۲۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۱

تعرفه های پلکانی جوابگوی مشترکان پرمصرف نیست

تعرفه های پلکانی جوابگوی مشترکان پرمصرف نیست

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: اگر چه تعرفه های برق به صورت پلکانی افزایشی تنظیم شده است، اما تعداد اندکی از مشترکان مصارفی حتی بیش از ٣ برابر الگو دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالامیر یاقوتی با اشاره به اینکه تابستان امسال برنامه‌ریزی گسترده‌ای که برای تأمین پایدار برق صورت گرفته است، تاکید کرد: با این حال مهمترین شرط تأمین پایدار برق همواره مصرف صحیح آن توسط مشترکان است که خوشبختانه بیش از ٧٥ درصد مردم در سطح الگو و یا کمتر از آن مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه ٧٥ درصد از مشترکان، مصرف برق خود را در سطح الگو تنظیم کرده‌اند، می‌گوید: اگر چه تعرفه‌های برق به صورت پلکانی افزایشی تنظیم شده است اما تعداد اندکی از مشترکان مصارفی حتی بیش از ٣ برابر الگو دارند.

یاقوتی همچنین اظهار کرد: تعرفه برق برای بخش عمده‌ای از مشترکانی که الگو را رعایت می‌کنند، یارانه‌ای است اما براساس نظام تعرفه‌ای، برای مشترکان و دهک‌های پرمصرف به نرخ غیر یارانه‌ای نزدیک تر می‌شود.

وی ادامه داد: در مناطقی مانند تهران و اکثر نقاط کشور، الگوی مصرف ٣٠٠ کیلووات ساعت است که ٧٥ درصد از مشترکان کمتر از این مقدار برق مصرف می‌کنند و ١٥ درصد نیز مشترکانی هستند که تا ١.٥ برابر الگو برق مصرف می‌کنند که مجموع این دو بخش ٩٠ درصد مشترکان خانگی را در بر می‌گیرد.

یاقوتی اضافه کرد: اما حدود ٨ درصد از مشترکان هستند که تا ٢.٥ برابر الگو یعنی در حدود ٧٥٠ کیلووات ساعت مصرف می‌کنند و در کنار این گروه، تعدادی هم هستند که مصرف برقشان بیش از ٢.٥ و حتی ٣ برابر الگو است.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق یادآور شد: هزینه هر کیلووات ساعت برق برای مشترکی که مصرف زیر الگو داشته باشد، حدود ١٠٠ تومان است اما نرخ برق برای مصارف مازاد بر ٢.٥ برابر الگو ٢٧٥٠ تومان به ازای هر کیلووات ساعت و معادل نرخ انرژی تجدید پذیر محاسبه می‌شود.

یاقوتی با اشاره به اینکه همواره فرصت برای بهینه کردن مصرف وجود دارد، تصریح کرد: مشترکان پرمصرف پتانسیل بسیار زیادی برای بهینه کردن مصارف برق خود دارند، به گونه‌ای که با تغییر کوچکی در رفتارهای مصرفی، شاهد تغییرات زیادی در قبوض برق خود خواهند بود.

کد خبر 6135958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha