سال ۱۳۵۸ به عنوان نماینده مردم کرمان به مجلس خبرگان قانون اساسی و در سال ۱۳۵۹ از طرف مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافتند و در سال ۱۳۶۹ نیز از سوی مردم کرمان به عنوان نماینده در مجلس خبرگان رهبری برگزیده شدند.

کارگردان مستند «عشق و تلاش» تأکید کرد: حجت الاسلام حجتی کرمانی از نویسندگان توانایی است که همواره مسائل روز کشور از جمله مشکلات فرهنگی، اجتماعی و دینی را با بیانی ساده و قلمی شیوا در مطبوعات مختلف از جمله در روزنامه اطلاعات به رشته تحریر درآورده است. از جمله مقالات مطبوعاتی او می‌توان به سلسله مقالاتی با عنوان «همراه با محرمان خلوت انس» اشاره کرد. وی علاوه بر این مقالات، آثار دیگری نیز به صورت کتاب، تألیف یا ترجمه کرده است، که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «جلوه مسیح»، «روابط اجتماعی در اسلام»، «اسرار ثقیفه»، «مرزهای ایدئولوژیک»، «از آتشکده تا مسجد» (این مجموعه را در مورد پدر مرحومشان حاج شیخ عبدالحسین حجتی کرمانی و موضوع گرویدن‌ایشان از آئین زرتشتی به اسلام و تشیع به رشته تحریر درآورده است.)، «حسین ابن علی علیه السلام حماسه تاریخ»، «از خرداد تا خرداد (ارتش بیست میلیونی چه گفت؟)» و ترجمه سه جلد از تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) اشاره کرد.

عباسی در پایان گفت: در این مستند ضمن آنکه مخاطبان شاهد روایت جذاب و شنیدنی استاد حجتی کرمانی از زندگی و سلوک فرهنگی، دینی و اجتماعی‌شان هستند، چهره‌هایی چون عبدالمجید معادیخواه رئیس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، سید محمد اصغری استاد دانشگاه تهران و وزیر سابق دادگستری و اصغر قریشی از اعضای حزب ملل اسلامی نیز گفتارهایی شنیدنی درباره این عالم و محقق فرزانه بیان کرده‌اند.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰پ خش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرارمی‌شود.

کد خبر 6134478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha