۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۶:۵۱

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی خبر داد؛

غربالگری شنوایی ۱۵ هزار و ۲۷۶ نوزاد در خراسان‌جنوبی

غربالگری شنوایی ۱۵ هزار و ۲۷۶ نوزاد در خراسان‌جنوبی

بیرجند_ مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: براساس آمار در سال گذشته از مجموع ۱۵ هزار و ۲۷۶ نوزادی که در استان متولد شدند و مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

حسن شرفی، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مواردی که توسط بهزیستی پیگیری می‌کند ارائه خدمات غربالگری بینایی و شنوایی برای نوزادان و کودکان و مباحث ژنتیکی برای زوجین می‌باشد.

وی تصریح کرد: بحث شنوایی سنجی در حال حاضر در کلیه زایشگاه‌های مرکز استان که زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هستند انجام می‌گیرد و دستگاه‌های شنوایی در این مراکز مستقر بوده و طبق تفاهم نامه‌ای که با شنوا سنج‌ها و بهزیستی منعقد شده کار غربالگری نوزادان تازه متولد شده انجام می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: طبق هماهنگی که با ثبت احوال به عمل آمده تا غربال شنوایی نوزادان انجام نشود شناسنامه برایشان صادر نمی‌شود.

شرفی گفت: دستگاه‌های شنوایی سنجی معمولاً قیمت بالایی دارند که در مجموع ۲۱ دستگاه برای استان تهیه شده که قیمت هر دستگاه ۴۹۰ میلیون تومان است.

وی یادآور شد: هر سال دستگاه‌های جدید جایگزین دستگاه‌های فرسوده می‌شود و در این زمینه اعتباراتی از سوی بهزیستی اختصاص می‌یابد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بهزیستی تنها کار غربال شنوایی را انجام نمی‌دهد بلکه دوره درمان به طور کامل انجام می‌شود.

شرفی ادامه داد: بر اساس آمار در سال گذشته از مجموع ۱۵ هزار و ۲۷۶ نوزادی که در استان متولد شدند و مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند ۵ نوزاد نیاز به کاشت حلزون و ۲۴ نوزاد نیاز به سمعک تشخیص داده شدند.

وی اضافه کرد: نوزادانی که مشکوک باشند به مراحل بعدی ارجاع داده شده و به دکتر متخصص معرفی می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان داشت: نوزادانی که به سمعک نیاز پیدا می‌کنند با توجه به قیمت بالای آن مورد حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند و بهزیستی اعتبار خاصی را در این خصوص دیده است.
شرفی ادامه داد: سال گذشته و امسال تا پایان سال جاری بهزیستی استان هیچ مشکلی در تأمین سمعک برای کودکان نخواهد داشت و کسانی که نیاز دارند به صورت دولتی در اختیارشان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تعدادی از نوزادان و کودکان در مراحل غربالگری نیازمند عمل‌های جراحی و تعدادی نیازمند کاشت حلزون می‌شوند، یادآور شد: سال گذشته از طریق بیمارستان و معرفی از سوی بهزیستی و دانشگاه بستر درمان برای نوزادان فراهم شد که سال گذشته پنج نفر برای این امر معرفی شدند و در حال حاضر این درمان‌ها در مشهد انجام می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: هدف بهزیستی در این طرح شناسایی نوزادان ناشنوا و جلوگیری از این معلولیت در سنین بالاتر است.

شرفی تصریح کرد: سال گذشته برای کودکان سه تا پنج سال طرح غربالگری شنوایی سنجی انجام شده و هدف این بوده کسانی که در طول دوران کودکی دچار مشکل جسمی شده و بیماری دارند از همان ابتدای زندگی شناسایی و مراحل درمان خود را طی کنند و برای رفتن به مدرسه آمادگی داشته باشند.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۹ هزار و ۵۳۵ کودک سه تا پنج سال در استان در این طرح غربالگری شدند که ۹ کودک نیاز به سمعک داشتند و تعدادی برای جرم‌گیری گوش معرفی شدند.

کد خبر 6135595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha