۲۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۰

مدیر فرهنگی امامزاده سید ابراهیم (ع) لاهرود:

مهمترین عرصه نقش آفرینی امام باقر(ع) تقویت بنیان امامت بود

مهمترین عرصه نقش آفرینی امام باقر(ع) تقویت بنیان امامت بود

لاهرود - مدیر کانون فرهنگی و هنری امامزاده سید ابراهیم(ع) شهر لاهرود گفت: یکی از مهم ترین عرصه های نقش آفرینی حضرت امام باقر(ع) تقویت بنیان امامت و رهبری بود.

اسماعیل دستگزار در گفت و گو با خبرنگار مهر با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه پنجمین پیشوای شیعیان جهان اظهار کرد: یکی از مهمترین عرصه‌های نقش آفرینی حضرت امام محمد باقر (ع)، عرصه تقویت بنیان امامت و رهبری بود و آن بزرگوار تضعیف جایگاه امامت و نادیده گرفتن فرامین رهبری را علت اصلی انحرافات می‌دانست و بر این اساس بر ضرورت تقویت بنیان امامت پافشاری می‌کرد.

وی با بیان اینکه دوران امامت حضرت امام محمد باقر (ع) یکی از دشوارترین، پیچیده‌ترین و طولانی‌ترین دوران تاریخ اسلام است، خاطرنشان کرد: جلوگیری از نشر حقایق دینی و نقل حدیث، هجوم افکار انحرافی و فرق ضاله، سرکوب شیعیان و تبلیغات بر علیه شیعه، تشتت مسلمین، اختناق و فشار خلفا، غصب خلافت، غربت و انزوای شیعه، وجود جاسوسان برای کشف ارتباط شیعیان با امام، دور نگاه داشتن سرزمین‌های اسلامی از تبلیغات سالم، پیدایش عقاید نوظهور و فرق مختلف که میراث بی لیاقتی خلفای فاسد و ارمغان افکار حاکم بر کشورهای بیگانه و یا تازه فتح شده بود و ده‌ها عامل دیگر، شرایط را برای امامت آن حضرت بسیار پیچیده و سخت کرده بود.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود ادامه داد: آن امام بزرگوار در این شرایط پیچیده که بنیان‌های جامعه را به تباهی می‌کشاند و اسلام را با چالشی جدی روبرو می‌ساخت، وظایف امامت را با اقدامات راهبردی به زیباترین شکل ممکن انجام داد.

دستگزار بیان کرد: آن امام بزرگوار در این شرایط دشوار و پیچیده همچون اسلاف صالح خود، وظیفه رهبری و امامت را به شیوه منحصر به فرد عملی ساخت و تهدیدها را به فرصت‌های نابی برای گسترش و نشر اسلام ناب محمدی (ص) تبدیل کرد و دشوارترین، پیچیده‌ترین و طوفانی ترین دوران تاریخ اسلام را به دوران تمدن و پیشرفت حقیقی و واقعی جهان اسلام تغییر داد.

وی گفت: آن امام بزرگوار با مبارزه‌ای نفس گیر و جهادی خستگی ناپذیر وظایف امامت را به شایسته‌ترین شکل انجام داد و دین مبین اسلام را ترویج، جامعه اسلامی را رهبری جنبه‌های امامت را تقویت و با ظلم و فساد مبارزه و از اسلام و نوامیس مسلمین به ویژه شیعه دفاع کرد و با خنثی کردن تمام توطئه‌ها، دشمن کینه توز را به ستوه آورد.

دستگزار تصریح کرد: حضرت امام محمد باقر (ع) شیعه را از غربت بی حد و حصر و تنگناهای تاریخی به زیباترین شکل گذر داد و جریان اصیل اسلامی را در برابر مسخ ها و تحریف‌ها حفظ کرد و توسعه داد و حیات دوباره بخشید. آن بزرگوار شیعه را از انحراف محافظت کرد، جامعه اسلامی را از چالش جدی نجات داد، اسلام ناب محمدی (ص) را بدون انحراف و پیرایش، توسعه داد و به دست نسل‌های بعدی سپرد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: آن چه حضرت امام محمد باقر (ع) انجام داد علاوه بر هدایت و رهبری ترویج و تبلیغ دین و جهاد خستگی ناپذیر در واقع ایجاد تشکیلات، آموزش سازماندهی، تربیت، حفظ نیرو، سازندگی، روشنگری، جهت گیری سیاسی، تقیه، فعالیت علمی و تاکتیک مبارزه بود.

دستگزار با اشاره به جنبش و نهضت علمی حضرت امام محمد باقر (ع) گفت: آن امام بزرگوار طبق پیش‌بینی پیامبر اکرم (ص) یک جنبش علمی دامنه‌داری را پایه‌گذاری کرد و در آن جنبش، گنجینه‌های علم، دین، دانش روز و حتی فراتر از آن زمان را آشکار ساخت و مقدمات تأسیس یک حوزه بزرگ اسلامی را که در دوران امامت فرزند گرامی خویش حضرت امام جعفر صادق (ع) به اوج و عظمت رسید، پی‌ریزی کرد.

وی اظهار کرد: امام پنجم شیعیان بدین‌سان به باقرالعلوم یعنی شکافنده علم و دانش شهرت یافت به گونه‌ای که هیچ دانشمندی در طول تاریخ بشریت هماورد او نیامده و نخواهد آمد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود خاطرنشان کرد: حضرت امام محمد باقر (ع) برای پاسخگویی به نیاز جامعه، جلوگیری از گسترش فرق ضاله و مبارزه با انحرافات، برطرف کردن شبهات موجود، ارتقا سطح بینش و دانش مسلمانان، تبلیغ و ترویج دین، دست به جنبش علمی دامنه داری زد و آموزش دین را به صورت منطقی و مستدل در دستور کار خود قرار داد.

دستگزار افزود: آن بزرگوار معارف الهی و حقایق قرآنی را نشر داد، حکمت‌ها و لطایف دانش را تبیین کرد، گنجینه‌های پنهان علم و دانش را آشکار کرد.

کد خبر 6136020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha