۲۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۳

گفت‌وگوی مهر؛

نزدیکی حیوانات وحشی به زیستگاه‌های انسانی اختلال ایجاد می‌کند

نزدیکی حیوانات وحشی به زیستگاه‌های انسانی اختلال ایجاد می‌کند

همدان-معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: نزدیکی حیوانات وحشی به زیستگاه‌های انسانی باعث اختلال می‌شود.

مهدی صفی خانی در گفت وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به پدیده وجود گرگاس در همدان اظهار کرد: اینکه این گونه در کجا دیده شده به قطعیت نمی‌توان بیان کرد چرا که هیچ جای مشخصی را نمی‌توان برای آن تعیین کرد که آیا در فلان منطقه دیده شده است یا نه.

وی با بیان اینکه من هر چه شنیده‌ام را تأیید نمی‌کنم افزود: وجود این گونه حیوان بر اساس رفتارهای انسانی به وجود می‌آید برخی افراد به واسطه در اختیار داشتن یک سگ قوی‌تر برای حفاظت از دام و اماکن این گونه را نگه داری می‌کنند که کاملاً غلط است و با توجه به عدم امکان تربیت پذیری بعداً در طبیعت رها می‌شود و به مرور ایجاد مشکلاتی در طبیعت می‌نماید.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع هم بر اثر رفتارهای غلطی که در طبیعت داریم مانند پسماندهای رها شده در طبیعت و غذا دهی غیر اصولی به حیوانات، خودمان باعث می‌شویم که حیوانات وحشی به سمت زیستگاه و محیط زندگی و اماکن زندگی ما نزدیک شوند گفت: این نزدیکی حیوانات وحشی به زیستگاه‌های انسانی باعث اختلال می‌شود.

صفی خانی با اشاره به اینکه البته باید گفت که شناخت گرگاس و تفکیک آن از گرگ و سگ بوسیله مشاهده مستقیم کار آسانی نیست و نیازمند کار کارشناسی و ژنتیکی است و در لحظه نمی‌توان قطعی نظر داد که حیوانی که مشاهده شده گرگاس است یا سگ.

صفی خانی با تاکید بر اینکه در تکلیف برخورد با سگ‌های بلاصاحب هر دستگاه وظایف قانونی و مشخص خود را دارد و متولی هر دستگاه خودش باید پاسخگو باشد افزود: ملاک محیط زیست در برخورد با گونه‌های حیوانی قانون است و قانونگذار وظایف ما را مشخص کرده و یک زمان ممکن است نیاز به تعدیل یک گونه جمعیتی باشد و جایی که قانونی نباشد دلایلی برای ورود نداریم.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط در صورتی که هر گزارشی از گونه‌های جانوری حیات وحش طبیعی داشته باشد ضمن بازدید و بررسی کارشناسی و طی فرایندی تصمیم مدیریتی لازم را اتخاد و در صورت صورت جمعیت مدیریت خواهد شد لیکن در خصوص گونه‌های اهلی می‌بایست به استناد دستورالعمل مربوطه و توسط دستگاه‌های متولی، مطابق مفاد دستورالعمل اقدام شود..

کد خبر 6136107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha