۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۸

مروری بر معرفی هنرمندان تراز انقلاب؛

معرفی برترین‌های «تجلی شیدایی» در گیلان

معرفی برترین‌های «تجلی شیدایی» در گیلان

رشت – معرفی هنرمندان در تراز انقلاب که در طول این سال ها مغفول مانده با رویداد «تجلی شیدایی» جانی دوباره گرفته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: هنر و انقلاب اسلامی در ادبیات لغوی کلماتی در هم تنیده و منبسط بوده و در کنار هم معنا پیدا می‌کنند و همدیگر را در دریای واژه‌ها و کلمات می‌بلعند.

انقلاب اسلامی یک نوع هنر بود که از سوی امام خمینی (ره) پایه گذاری شد و شهدا، مردم ولایی و خادمین دلسوز و انقلابی هم بازیگران و یاریگران این هنرِ ماندگار به شمار می‌روند که با گذشت ۴۵ سال از عمر با برکت انقلاب همچنان در این صحنه حساس جدال نابرابر حق و باطل، نقش آفرینی می‌کنند.

معرفی برترین‌های «تجلی شیدایی» در گیلان

سنگینی کفه ترازوی رویش‌های هنر انقلاب

جدا از دنیای واژه‌ها و کلمات، در واقعیت داستان و انگاره‌های واقعی هم «هنر و انقلاب اسلامی» دو بال پرواز برای هم هستند و حذف هر کدام از بال‌ها، سقوط دیگری را به همراه دارد. اگر به دورنمای هنر انقلاب اسلامی به صورت نزدیک و برجسته شده نگاه کنید خواهی دید که در این بخش دارای ریزش‌ها و رویش‌های فراوان بوده‌ایم،

بروز و نمود آثار فاخر و ارزشمند در بخش‌های مختلف هنری با محوریت انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که کفه ترازوی رویش‌های هنر انقلاب اسلامی بر ریزش‌ها سنگینی می‌کند.

«هنر» در دنیای فرادای خود اغلب مورد بی مهری فراوان قرار گرفته و این بی مهری‌ها گاهاً به مرز خروج تدریجی هنرمندان از عرصه فعالیت‌های هنری شده است، اما پیوست انقلاب اسلامی به هنر هویت، ماهیت و قدرت بخشید این قدرت را می‌توان از محتوا خورانی انقلاب اسلامی در سر فصل‌های مختلف به هنر جست و جو کرد.

هنر انقلاب اسلامی جدا از همه مؤلفه‌های مشترک و اثرگذاری که دارد، اما نگاه تبیینی و بصیرت در این دو (هنر و انقلاب) به قدری برجسته و نمایان است که به راستی می‌توان به آنها لقب سردمداران «جهاد تبیین» داد.

نخستین جشن سالانه هنر انقلاب اسلامی با هدف تجلیل و تکریم از برترین‌های این حوزه در حالی در گیلان و رشت برگزار شد که مورد استقبال هنرمندان در تراز انقلاب قرار گرفت و استمرار این گونه برنامه‌ها از سوی هنرمندان و فعالین هنر پیشنهاد شد.

خانه ابریشمی رشت (ساختمان بنیاد نخبگان) در حالی میزبان جمعی از هنرمندان و فعالین هنر انقلاب اسلامی در گیلان بود که نام «حوزه هنری استان گیلان» به عنوان محور و پایه گذار اصلی این رویداد اثرگذار به چشم می‌خورد، نهاد فرهنگی که در طول این سال‌ها به پاتوق گرم و صمیمی برای فعالان هنری استان تبدیل شده و از دل آن رویش‌های فراوانی در بخش‌های مختلف پدید آمدند.

معرفی برترین‌های «تجلی شیدایی» در گیلان

اثربخشی گیلان در هنر انقلاب اسلامی

«سید رسول منفرد» رئیس حوزه هنری گیلان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری جشن سالانه هنر انقلاب اسلامی استان، این رویداد را فرصت مناسبی برای قدر شناسی از فعالین هنر انقلاب اسلامی در گیلان برشمرد و اظهار کرد: هنر انقلاب اسلامی در ایران پدیده نوظهور یا یک نهال نحیف نیست بلکه درخت تنومند دارای پیشینه، صلابت و اصالت است که باید روز به روز تنومندتر و استوار تر باشد.

وی با اشاره به چهره‌های شاخص هنر انقلاب اسلامی در گیلان، این استان را دیار هنرمندان متعهد و انقلابی معرفی کرد و افزود: افتخار داریم که هنرمندانی نظیر احمد علی راغب، مرحوم گل آقا، مرحوم بهمن صالحی در این استان زیسته‌اند؛ چهره‌هایی که قله‌های افتخار هنر انقلاب اسلامی در کشور را فتح کردند.

رئیس حوزه هنری استان گیلان هدف از برگزاری جشن سالانه هنر انقلاب اسلامی را تکریم و معرفی هنر و هنرمندان انقلاب اسلامی در گیلان برشمرد و بیان کرد: هنر انقلاب اسلامی از خود انقلاب سرچشمه می‌گیرد و لذا پیوند عمیقی بین این دو برقرار است.

منفرد با بیان اینکه زیر و بم گیلان با هنر انقلاب اسلامی پیوند خورده است، گفت: گیلان جغرافیایی است که از دل جنگل‌هایش میرزا قیام کرده و رد پایش هنوز در گیلان وجود دارد، لذا چنین اقلیمی در تاریخ همیشه پایگاه سلحشوری و حقیقت‌جویی بوده است.

وی با بیان اینکه گیلان با ظرفیت‌های موجود همواره برای هنر انقلاب اسلامی انرژی بخش است، افزود: رویش‌ها و خیزش‌های هنر انقلاب اسلامی در گیلان فضای امیدبخشی را در این حوزه خلق کرده که نشان از بالندگی و پویایی هنر انقلاب اسلامی در این استان زرخیز و زر پرور است.

معرفی برترین‌های «تجلی شیدایی» در گیلان

و اما «اسفندیار برزگر» به دلیل موفقیت در ارائه اولین بازسازی تصویری چهره جمعی از مفاخر هویت ساز گیلان، «مهدی رمضان نژاد» به‌دلیل حضور هنرمندانه و خلق آثار گیرا در مناسبت‌های مذهبی و موقعیت‌های ملی و انقلابی، «محمدعلی امیرگل» به پاس حمایت از نشر کتاب‌های حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و «زهرا اسعد بلند دوست» به پاس تداوم ارائه رمان‌های موفق و نویسندگی اثر باروت خیس مورد توجه هیأت داوران قرار گرفتند.

«رضا نیکوکار» شاعر گیلاتنی به پاس سرایش اشعار و ترانه‌های گیرای آئینی و انقلابی، «سید مهدی بنی هاشمی» به پاس سرایش اشعار آئینی و انقلابی و رسول شریفی» به پاس سرایش اشعار انقلابی و اهتمام در گردآوری و نشر سروده‌های شاعران گیلانی در موضوعات انقلابی مورد تجلیل قرار گرفتند.

«جیران قربانی» بانوی هنرمند گیلانی به پاس سرایش اشعار آئینی و انقلابی و کنش‌گری مؤثر و شرافت‌مندانه نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، «اسحاق مجیدی» به پاس اهتمام در تولید نماهنگ‌ها و مستندهای انقلابی، «محمد جواد جعفری» به پاس اهتمام در راه‌اندازی پویش‌های هنری و جشنواره هنری و «فهمیه ایمانی» به پاس جریان‌سازی در حوزه ترویج کتاب و بنیان‌گذاری رویداد «کتاب بتاب» و محفل «کتاب‌خوانش» نظر هیأت داوران را به خود جلب کردند.

«محمد صادق ابدی خواه» به پاس اهتمام در تولید نماهنگ‌ها و مستندهای انقلابی و «مرتضی عابدپور» به پاس برگزاری نشست‌ها، محافل و رویدادهای مؤثر شعری در استان مورد تجلیل قرار گرفتند.

«محمد صادق باقی زاده» به پاس برگزاری مستمر کارگاه‌های نغمه سرایی آئینی و توانمندسازی و معرفی نسل جدیدی از نوجوانان و جوانان نوحه‌سرای گیلانی در سطح ملی و مدیر گروه راوی گیلان، حامد اشتری (خانم شبرنگ / خانم سلیمانی / خانم مدنی / خانم مشایخ) به پاس توانمندسازی و معرفی چهره‌های جدید در حوزه داستان‌نویسی به سپهر هنری ایران مورد تجلیل قرار گرفتند.

جای خالی «تجلی شیدایی» حس می‌شد

رئیس حوزه هنری گیلان با اشاره به اینکه همایش «تجلی شیدایی» نیاز ضرورت دار جامعه هنری امروز است، گفت: با وجود ظرفیت‌های حوزه هنر انقلاب لازمه‌اش این است که رویدادی نظیر «تجلی شیدایی» اتفاق بیفتد تا دغدغه هنر انقلاب اسلامی را هدایت و حمایت کند.

منفرد از تجلیل از ۴۰ برگزیده هنر انقلاب اسلامی در گیلان خبر داد و اضافه کرد: جلساتی با حضور فرهیختگان جهت بررسی آثار و هنرمندان برگزیده برگزار شد و جمعی ۶ نفره از اعضای داوری حضور یافتند، مهمترین اتفاق رصد آثار و دستاوردها در یک سال اخیر در شاخه‌های موسیقی، نمایش، سینما، سرود، آثار تجسمی، آفرینش‌های ادبی و شعر است.

معرفی برترین‌های «تجلی شیدایی» در گیلان

وی با بیان اینکه آثار رسیده به «تجلی شیدایی» هیأت داوران را شگفت زده کرد، افزود: جشن سالانه هنر انقلاب اسلامی گیلان با هدف تجلیل از هنرمندان برگزیده و کنشگران جریان‌ساز هنر انقلاب اسلامی در بنیاد نخبگان استان واقع در خانه ابریشمی رشت برگزار شد که در این رویداد از ۴۰ هنرمند تقدیر صورت گرفت.

رئیس حوزه هنری گیلان با بیان اینکه «تجلی شیدایی» فرصتی برای شناخت عمیق هنر انقلاب اسلامی در استان و معرفی آثار ارزشمند هنری این حوزه است، گفت: با برگزاری این رویداد می‌توان دستاوردها، خلاءها و چالش‌ها را بررسی کرد و دامنه تولید آثار فاخر در حوزه هنر انقلاب اسلامی را گسترش داد.

برترین‌های رویداد هنری «تجلی شیدایی»

در بخش نمایش، سینمایی و موسیقی؛ «مجید پتکی» به پاس ایفای نقش در فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی حائز رتبه این جشنواره شد و «مرتضی زحمتکش» دیگر هنرمند گیلانی به جهت جریان‌سازی و رونق بخشیدن به جریان نمایش بچه‌های مسجد در گیلان مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین «محمد تجدد» به‌دلیل مداومت در اجرای نمایش میدانی مولای عشق؛ (از رشت تا کربلای معلی) در لیست برترین‌های تجلی شیدایی قرار گرفت.

«مینا حسنی» بانوی هنرمند گیلانی هم به‌خاطر طراحی، تولید و اجرای گسترده نمایش عروسکی مرد مهربان جنگل و اهتمام و توفیق جذب ۱۲ هزار مخاطب در شهرستان‌های گیلان مورد تأیید هیأت داوران جشنواره قرار گرفت.

«بابک زینالی» به‌دلیل تمرکز کمی و کیفی روی تولید و اجرای تئاتر خیابانی با مضامین دینی و انقلابی و همچنین «مهرانه به نهاد» به پاس اهتمام مستمر در ساخت آثار هنری رادیویی و مستند در موضوعات مهم از جمله زن مورد تقدیر قرار گرفتند.

و اما «بهرام نوری» به پاس تولید نمایش‌های رادیویی اقتباسی برای شهدای گیلانی دفاع مقدس، «سید مهدی حقی» به‌دلیل حضور به‌هنگام و مؤثر در کنار زنده‌یاد پروانه معصومی و تولید مستند پیله‌، «محسن حامدی» برای خط‌شکنی در تولید روایت‌های مستند پیرامون شهید میز را کوچک جنگلی و ارائه مجموعه مستند «بی‌پایان» و «ایمان مقدم» به‌خاطر توجه به جایگاه مهم ولی مغفول روحانیت گیلان در حوزه هنر و تولید مستند «سلاله باران» پیرامون شخصیت آیت‌الله سید مجتبی رودباری (رض) نظر هیأت داوران را به خود جلب کردند.

«محمد مجید پور» به پاس گشودن سرفصل جدیدی در روایت تاریخ فرهنگی اجتماعی منطقه و تولید مستند «ماهی‌ها پرواز می‌کنند»، «سید هادی میر عبدالعظیمی» به پاس غبارزدایی از تاریخ فعالیت‌های شهید ابوالحسن کریمی و تولید مستند تلویزیونی دادستان، «احمد طهماسبی» به‌دلیل خلاقیت و موفقیت در ارائه محصولات باکیفیت تبلیغاتی برای آثار هنری و «مصطفی احمدی» به پاس فعالیت و اجرا در زمینه موسیقی ملی و انقلابی جایزه «تجلی شیدایی» را گرفتند.

«امین صالحی» به پاس حضور مستمر در جریان آهنگسازی و تولید موسیقی انقلابی، «علی نصیر نژاد» به پاس ارائه آثار متعدد در حوزه موسیقی انقلاب اسلامی و به ویژه تولید آلبوم موسیقی «تولد» و گروه سرود تبار میرزا انزلی به پاس مداومت در تولید و اجرای سرودهای انقلابی مورد تجلیل قرار گرفتند.

معرفی برترین‌های «تجلی شیدایی» در گیلان

گروه سلام فرمانده (ابوذر روحی) به پاس رقم زدن یکی از بزرگترین پویش‌هنری تاریخ جهان اسلام، گروه منادیان بصیرت به پاس تداوم حضور در عرصه سرودهای انقلابی و ارائه تولیدات مؤثر و گروه ضحی لاهیجان به پاس مداومت در تولید و اجرای سرودهای انقلابی نظر هیأت داوران رویداد «تجلی شیدایی» را به خود جلب کردند.

همچنین در بخش شعر، نویسندگی، داستان، تجسمی، عکس، نماهنگ، مستند و جریان سازی؛ «سمیه کشاورز» به پاس تولید مجموعه آثار هنری کاربردی و توجه به مخاطب کودک در موضوع غزه، «احمد سیاری» به پاس طراحی نشان‌های گرافیکی موفق از جمله گیلان حسین بن علی (ع) و «سیدجواد میرحسینی» به پاس مجموعه عکس سفیدرویان با موضوع خانواده شهدا در لیست برگزیده‌های «تجلی شیدایی» قرار گرفتند.

کد خبر 6135075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha