۲۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۵

سخنگوی سفیر چین در آمریکا:

چین به هیچ کدام از طرف‌های جنگ اوکراین سلاح ارسال نمی‌کند

چین به هیچ کدام از طرف‌های جنگ اوکراین سلاح ارسال نمی‌کند

سخنگوی سفیر چین در آمریکا با رد ادعای رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که پکن در بحران اوکراین خواستار گفت‌وگوهای صلح است و از هیچ کدام از طرف‌های درگیر حمایت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «لیو پِنگیو» سخنگوی سفارت چین در آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که تجارت بین روسیه و چین آشکارا و مطابق با هنجارهای سازمان تجارت جهانی انجام می‌شود، زیر ا پکن کنترل شدیدی بر صادرات کالاهایی اعمال می‌کند که می‌توانند کاربرد دوگانه (نظامی و غیرنظامی) داشته باشند.

وی در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: چین طرفی از طرف‌های درگیر در بحران اوکراین نیست. ما متعهد به ترویج گفت‌وگوها برای صلح هستیم. چین به طرف‌های درگیر سلاح ارائه نمی‌کند و صادرات کالاهای با کاربرد دوگانه را به شدت کنترل می‌کند، که به طور گسترده از طرف جامعه جهانی مورد تشویق قرار گرفت.

بایدن در نشست خبری مشترک با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حاشیه اجلاس سران گروه ۷ در ایتالیا مدعی شد: چین (به روسیه) سلاح ارسال نمی‌کند، بلکه توانایی تولید آن سلاح‌ها [در روسیه] را دارد، فناوری لازم را در اختیار (روسیه) قرار می‌دهد، بنابراین در واقع به روسیه کمک می کند.

وی در ادامه افزود: تجارت عادی ما با روسیه در سطح بالایی انجام می شود. این تجارت با قوانین سازمان تجارت جهانی و اصول بازار مطابقت دارد و هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی دهد.

هفته پیش «دونگ جون» وزیر دفاع چین در «مجمع گفتمان شانگری لا» در سنگاپور اعلام کرد که در جنگ اوکراین، چین به مسکو یا کی‌یف تسلیحات نظامی نمی‌دهد و صادرات کالاهای چندمنظوره (با کاربرد نظامی) را به‌شدت کنترل می‌کند.

وی دراین‌باره گفت: ما هرگز به هیچیک از طرفین درگیری تسلیحاتی نداده‌ایم. ما کنترل دقیقی بر صادرات کالاهای چندمنظور ایجاد کرده‌ایم و هرگز کاری انجام نداده‌ایم که تنش‌ها و اوضاع را تشدید کند» وزیر دفاع چین همچین افزود که پکن همیشه موضع قابل‌اعتمادی در مسئله اوکراین داشته و از مذاکرات صلح حمایت می‌کند.

‌ جمعه گذشته خبرگزاری رویترز مدعی شد که چین اعلام کرده است که در کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس در ماه ژوئن که روسیه به آن دعوت نشده است، شرکت نخواهد کرد. رویترز مدعی شد که پکن با اشاره به اینکه شرایط حضورش در این کنفرانس برآورده نشده است، در این اجلاس حاضر نخواهد شد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین پیش‌تر در واکنش به درخواست کی‌یف برای حضور شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در این اجلاس گفته بود که «پکن از تشکیل کنفرانسی بین‌المللی برای حل بحران اوکراین حمایت خواهد کرد که هم مسکو و هم کی‌یف آن را به رسمیت بشناسند.»

سوئیس قرار است در اجلاسی دو روزه (۱۵ و ۱۶ ژوئن -۲۶ و۲۷ خرداد) در شهر «لوسرن» میزبان سران کشورهای اروپایی باشد. سفیر مسکو در سوئیس در ماه آوریل گفت که روسیه به این اجلاس دعوت نشده است و حتی اگر دعوت هم می‌شد، در آن شرکت نمی‌کرد.

کد خبر 6135973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha